System ekozarządzania i audytu EMAS
EMAS to wspólnotowy system ekozarządzania i audytu, który jest instrumentem Unii Europejskiej przeznaczonym dla przedsiębiorstw i innych organizacji, które dobrowolnie zobowiązują się do oceny swojego wpływu na środowisko i doskonalenia swojej działalności przyjaznej środowisku. EMAS jest obecnie najbardziej wiarygodnym systemem zarządzania środowiskowego.
Podstawę prawną EMAS stanowi Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (ang. Eco-Management and Audit Scheme - EMAS). Funkcjonowanie EMAS w Polsce dodatkowo reguluje ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (Dz.U. Nr 178, poz. 1060).
Zgodnie z zapisami ww. ustawy krajowy system ekozarządzania i audytu (EMAS) tworzą:
- minister właściwy do spraw klimatu, jako organ prowadzący politykę w zakresie rozwoju systemu oraz współpracujący z organami Unii Europejskiej w tym zakresie;
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
- Polskie Centrum Akredytacji, jako organ akredytujący.
Zmiany w rozporządzeniu EMAS
Komisja Europejska zaktualizowała załączniki I, II oraz III do rozporządzenia (WE) 1221/2009 EMAS. Oznacza to, że organizacje zarejestrowane w systemie EMAS miały obowiązek spełnienia nowych wymagań do 14 września 2018 roku.
Zmiany w załącznikach mają istotne znaczenie, ponieważ dotyczą zasadniczych wymagań systemów zarządzania środowiskowego funkcjonujących w organizacjach zarejestrowanych w EMAS. W szczególności wynikają z konieczności dostosowania wymagań EMAS do nowej normy ISO 14001:2015.
Zaktualizowane załączniki dostępne są w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Proces dostosowywania się do wymagań EMAS jest złożonym i wielokierunkowym przedsięwzięciem, wymagającym pełnego zaangażowania kierownictwa i pracowników ubiegającej się o rejestrację przedsiębiorstwa lub organizacji. Wdrożenie i utrzymywanie prawidłowo skonstruowanego i sprawnie funkcjonującego systemu zarządzania środowiskowego (SZŚ) stanowi warunek konieczny dla uzyskania rejestracji EMAS. Standardem określającym, jakie wymogi powinien spełniać SZŚ, zaadaptowanym na potrzeby EMAS, stała się od 2001 r. norma ISO 14001.
Nowe obowiązki organizacji zarejestrowanych w EMAS:
- konieczność spełnienia nowych wymagań normy ISO 14001: 2015 (broszura informacyjna na temat powiązań ISO 14001:2015 i EMAS
- bardziej szczegółowe określenie kontekstu organizacji,
- identyfikacja potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych,
- bardziej znaczące uwzględnienie perspektywy cyklu życia przy ocenie znaczenia aspektów środowiskowych,
- określenie działań odnoszących się do ryzyk i szans związanych z systemem zarządzania środowiskowego.
-
Organizacje, które ubiegają się o rejestrację w EMAS, będą weryfikowane według nowych zasad zapisanych w zmienionych załącznikach. Z kolei te, które już są w rejestrze mają czas na spełnienie nowych wymagań do 14 września 2018 r.
Podsumowanie wszystkich zmian wprowadzonych do załączników można znaleźć w materiale informacyjnym KE (tłumaczenie na język polski - GDOŚ). Natomiast powiązania nowej normy ISO 14001:2015 i EMAS omówione zostały w przewodniku "EMAS i zmieniona norma ISO 14001"
Kontakt
Krajowy system ekozarządzania i audytu (EMAS) tworzą*:
- minister właściwy do spraw środowiska, jako organ prowadzący politykę w zakresie rozwoju systemu oraz współpracujący z organami Unii Europejskiej w tym zakresie
Departamentem, w kompetencjach którego znajduje się koordynacja zagadnień z tego zakresu, jest Departament Instrumentów Środowiskowych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a osobą wskazaną do kontaktu
Małgorzata Stelmaszczyk (Wybacz)
główny specjalista
Wydział Instrumentów Ekonomicznych i Zarządzania Środowiskowego
Departament Instrumentów Środowiskowych
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa
tel. +48 22 3692 067, 519 018 236
malgorzata.stelmaszczyk@mos.gov.pl
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi rejestr organizacji zarejestrowanych w systemie EMAS (www.gov.pl/web/gdos/emas). Komórką bezpośrednio odpowiedzialną za to zadanie jest Departament Realizacji Projektów Środowiskowych:
Departament Realizacji Projektów Środowiskowych
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Al. Jerozolimskie 136
02-305 Warszawa
tel. 22 31 06 743 oraz +48 514 031 964
e-mail: emas@gdos.gov.pl
- Polskie Centrum Akredytacji, jako organ akredytujący
Polskie Centrum Akredytacji (http://www.pca.gov.pl(link otwiera się w nowym oknie)) prowadzi akredytację weryfikatorów środowiskowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935 oraz z 2011 r. Nr 102, poz. 586) oraz przepisami rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.
Biuro ds. Akredytacji
Dział Akredytacji Weryfikacji i Certyfikacji Systemów Zarządzania
ul. Szczotkarska 42
01-382 Warszawa
tel.: 22 355 70 00
* Zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (Dz.U. Nr 178, poz. 1060)
- Ostatnia modyfikacja:
- 27.07.2023 11:26 Weronika Janda
- Pierwsza publikacja:
- 21.11.2018 10:20 Agata Kubel-Grabau