W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiany wprowadzone w dziewiętnastej wersji EZD RP

22.07.2024

NASK w trybie ciągłym udoskonala system EZD RP, aby poprawić jego użyteczność oraz optymalizować realizację procesów. Wprowadzane ulepszenia mają na celu zwiększenie komfortu pracy użytkowników. Oto najważniejsze zmiany, które zostały wprowadzone w ostatnim półroczu.

Zmiany wprowadzone w dziewiętnastej wersji EZD RP

Od początku 2024 r. dziewiętnasta wersja systemu była kilkukrotnie aktualizowana. Pełne opisy dotyczące nowych funkcji i ulepszeń znajdują się w Podręczniku użytkownika systemu EZD RP w sekcji Zmiany w wersjach

Zmiany objęły m.in.: przydzielanie dodatkowych dostępów, ulepszenia w obsłudze e-Doręczeń, nową wyszukiwarkę dokumentów, podlinkowanie znaków spraw w powiadomieniach, dodatkowe filtry w rejestrach, możliwość konfiguracji podpisu chmurowego, nowe wymagania dla haseł dostępowych w systemie EZD RP, modyfikację zasad zarządzania wyróżnikami oraz liczne ulepszenia w KUiP. Niżej omawiamy krótko kilka wybranych usprawnień z wersji 19.

Przydzielanie dodatkowych dostępów

Nowa funkcja Przydzielanie dodatkowych dostępów umożliwia nadawanie użytkownikom systemu nadplanowych uprawnień, które nie wynikają bezpośrednio z umiejscowienia danego pracownika w strukturze organizacyjnej podmiotu (w związku z czym nie zostaną mu nadane szablonem uprawnień). Funkcja pozwala na rozszerzenie praw użytkowników o dodatkowe opcje – np. podglądu lub edycji spraw prowadzonych w ramach konkretnej klasy JRWA bądź spraw należących do wybranej osoby czy komórki organizacyjnej.

Przydzielanie dodatkowych uprawnień

Są to uprawnienia dodatkowe, które można nadać na określony czas lub na stałe. Efekty przydzielenia dostępów będą widoczne w zakładkach Spis spraw i Spis pism niestanowiących akt sprawy.

Łatwiejsza nawigacja i podpis chmurowy

Część wprowadzonych zmian obejmuje ulepszenia w zakresie wyglądu systemu i nawigacji w nim. Przykładowo w powiadomieniach systemowych (znajdujących się pod ikoną dzwonka), które dotyczą akcji akceptacji, podpisu lub odrzucenia tych czynności, podlinkowano znaki spraw. Dzięki temu użytkownik może przejść bezpośrednio do sprawy, z której na dokumencie wystawił zadanie.

Podlinkowanie w powiadomieniach systemowych

Istotną zmianą jest wprowadzenie możliwości konfiguracji podpisu chmurowego. Aby dodać dostawcę podpisu, należy wybrać w menu głównym moduł Administracja, a następnie kliknąć kafelek Dostawcy podpisów chmurowych. Widoczność kafelka i dostęp do niego są możliwe po nadaniu uprawnienia Administracja.DostawcyPodpisowChmurowych na poziomie Instytucja. Po wybraniu opcji Dodaj dostawcę wyświetlane jest okno, w którym możliwe jest wskazanie danych dostawcy podpisu chmurowego.

Zmiany w KUiP

Jednym z najważniejszych narzędzi administratora EZD RP jest oddzielny program o nazwie Katalog Użytkowników i Podmiotów, w skrócie KUiP. Służy on do zarządzania podmiotami i użytkownikami w EZD RP.

Do KUiP dodano m.in. Dziennik zdarzeń, w którym odkładają się czynności wykonane na strukturze organizacyjnej. Prezentowane są w nim informacje o dacie zdarzenia i wykonanej czynności oraz dane użytkownika, który ją wykonał. Wpisy z dziennika można wyeksportować do pliku w formacie PDF, XLS lub XLSX.

Dziennik zdarzeń

Wśród nowych elementów jest też Rejestr wdrożeń, który umożliwia wgląd w operacje wykonywane w trakcie wdrażania struktury organizacyjnej. Rejestr ten jest widoczny od razu po zalogowaniu do aplikacji i zawiera takie informacje jak: data wdrożenia, identyfikator wdrożenia, użytkownik i podmiot. Jeśli mowa o nowościach w KUiP, to warto też wspomnieć o wprowadzeniu możliwości odbierania wcześniej przyznanych dostępów do administrowania podmiotem. Dotyczy to sytuacji, w której administrator jednostki nadał dostęp do niej administratorowi innego podmiotu.

Więcej informacji

Szczegółowe informacje dotyczące nowych funkcji i ulepszeń dostępne są w Podręczniku użytkownika EZD RP. Opisy zmian w wersji 19 znajdują się w pięciu dokumentach:

{"register":{"columns":[]}}