Wdrożenie EZD RP w Państwowej Inspekcji Sanitarnej – bilans działań oraz plany na przyszłość
21.01.2025
W połowie stycznia br. NASK zorganizował warsztaty merytoryczne w formule online, które podsumowały wdrożenie EZD RP w 260 placówkach sanitarno-epidemiologicznych. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję poznać wyniki dotychczasowych działań oraz poszerzyć swoją wiedzę na temat elektronicznego zarządzania dokumentacją.
Warsztaty otworzyła Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku. Powitała kierownictwo Głównego Inspektoratu Sanitarnego – Pana Ministra Pawła Grzesiowskiego i Dyrektora Generalnego Adama Tokarczyka – oraz ponad 2000 pracowników wojewódzkich, powiatowych i granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych.
Szczególne słowa uznania skierowała do zespołów wdrożeniowych oraz Ilony Skwierzyńskiej, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych, doceniając ogromne zaangażowanie Pani Dyrektor i Zespołu GIS w koordynację wdrożeń EZD RP w całej inspekcji sanitarnej.
Wysiłek, który się opłaca
Rozpoczęcie prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej to duże wyzwanie organizacyjne i merytoryczne, które często wymaga również uzupełnienia infrastruktury teleinformatycznej. Wiele instytucji na początku wdrożenia ogranicza się do rejestracji korespondencji i obsługi punktów kancelaryjnych. Takie podejście zastosowały również jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Część z nich już w ubiegłym roku zdecydowała się na prowadzenie wybranych spraw w formie elektronicznej. Inne planują wprowadzać zmiany stopniowo.
Procesowe podejście do nowego sposobu pracy jest zrozumiałe, dlatego NASK wspiera podmioty poprzez organizację szkoleń i warsztatów, które mają na celu poszerzanie wiedzy na temat możliwości systemu. Dotychczas w szkoleniach stacjonarnych uczestniczyło 2763 pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w warsztatach online – ponad 21 tysięcy użytkowników. Warto zaznaczyć, że ci sami pracownicy często brali udział w różnych szkoleniach.
Ponad 1000 podmiotów
Obecnie 1140 jednostek w Polsce korzysta z EZD RP. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Końskich, która uruchomiła system 2 grudnia 2024 roku, stała się tysięcznym podmiotem pracującym w EZD RP.
Szybki wzrost liczby użytkowników potwierdza, że system spełnia potrzeby instytucji publicznych w zakresie elektronicznego zarządzania dokumentacją. EZD RP jest spójny i jednolity, a jego powszechne wdrożenie ma stanowić fundament sprawnego państwa oraz zapewnić przejrzystość działania administracji.
Nieunikniona zmiana
Minister Paweł Grzesiowski wyraził uznanie dla pracy współpracowników i poprzedników zaangażowanych we wdrożenie systemu. Podkreślił, że automatyzacja wielu procesów w EZD RP znacząco ułatwia i przyspiesza codzienną pracę. Stwierdził również, że dzięki temu systemowi Państwowa Inspekcja Sanitarna należy do najlepiej zdigitalizowanych służb, a jednocześnie zapowiedział kontynuację działań na rzecz rozwoju cyfryzacji.
– Nie ma innego kierunku rozwoju niż wdrażanie EZD i przejście na pełną elektronizację – powiedział natomiast Dyrektor Generalny Adam Tokarczyk. Dodał, że elektroniczne zarządzanie dokumentacją to naturalny i nieunikniony etap usprawniania administracji publicznej.
Dyrektor Magdalena Sawicka zwróciła uwagę, że produkcyjne wdrożenie systemów klasy EZD to dopiero początek znaczących zmian. Celem jest radykalne ograniczenie papierowych dokumentów w obiegu instytucjonalnym. Zespoły wdrożeniowe z wojewódzkich, powiatowych i granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych nadal mogą liczyć na wsparcie NASK w realizacji tego ambitnego założenia.
Zastosowanie wiedzy w praktyce
W agendzie spotkania przewidziano merytoryczne szkolenia dla uczestników. Mogli oni uzupełnić wiedzę na temat różnic między elektronicznym a papierowym zarządzaniem dokumentacją. Dowiedzieli się również, jak funkcje EZD RP usprawniają codzienną pracę, a także mieli okazję zadać pytania podczas sesji Q&A.