W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie pilotażu dla dostawców SaaS EZD RP

23.08.2023

Celem zakończonego 30 czerwca 2023 r. pilotażu było nabycie przez podmioty trzecie umiejętności udostępniania systemu EZD RP w postaci usługi chmurowej oraz wypracowanie zasad bezpieczeństwa dla przetwarzania danych przechowywanych poza siedzibą podmiotu publicznego.

Podsumowanie pilotażu dla dostawców SaaS EZD RP

System EZD RP został opracowany w technologii umożliwiającej uruchamianie go w chmurze. NASK–PIB udostępnia go w tej formule bezpłatnie wyłącznie podmiotom administracji rządowej. Inne jednostki administracji publicznej, w tym samorządy, mogą uzyskać dostęp do SaaS EZD RP, korzystając z rozwiązań własnych lub z usług podmiotów zewnętrznych.

Uruchomienie EZD RP jako usługi chmurowej pozwala m.in. na skalowanie środowiska informatycznego i szybkie udostępnianie aplikacji dla kolejnych podmiotów. Dla wielu jednostek administracji publicznej może być to lepsze rozwiązanie niż inwestowanie we własną infrastrukturę i jej późniejsze samodzielne utrzymywanie.

Mając na względzie zalety i elastyczność chmurowego modelu wdrożenia systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją, zrealizowany został pilotaż z udziałem podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie świadczeniem SaaS EZD RP. W naborach do pilotażu ogłoszonych w listopadzie 2022 r. oraz kwietniu 2023 r. zakwalifikowano łącznie 13 organizacji, z którymi podpisano listy intencyjne.

Przy okazji półrocznej współpracy 12 samorządów wzięło udział w testach EZD RP udostępnionego i zaimplementowanego w środowisku chmurowym dostawców oraz skonfigurowanego pod indywidualne potrzeby jednostek. Sześć z nich zdecydowało się pójść krok dalej i uruchomić produkcyjnie EZD RP w tym modelu. Działania te pozwoliły na wypracowanie wachlarza dobrych praktyk i rekomendacji m.in. w zakresie bezpieczeństwa, a także na weryfikację instrukcji i innych materiałów edukacyjnych opracowanych przez NASK–PIB.

Podział oraz typy infrastruktury dostawców SaaS EZD RP (stan na lipiec 2023 r.)

 

Podział oraz typy infrastruktury dostawców SaaS EZD RP

Efektywna współpraca

Jednym z efektów pilotażu było określenie minimalnych wymagań bezpieczeństwa, które powinni spełniać dostawcy SaaS EZD RP, aby móc zawrzeć porozumienie o współpracy z Operatorem EZD (NASK–PIB). Dotyczą one m.in. konieczności wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, systemu zarządzania ciągłością działania oraz zapewnienia zgodności z normami. Ich spełnienie pozwoli zapewnić odpowiedni poziom ochrony danych przechowywanych w usłudze chmurowej dostawcy, co ma duże znaczenie dla instytucji publicznych korzystających z tej formy dostępu do EZD RP.

Przyszli dostawcy w ramach pilotażu mieli też możliwość oszacowania kosztów związanych ze świadczeniem SaaS EZD RP. To pozwoliło na opracowanie cenników dostosowanych do potrzeb różnych instytucji, a także na zbadanie oczekiwań samorządów w zakresie usług towarzyszących wdrożeniu systemu klasy EZD w organizacji.

Lista organizacji, które wzięły udział w pilotażu dla Dostawców SaaS EZD RP

  1. COIG S.A.
  2. e-Instytucja sp. z o.o.
  3. EXEA sp. z o.o.          
  4. HXS sp. z o.o.
  5. Integrated Solutions sp. z o.o.
  6. Linux Polska Sp. z o.o.         
  7. Madkom S.A.
  8. Netkoncept sp. z o.o.
  9. Senetic S.A.
  10. Sieć Badawcza Łukasiewicz – PIT  
  11. TSLab Technology&Safety s.c.      
  12. POLCOM S.A.           
  13. Powiat Nowotarski

 

Gotowi na EZD RP

Pilotaż był ważnym krokiem w przygotowaniu i testowaniu usługi, dzięki której podmioty publiczne będą miały możliwość łatwego dostępu do EZD RP. W jego następstwie powstanie Program współpracy z dostawcami SaaS EZD RP, który ułatwi i przyspieszy proces cyfryzacji i wdrażania elektronicznego zarządzania dokumentacją w samorządach. Upowszechnianie EZD RP na szeroką skalę jest kluczowe dla usprawnienia pracy polskiej administracji publicznej, szczególnie w kontekście rozwoju usług e-administracji i planowanego obowiązku stosowania systemów klasy EZD.

 

{"register":{"columns":[]}}