W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ib. Zgłoszenie informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (zwanego dalej „CRBR”) – fundacje rodzinne:

  1. W jakim terminie fundacja rodzinna powinna dokonać zgłoszenia do CRBR?

Fundacja rodzinna dokonuje zgłoszenia informacji do CRBR w terminie 14 dni od dnia wpisu do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Rejestrowy w Piotrkowie Trybunalskim. Do terminu nie wlicza się sobót oraz dni ustawowo wolnych od pracy.

 

  1. Jak fundacja rodzinna ma pozyskać NIP, aby mogła dokonać zgłoszenia do CRBR?

Fundacja rodzinna po dokonaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Sąd Rejestrowy w Piotrkowie Trybunalskim powinna się udać do właściwego urzędu skarbowego w celu złożenia formularza NIP-2, aby uzyskać NIP.

 

  1.  Jak wpisać dane beneficjenta rzeczywistego fundacji rodzinnej, jeżeli nie on posiada numeru PESEL?

Osoba nie posiadająca numeru PESEL podaje datę urodzenia.

 

  1.  Czy do CRBR należy wskazać małoletniego beneficjenta fundacji rodzinnej oraz jego przedstawiciela ustawowego/pełnomocnika?

Małoletni może zostać beneficjentem fundacji rodzinnej, jednak wszelkie prawa wynikające z bycia beneficjentem fundacji rodzinnej małoletni wykonuje, do czasu uzyskania pełnej zdolności do czynności prawnych, przez swojego przedstawiciela ustawowego, a jeżeli takiego nie posiada to przez opiekuna prawnego ustanowionego przez sąd opiekuńczy lub kuratora zarządzającego majątkiem.

 

W związku z powyższym do CRBR zgłaszany jest zarówno małoletni, jak i jego przedstawiciel ustawowy/opiekun/kurator.

Po ukończeniu przez małoletniego pełnoletniości należy dokonać aktualizacji wpisu poprzez usunięcie przedstawiciela ustawowego/opiekuna/kuratora, jeżeli był on tylko przedstawicielem ustawowym/opiekunem/kuratorem

 

  1. Jakie pole w formularzu zgłoszenia do CRBR  należy wybrać w przypadku w ustanowienia zarządcy nad świadczeniami (majątkiem) małoletniego beneficjenta.

W polu nr 23 należy zaznaczyć „Inne uprawnienia”, następnie w polu nr 30 „inna osoba fizyczna” oraz w polu nr 31 wskazać: „Zarządca nad majątkiem małoletniego beneficjenta rzeczywistego”.

 

  1. Czy w fundacji rodzinnej należy ujawnić jako beneficjentów rzeczywistych osoby, które zyskają uprawnienia dopiero po śmierci obecnych beneficjentów rzeczywistych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. b tiret czwarte ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2023 r. poz. 1124, z późn. zm.) za beneficjenta rzeczywistego fundacji rodzinnej należy uznać każdego beneficjenta w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326). Ustawa o fundacji rodzinnej nie ustanawia beneficjentów różnych rzędów. Do CRBR należy zatem zgłosić każdego beneficjenta fundacji rodzinnej, który został wskazany w jej statucie.

 

  1. Czy fundacja rodzinna w organizacji ma obowiązek dokonania zgłoszenia do CRBR.

Obowiązek zgłoszenia do CRBR powstaje dopiero z chwilą wpisu do odpowiedniego rejestru, w przypadku fundacji rodzinnej – rejestru fundacji rodzinnych.  Należy podkreślić, że fundacja rodzinna w organizacji ma charakter przejściowy, gdyż jeżeli nie zostanie dokonane zgłoszenie w ciągu 6 miesięcy albo sąd rejestrowy odmówi rejestracji, ulega ona rozwiązaniu. Zatem fundacja rodzinna w organizacji nie ma obowiązku zgłoszenia do CRBR.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
09.10.2024 08:46 Agnieszka Łasiewicz
Pierwsza publikacja:
24.05.2024 06:13 Barbara Bodecka
{"register":{"columns":[]}}