Podstawy pracy w EZD RP – nowy kurs e-learningowy
20.03.2025
Na platformie szkolenia.gov.pl opublikowany został kurs wprowadzający do pracy w EZD RP. Uczestnicy mogą dzięki niemu zapoznać się z zastosowaniem systemu, jego interfejsem, podstawowymi funkcjami oraz najważniejszymi przepisami dotyczącymi elektronicznego zarządzania dokumentacją. Szkolenie umożliwia zdobycie praktycznych umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy w systemie.
Kurs „EZD RP – Podstawy pracy w systemie” został stworzony z myślą o osobach rozpoczynających pracę z systemem kancelaryjno-archiwalnym wdrażanym w jednostkach rządowych i samorządowych na zlecenie Ministra Cyfryzacji. Zawiera materiały edukacyjne, które ułatwiają przyswojenie wiedzy o EZD RP.
Wszechstronna edukacja
Kursy e-learningowe przygotowane przez NASK zawierają interaktywne ćwiczenia, merytoryczne opisy, testy oraz filmy dotyczące omawianych zagadnień. Dzięki nim można rozwijać praktyczne umiejętności, nauczyć się pracy w systemie EZD RP i uzyskać natychmiastową informację zwrotną, co zwiększa skuteczność nauczania. Ważnym atutem kursów jest możliwość uczenia się we własnym tempie.
Jedno z ćwiczeń interaktywnych znajdujących się w kursie o podstawach pracy w EZD RP.
Jak wziąć udział w szkoleniu
Kursy dotyczące EZD RP publikowane są na platformie szkolenia.gov.pl. Aby uzyskać do nich dostęp, konieczne jest założenie konta na tej stronie. Można to zrobić, klikając przycisk Zarejestruj się, co spowoduje przekierowanie na stronę login.gov.pl, gdzie rejestrujemy się, wykorzystując do tego celu m.in. profil zaufany lub aplikację mObywatel. Jeżeli użytkownik ma już konto na platformie, powinien kliknąć przycisk Zaloguj się i wybrać jedną z metod autoryzacji.
Po uzyskaniu dostępu do konta należy wejść do zakładki Katalog kursów i wybrać z listy interesujące nas szkolenie, a następnie po wejściu do głównego widoku kursu wybrać opcję Zapisz się.
Strona główna kursu.
Po ukończeniu kursu przyznawane jest imienne poświadczenie nabycia wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowej obsługi EZD RP. Użytkownik może pobrać ten dokument w postaci pliku PDF.
Kurs dla dwóch wariantów systemu
Obecnie na platformie szkolenia.gov.pl dostępne są dwa kursy wprowadzające do pracy w systemie:
Pierwszy omawia pracę w wariancie A, który odpowiada dotychczasowemu sposobowi gromadzenia i przetwarzania dokumentów. Drugi koncentruje się na wariancie B, wprowadzonym wraz z wydaniem wersji 21.7 systemu EZD RP, która zmienia model pracy z dokumentacją.
Jeśli przy numerze wersji EZD RP widnieje litera A, oznacza to, że podmiot korzysta z używanego do tej pory sposobu gromadzenia i przetwarzania dokumentów, obejmującego moduły Zadania oraz Biurko > Pisma. Litera B wskazuje na korzystanie z nowego modelu pracy, w którym dostępne są moduły Do obsłużenia, Monitorowanie oraz Zakończone > Zadania i pisma.
Lokalizacja oznaczenia wskazującego wariant systemu (A lub B).
Podział ten dotyczy wyłącznie najnowszej wersji systemu i nie ma zastosowania do wcześniejszych wydań. Decyzja o włączeniu nowego widoku lub pozostaniu przy dotychczasowym należy do jednostki wdrażającej EZD RP.
Podręcznik użytkownika – opisy dla wersji A i B
Niektóre artykuły w Podręczniku użytkownika EZD RP również zawierają teraz dwa opisy, ponieważ system tymczasowo funkcjonuje w dwóch wariantach. Informacja o tym podziale znajduje się w ramce na początku każdego takiego artykułu.
Przykładowy artykuł w Podręczniku użytkownika uwzględniający podział na warianty A i B.
Warto dodać, że w Podręczniku użytkownika EZD RP znajduje się pełna lista kursów dotyczących systemu. Aby ją wyświetlić, należy przejść do zakładki Kursy online.
Zwiastun nowego kursu
Zapraszamy do obejrzenia poniższego filmu, który przedstawia założenia kursu „EZD RP – Podstawy pracy w systemie”. Przy okazji zachęcamy do polubienia kanału EZD RP w serwisie YouTube i zapoznania się z filmami instruktażowymi, prezentacjami ukazującymi możliwości systemu oraz nagraniami z konferencji.