W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

II. Wyszukiwanie informacji z Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (zwanego dalej „CRBR”):

  1. Kto może wyszukiwać informacji w CRBR?

CRBR jest jawny. Oznacza to, że każdy ma dostęp do tego Rejestru.

  1. Czy udostępnianie informacji o beneficjentach rzeczywistych z CRBR jest odpłatne?

Nie. Informacje o beneficjentach rzeczywistych zgromadzone w CRBR są udostępniane bezpłatnie.

  1. Jak długo oczekuje się na udostępnienie informacji z CRBR?

Maksymalny czas przewidziany przez rozporządzenie ministra finansów (Dz.U z 2018 r. poz. 965) dla udostępnienia informacji o beneficjentach rzeczywistych to 5 minut od złożenia wniosku w przypadku wniosku o informacje według stanu na moment ich udostępnienia oraz „do końca następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku” w przypadku wniosku o informacje dla określonego przedziału czasowego (okres wskazany we wniosku).

W praktyce system teleinformatyczny CRBR realizuje wnioski o informacje złożone za pośrednictwem strony internetowej systemu teleinformatycznego CRBR dostępnej pod adresem https://www.podatki.gov.pl/crbr/ na bieżąco – wyniki udostępniane są w ciągu kilku sekund (w zależności od rodzaju połączenia sieciowego i urządzenia, z którego korzysta składający wniosek, tzw. „załadowanie strony” może być dłuższe lub krótsze zależnie od lokalnych warunków).

  1. W jakiej formie dane z CRBR są udostępniane?

Informacje o beneficjentach rzeczywistych zgromadzone w CRBR można uzyskać za pośrednictwem strony internetowej systemu teleinformatycznego CRBR dostępnej pod adresem https://www.podatki.gov.pl/crbr/ (po przejściu do sekcji ‘Rejestr CRBR’ należy „kliknąć” przycisk <Wyszukaj>) lub wykorzystując usługę sieciową systemu teleinformatycznego CRBR (API) dostępną pod adresem bramka-crbr.mf.gov.pl (opis interfejsu jest zamieszczony w BIP Ministerstwa Finansów).

W przypadku korzystania z pośrednictwa ww. strony internetowej systemu teleinformatycznego CRBR informacje są udostępniane w postaci wyniku widocznego na ekranie urządzenia, z którego zostało skierowane pytanie, istnieje również możliwość zapisania wyszukanej informacji w pliku (w formacie PDF lub w formacie tekstowym jako plik XML).

  1. Jak często aktualizowane są te dane, które można wyszukiwać w CRBR? Czy jest jakaś data w roku kalendarzowym, do której beneficjent rzeczywisty musi zostać zgłoszony do CRBR?

Podmioty inne niż trust są zobowiązane dokonać aktualizacji informacji zgłoszonych do CRBR w terminie 14 dni od ich zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym (zmiany o charakterze konstytutywnym), a w przypadku zmian, dla których skuteczności nie jest wymagany wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, w terminie 14 dni od dnia ich dokonania (zmiany o charakterze deklaratoryjnym).

W przypadku trustu aktualizacja następuje w terminie 14 dni od dnia dokonania zmiany przedmiotowych informacji.

Każda zmiana informacji podlegających rejestracji powinna nastąpić w drodze aktualizacji danych za pomocą nowego zgłoszenia.

Nie istnieje jedna data, do której należy dokonać zgłoszenia do CRBR. Podmiot zobowiązany dokonuje zgłoszenia w terminie 14 dni od dnia wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku trustu w terminie 14 dni od dnia utworzenia trustu albo przeniesienia siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko, albo nawiązania stosunków gospodarczych lub nabycia nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą równoważne stanowisko. Po pierwszym wpisie następują aktualizacje jak opisano w poprzednim akapicie.

Dane wskazywane w wynikach wyszukiwania w CRBR zawsze odzwierciedlają aktualny stan wpisów w Rejestrze, na chwilę generowania odpowiedzi przez system.

  1. Co oznaczają „data od” i „data do” w formularzu zgłoszenia? „Co oznacza początkowa i końcowa „data prezentacji zgłoszenia”, które wskazywane są w raporcie z wynikiem wyszukiwania?

  Istnieją dwie opcje wyszukiwania informacji w CRBR:

  • wyszukiwanie na podstawie danych podmiotu zobowiązanego do zgłaszania informacji do CRBR,

  • wyszukiwanie na podstawie danych beneficjenta rzeczywistego.

Jeśli w formularzu wyszukiwania na stronie WWW CRBR (lub w zapytaniu przesyłanym z wykorzystaniem API):

  • nie zostaną wypełnione pola ‘Data od’ i ‘Data do’ – zrealizowane zostanie wyszukiwanie danych bieżących (wariant 1 poniżej).

  • zostaną wskazane daty w polach ‘Data od’ i ‘Data do’ – zrealizowane zostanie wyszukiwanie danych historycznych (wariant 2 poniżej).

Gdy wyszukiwane są dane bieżące – w wyniku „początkowa data prezentacji zgłoszenia” i „końcowa data prezentacji zgłoszenia” są równe i pokazują datę wyszukiwania (dane beneficjenta rzeczywistego danego podmiotu na dzień wyszukiwania, informacja aktualna na chwilę generowania odpowiedzi przez system).

Gdy wyszukiwane są dane historyczne – w wyniku odpowiedź podzielona jest na „okresy historyczne”. Kolejne zgłoszenia do CRBR odzwierciedlają zmiany informacji dotyczących podmiotu zgłaszającego i/lub jego beneficjentów rzeczywistych. W każdym zgłoszeniu wskazywana jest „data zdarzenia” określająca datę, od której nastąpiła zmiana informacji przekazywanej w zgłoszeniu do CRBR (zmiana może dotyczyć beneficjentów rzeczywistych albo danych podmiotu). Cały okres wyznaczony przez zakres „Data od” – „Data do” z zapytania kierowanego do CRBR, dzielony jest na „okresy historyczne” w których zgłoszenia do CRBR („daty zdarzenia”) wskazywały różne dane (różne dane beneficjenta rzeczywistego, np. inna osoba jako beneficjent rzeczywisty lub zmiana kraju obywatelstwa beneficjenta rzeczywistego, i/lub różne dane podmiotu, np. adres lub nazwę spółki). W odpowiedzi systemu wyznaczone w powyższy sposób „okresy historyczne” oznaczone są przez „początkową datę prezentacji zgłoszenia” i „końcową datę prezentacji zgłoszenia”. Jest ich tyle, ile „okresów historycznych” wyznaczyły zgłoszenia do CRBR.

Powyższe pary dat wyznaczające okresy zostaną wskazane w odpowiedzi jako odpowiednio „początkowe/końcowe daty prezentacji zgłoszenia”, i dla każdego z tych okresów zostaną wskazane informacje o beneficjentach rzeczywistych podmiotu w danym okresie (na podstawie informacji w CRBR dotyczących poszczególnych okresów, z uwzględnieniem ewentualnych korekt zgłaszanych przez zobowiązane podmioty, jeśli miały miejsce.

Materiały

grafika nr 1
grafika​_1.pdf 0.07MB
grafika nr 2
grafika​_2.pdf 0.08MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
09.10.2024 16:54 Agnieszka Łasiewicz
Pierwsza publikacja:
31.10.2019 13:55 Marta Dyras
{"register":{"columns":[]}}