Rola szkoleń w procesie wdrażania EZD RP
13.08.2024
Wdrożenie EZD RP to dla jednostki duża zmiana, do której niektórzy mogą podchodzić z obawami. Ważnym elementem tego procesu są szkolenia dostosowane do potrzeb pracowników. Jeśli zostaną one przeprowadzone w rzetelny sposób przez doświadczonych trenerów, pozytywnie wpłyną na podejście uczestników do zmian i ułatwią wykorzystanie nowego narzędzia.
Szkolenia z obsługi EZD RP to niezbędny element procesu wdrożenia tego systemu w jednostce. Przede wszystkim pozwalają one pracownikom i kierownictwu zapoznać się z działaniem oprogramowania, możliwościami aplikacji, prawidłowym sposobem pracy oraz z nowymi metodami elektronicznego postępowania z dokumentacją. Celem szkoleń jest też rozwianie wszelkich wątpliwości uczestników, a także przekonanie o licznych korzyściach płynących z wprowadzanego rozwiązania.
Podstawą są warsztaty oferowane przez NASK, jednak jednostka musi także dołożyć starań, aby jak najlepiej przygotować zespół do pracy we wdrażanym systemie.
Skuteczne wprowadzenie do pracy w EZD RP
Na etapie wdrożenia NASK oferuje podmiotom uprawnionym pakiet szkoleń wstępnych pozwalających na prawidłową instalację i konfigurację systemu, a następnie skuteczne i poprawne rozpoczęcie pracy w EZD RP. Pakiet obejmuje warsztaty administracyjne i merytoryczne.
- Szkolenia administracyjne dzielą się na trzy stopnie. Na zajęciach poruszane są m.in. takie tematy, jak: instalacja EZD RP i dostosowanie posiadanego sprzętu do wymagań systemu, podstawowa konfiguracja oprogramowania i utworzenie struktury organizacyjnej, konfiguracja pod wymagania biznesowe partnera oraz zaawansowane ustawienia, w tym integracja z ePUAP-em i e-Doręczeniami.
- Szkolenia merytoryczne składają się z bloków tematycznych przeznaczonych dla różnych grup pracowników. Odbiorcami są m.in. osoby zatrudnione w kancelariach i sekretariatach, członkowie kadry kierowniczej, a także zespoły wdrożeniowe i koordynatorzy, którzy następnie przekazują zdobytą wiedzę pracownikom poszczególnych działów w swojej jednostce.
NASK organizuje szkolenia zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Uczestnicy zdobywają solidną dawkę wiedzy, którą następnie utrwalają poprzez wykonywane zadań praktycznych pod okiem specjalistów. Dzięki temu nabywają wprawy w prawidłowym realizowaniu swoich obowiązków w systemie EZD RP.
Planowanie i organizacja systemu szkoleń wewnętrznych
Szkolenia NASK powinny być jedynie wstępnym etapem procesu zapoznawania pracowników jednostki z działaniem EZD RP. Zwykle uczestniczą w nich grupy wybranych osób, których zadaniem jest przekazanie zdobytej wiedzy kolejnym użytkownikom systemu w organizacji.
Dla prawidłowego przebiegu wdrożenia oraz późniejszego funkcjonowania EZD RP w podmiocie kluczowe jest zorganizowanie systemu szkoleń wewnętrznych. Powinny one obejmować ćwiczenia i warsztaty mające na celu utrwalenie i aktualizację wiedzy oraz przekazywanie jej nowym pracownikom. Należy szczególnie zadbać o cykl szkoleń powtórkowych przed produkcyjnym uruchomieniem systemu.
Zaplanowane działania edukacyjne
Nierzadko zdarza się, że po intensywnym okresie szkoleń wstępnych jednostki rezygnują z dalszych działań edukacyjnych, co nie jest dobrą praktyką. Zwłaszcza z punktu widzenia nowo zatrudnionych pracowników, którzy zazwyczaj są wdrażani w swoje obowiązki przez najbliższych współpracowników. Niestety, ci nie zawsze mają wystarczającą wiedzę i umiejętności w zakresie pracy w EZD RP.
Rekomendowanym podejściem jest organizowanie w podmiocie – już po wdrożeniu EZD RP – cyklicznych szkoleń wewnętrznych. W ich harmonogramie powinny znaleźć się zarówno warsztaty przeznaczone dla nowo zatrudnionych osób, jak i szkolenia dla pracowników z dłuższym stażem. Celem tych drugich jest aktualizacja wiedzy, przekazywanie informacji o nowościach i zmianach w systemie, utrwalanie wcześniej nabytych umiejętności oraz rozwiewanie wątpliwości pojawiających się podczas codziennej pracy w EZD RP.
Dostępne materiały szkoleniowe
Poza uczestnictwem w szkoleniach warto zadbać o samodzielne dokształcanie pracowników i poszerzanie ich wiedzy poprzez dostęp do materiałów edukacyjnych udostępnianych przez NASK.
Na platformie szkoleniowej administracji publicznej szkolenia.gov.pl znajdują się kursy e-learningowe omawiające zagadnienia z zakresu elektronicznego zarządzania dokumentacją i pracy w systemie. Dostępne są szkolenia wprowadzające, a także dotyczące pracy z pismem, składów chronologicznych, instalacji systemu oraz zarządzania bazą kontaktów. Materiały szkoleniowe przygotowywane są na bieżąco i planowana jest publikacja kolejnych. Cyfrowe kursy opracowywane przez NASK zawierają nie tylko porcje wiedzy na dany temat, ale też interaktywne ćwiczenia i testy sprawdzające.
Szczegółowe opisy wykonywania poszczególnych czynności kancelaryjnych dostępne są w Podręczniku użytkownika EZD RP, a ich przetestowanie i przećwiczenie w bezpiecznych warunkach możliwe jest m.in. za pomocą wersji demonstracyjnej systemu.
Warto również odwiedzać kanał EZD RP na YouTube. Obecnie znajduje się na nim ponad 50 filmów szkoleniowych i instruktażowych, które są przeznaczone dla pracowników merytorycznych, kancelistów, a także kierowników i administratorów. Użytkownicy EZD RP oraz osoby zainteresowane systemem mogą też wymieniać się doświadczeniami i wiedzą na Forum EZD RP. Platforma dyskusyjna dostępna jest zarówno dla osób zarejestrowanych, jak i odwiedzających.
Wspomniane materiały edukacyjne nie zastąpią realnych szkoleń prowadzonych przez doświadczonych instruktorów NASK, jednak są dobrym ich uzupełnieniem. Zachęcamy do korzystania z tych narzędzi.
Więcej artykułów na temat EZD RP w sekcji: Artykuły i wywiady. Zapraszamy do lektury!