W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Relacja ze spotkania: Realizacja zadań Ministra Finansów z zakresu koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (21 grudnia 2023 r.)

22.12.2023

W dniu 21 grudnia 2023 roku odbyło się spotkanie podsumowujące działania Ministra Finansów w obszarze koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych oraz prezentujące plany na rok 2024. Prowadząca spotkanie, Pani Joanna Stachura, Dyrektor Departamentu Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości, razem z zespołem pracowników Wydziału Koordynacji Kontroli Zarządczej i Audytu Wewnętrznego w Sektorze Publicznym, szczegółowo omówili osiągnięcia minionego roku, kładąc szczególny nacisk na rezultaty w obszarze audytu wewnętrznego.

Pierwsza część wydarzenia poświęcona została podsumowaniu Progr@mu Wiedza i umiejętności = kompetencje, sztandarowemu projektowi w zakresie rozwoju zawodowego w obszarze audytu wewnętrznego realizowanemu przez Wydział. Progr@m, uruchomiony w 2021 roku, cieszy się rosnącym zainteresowaniem, co potwierdzają statystyki oraz liczne pozytywne komentarze od uczestników. Serdeczne podziękowania skierowano do ekspertów i prelegentów współtworzących Progr@m, którym zawdzięczamy jego sukces. Kolejnym ważnym punktem prezentacji było omówienie i podsumowanie dotychczasowych działań w ramach realizacji Projektu 22PL22 - Planu działania na rzecz poprawy jakości audytu wewnętrznego.

W kolejnym etapie prezentacji skoncentrowaliśmy się na Modelu Kompetencyjnym osób prowadzących audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych. Opracowany model kompetencyjny mapuje wiedzę, umiejętności „twarde” i „miękkie” oraz postawy szczególnie istotne dla skutecznego i efektywnego funkcjonowania audytu wewnętrznego w sektorze publicznym. Stanowi narzędzie, które mamy nadzieję posłuży podnoszeniu jakości audytu wewnętrznego.

Podkreśliliśmy również aktywności w ramach współpracy krajowej, obejmujące spotkania z różnymi instytucjami, takimi jak ZUS i Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska, a także współpracę z uczelniami: Uniwersytetem Łódzkim, Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu i Uniwersytetem Szczecińskim.

W obszarze współpracy międzynarodowej nasze zaangażowanie było widoczne w udziale w organizowanych przez OECD wydarzeniach, takich jak: spotkanie audytorów wewnętrznych zrzeszonych w Auditors Alliance w Paryżu czy Romanian Integrity Workshops w Bukareszcie. Szczególnie wartościowe było zdalne spotkanie z przedstawicielami centralnych jednostek harmonizujących audyt wewnętrzny z różnych krajów, co świadczy o skutecznej współpracy na arenie międzynarodowej.

Następnie przeszliśmy do zaprezentowania naszych planów na 2024 rok. W obszarze kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego szczególną uwagę poświęciliśmy realizacji projektu pt. „Plan działania na rzecz poprawy jakości audytu wewnętrznego”, współrealizowanego z Komisją Europejską i OECD. Na początku 2024 r. planujemy zaprosić audytorów wewnętrznych i interesariuszy audytu wewnętrznego do współpracy mającej na celu dopracowanie działań, które ujęte zostaną w Planie działania i zostaną przedłożone do zatwierdzenia Ministrowi Finansów. Planujemy również opublikować przygotowane przez OECD wytyczne w zakresie audytów efektywnościowych i audytów planowania ciągłości świadczenia usług publicznych. 

W kolejnej części odnieśliśmy się do audytu wewnętrznego zleconego, szacując czas realizacji zadania na 40-60 osobodni. Elastyczność czasowa uwzględnia odpowiedzialność kierowników jednostek za kontrole zarządcze oraz liczbę inwestycji z poprzedniego roku. Przypomnieliśmy także o możliwości zlecania audytów wewnętrznych zleconych przez Ministra Finansów i Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto audyt wewnętrzny zlecony Minister Finansów może zlecić na polecenie Prezesa Rady Ministrów oraz na wniosek Szefa Służby Cywilnej - w zakresie zadań wynikających z tejże ustawy.

W kontekście przyszłości przedstawiliśmy również plany w ramach Progr@mu Wiedza i umiejętności = kompetencje. Na przyszły rok przewidziane zostały różnorodne wydarzenia, m.in. nowe cykle: Porozmawiajmy o etyce, Nowe Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego,  Prawo dla Audytora, Psychologia w pracy audytora wewnętrznego. Planujemy także kontynuację spotkań Cykl Metodyka Audytu, Kontrola zarządcza w praktyce, Zadaj nam pytanie. Chcielibyśmy ponadto poruszyć w przyszłym roku temat zastosowania sztucznej inteligencji w realizacji zadań jednostek sfp.

Wspomnieliśmy również o obowiązujących zasadach uczestnictwa w webinariach realizowanych w ramach Progr@mu dotyczących wcześniejszego powiadamiania o rezygnacji z udziału.

Na zakończenie spotkania Pani Dyrektor przekazała słowo od Pana Juranda Dropa, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, skierowane do naszych słuchaczy.

Podsekretarz Stanu Jurand Drop

Podsumowanie roku to zarazem koniec pewnego etapu i początek nowych projektów. To czas wyznaczania nowych kierunków. Rok 2024 będzie, dla audytorów wewnętrznych, niewątpliwie dużym sprawdzianem.

W najbliższej perspektywie czeka nas wdrażanie „Planu działań na rzecz poprawy jakości audytu wewnętrznego”, który Ministerstwo Finansów realizuje we współpracy z Komisją Europejską i OECD. Realizacja zaleceń ekspertów będzie punktem wyjścia do transformacji audytu wewnętrznego, podniesienia jego rangi oraz ukierunkowania jego działalności na realizację audytów efektywnościowych. Główne akcenty projektu zostaną położone na zwiększenie świadomości kadry kierowniczej w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej oraz wdrożenie kompleksowego ogólnokrajowego mechanizmu rozliczalności w tych obszarach. Nowy krajowy system certyfikacji audytorów wewnętrznych powinien znacząco zwiększyć zasoby, których brakuje.

Korzystając z okazji, życzę Państwu, aby Święta Bożego Narodzenia były pełne ciepła, radości i miłości oraz, by nadchodzący Nowy Rok przyniósł Państwu wiele okazji do satysfakcji z sukcesów w życiu osobistym i zawodowym.

Dziękując uczestnikom za udział w spotkaniu, Pani Dyrektor złożyła serdeczne życzenia świąteczne i noworoczne, do których dołączyli pracownicy Wydziału Koordynacji Kontroli Zarządczej i Audytu Wewnętrznego w Sektorze Publicznym.

Spotkanie stanowiło nie tylko podsumowanie minionego roku lecz także wyznaczało kierunki na przyszłość, kładąc nacisk na efektywność, współpracę oraz profesjonalizm w obszarze audytu wewnętrznego.

Materiały

Prezentacja z dnia 21 grudnia 2023 r
Prezentacja​_z​_dnia​_21​_grudnia​_2023​_r.pdf 3.00MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 13:02 Wojciech Jóźwicki
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wojciech Jóźwicki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Relacja ze spotkania: Realizacja zadań Ministra Finansów z zakresu koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (21 grudnia 2023 r.) 3.0 28.02.2024 07:31 Wojciech Jóźwicki
Relacja ze spotkania: Realizacja zadań Ministra Finansów z zakresu koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (21 grudnia 2023 r.) 2.0 22.12.2023 13:03 Wojciech Jóźwicki
Relacja ze spotkania: Realizacja zadań Ministra Finansów z zakresu koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (21 grudnia 2023 r.) 1.0 22.12.2023 13:02 Wojciech Jóźwicki

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}