Ib. Zgłoszenie informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (zwanego dalej „CRBR”) – fundacje rodzinne:
- W jakim terminie fundacja rodzinna powinna dokonać zgłoszenia do CRBR?
Fundacja rodzinna dokonuje zgłoszenia informacji do CRBR w terminie 14 dni od dnia wpisu do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Rejestrowy w Piotrkowie Trybunalskim. Do terminu nie wlicza się sobót oraz dni ustawowo wolnych od pracy.
- Jak fundacja rodzinna ma pozyskać NIP, aby mogła dokonać zgłoszenia do CRBR?
Fundacja rodzinna po dokonaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Sąd Rejestrowy w Piotrkowie Trybunalskim powinna się udać do właściwego urzędu skarbowego w celu złożenia formularza NIP-2, aby uzyskać NIP.
- Jak wpisać dane beneficjenta rzeczywistego fundacji rodzinnej, jeżeli nie on posiada numeru PESEL?
Osoba nie posiadająca numeru PESEL podaje datę urodzenia.
- Czy do CRBR należy wskazać małoletniego beneficjenta fundacji rodzinnej oraz jego przedstawiciela ustawowego/pełnomocnika?
Małoletni może zostać beneficjentem fundacji rodzinnej, jednak wszelkie prawa wynikające z bycia beneficjentem fundacji rodzinnej małoletni wykonuje, do czasu uzyskania pełnej zdolności do czynności prawnych, przez swojego przedstawiciela ustawowego, a jeżeli takiego nie posiada to przez opiekuna prawnego ustanowionego przez sąd opiekuńczy lub kuratora zarządzającego majątkiem.
W związku z powyższym do CRBR zgłaszany jest zarówno małoletni, jak i jego przedstawiciel ustawowy/opiekun/kurator.
Po ukończeniu przez małoletniego pełnoletniości należy dokonać aktualizacji wpisu poprzez usunięcie przedstawiciela ustawowego/opiekuna/kuratora, jeżeli był on tylko przedstawicielem ustawowym/opiekunem/kuratorem
- Jakie pole w formularzu zgłoszenia do CRBR należy wybrać w przypadku w ustanowienia zarządcy nad świadczeniami (majątkiem) małoletniego beneficjenta.
W polu nr 23 należy zaznaczyć „Inne uprawnienia”, następnie w polu nr 30 „inna osoba fizyczna” oraz w polu nr 31 wskazać: „Zarządca nad majątkiem małoletniego beneficjenta rzeczywistego”.
- Czy w fundacji rodzinnej należy ujawnić jako beneficjentów rzeczywistych osoby, które zyskają uprawnienia dopiero po śmierci obecnych beneficjentów rzeczywistych.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. b tiret czwarte ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2023 r. poz. 1124, z późn. zm.) za beneficjenta rzeczywistego fundacji rodzinnej należy uznać każdego beneficjenta w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326). Ustawa o fundacji rodzinnej nie ustanawia beneficjentów różnych rzędów. Do CRBR należy zatem zgłosić każdego beneficjenta fundacji rodzinnej, który został wskazany w jej statucie.
- Czy fundacja rodzinna w organizacji ma obowiązek dokonania zgłoszenia do CRBR.
Obowiązek zgłoszenia do CRBR powstaje dopiero z chwilą wpisu do odpowiedniego rejestru, w przypadku fundacji rodzinnej – rejestru fundacji rodzinnych. Należy podkreślić, że fundacja rodzinna w organizacji ma charakter przejściowy, gdyż jeżeli nie zostanie dokonane zgłoszenie w ciągu 6 miesięcy albo sąd rejestrowy odmówi rejestracji, ulega ona rozwiązaniu. Zatem fundacja rodzinna w organizacji nie ma obowiązku zgłoszenia do CRBR.
- Ostatnia modyfikacja:
- 09.10.2024 08:46 Agnieszka Łasiewicz
- Pierwsza publikacja:
- 24.05.2024 06:13 Barbara Bodecka