W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konkurs KPO IPCEI CIS

Status Status: Rozstrzygnięty

Celem konkursu KPO IPCEI CIS jest wyłonienie przedsięwzięć, które w ramach komponentu C „Transformacja cyfrowa” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu szczegółowego C3. „Wzrost bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, zabezpieczenie infrastruktury przetwarzania danych oraz cyfryzacja infrastruktury służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo”. Cel ten będzie realizowany poprzez Inwestycję C3.1.1 w ramach działania inwestycyjnego „Important Project of Common European Interest – Cloud Infrastructure and Services (IPCEI-CIS)”.

W ramach konkursu KPO IPCEI CIS zorganizowane zostaną dwa nabory:

  • nabór nr KPOD.05.10-IW.10-001/23 dla podmiotów typu Direct Partners
  • nabór nr KPOD.05.10-IW.10-002/23 dla podmiotów typu Indirect Partners
  • W procedurze wyboru przedsięwzięć mogą wziąć udział wyłącznie wnioskodawcy jednopodmiotowi typu Direct Partners i Indirect Partners.

    Wnioskodawca aplikujący w naborze o wsparcie przedsięwzięcia nie może realizować go w ramach konsorcjum. W naborze dopuszcza się wyłącznie udział wnioskodawców jednopodmiotowych.

    Direct Partners są to podmioty planujące realizację ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (projekty IPCEI), o których mowa w art. 107 ust. 3 lit. b TFUE, dla których w ramach mechanizmu IPCEI w procedurze notyfikacyjnej Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję dopuszczającą udzielenie pomocy.

    Indirect Partners to podmioty wymienione w Załączniku II do decyzji Komisji Europejskiej nr State Aid SA.102527 (2023/N).

  • W naborze nr KPOD.05.10-IW.10-001/23 dla podmiotów typu Direct Partners wsparcie udzielane jest na działalność B+R+I (działalność badawcza, rozwojowa i innowacyjna) oraz pierwsze zastosowanie w przemyśle.

    W naborze nr KPOD.05.10-IW.10-002/23 dla podmiotów typu Indirect Partners wsparcie udzielane jest na realizację przedsięwzięć, które obejmują:

    • badania podstawowe (możliwe do realizacji przez organizację badawczą lub przedsiębiorstwo)
    • badania przemysłowe (możliwe do realizacji przez organizację badawczą lub przedsiębiorstwo)
    • eksperymentalne prace rozwojowe (możliwe do realizacji przez organizację badawczą lub przedsiębiorstwo)
    • prace przedwdrożeniowe (możliwe do realizacji wyłącznie przez organizację badawczą, która nie dokonuje bezpośredniego wdrożenia)
    • prace przedwdrożeniowe – pomoc de minimis (możliwe do realizacji wyłącznie przez przedsiębiorstwo)
  • Głównym celem inwestycji C3.1.1. jest wzmocnienie cyberodporności systemów informacyjnych (IT i OT) wykorzystywanych w podmiotach wchodzących w skład krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, zapewnienie wysoce wydajnej, energooszczędnej i skalowalnej infrastruktury obliczeniowej, zwiększenie bezpieczeństwa ciągłości jej działania oraz odporności na zakłócenia, tj. skutki zagrożeń epidemiologicznych, jak również zwiększenie wydajności i wydolności systemów bezpieczeństwa publicznego oraz zwiększenie możliwości infrastrukturalnych w zakresie bezpieczeństwa publicznego.

    Inwestycja C3.1.1. obejmuje projekty wpisujące się w łańcuch wartości w dziedzinie Infrastruktury i Usług Chmurowych Następnej Generacji (IPCEI-CIS), zarówno te których dotyczy obowiązek indywidualnej notyfikacji pomocy publicznej w ramach mechanizmu ICPEI, jak i te których ten obowiązek nie dotyczy.

    Część inwestycji C3.1.1., za realizację której odpowiada NCBR, dotyczy wyłonienia w procedurze konkursowej projektów badawczo-rozwojowych mających na celu wdrożenie innowacyjnych rozwiązań chmurowych następnej generacji obejmujących pierwsze przemysłowe wdrożenie nowych produktów i usług, które wpisują się w łańcuch wartości mechanizmu IPCEI oraz charakteryzują się wysokim poziomem innowacyjności, pozytywnym wpływem na środowisko, jednocześnie przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności całego europejskiego przemysłu oraz wspólnego rynku cyfrowego.

  • Organizatorem wyboru przedsięwzięć do objęcia wparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w konkursie KPO IPCEI CIS jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, pełniące rolę Jednostki wspierającej plan rozwojowy.

  • Kwota środków przeznaczonych na objęcie przedsięwzięć wsparciem w naborze stanowi środki pochodzące z Europejskiego Funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i wynosi 444 950 001,00 PLN, z czego:

    • kwota środków przeznaczonych na objęcie przedsięwzięć wsparciem w naborze dla wnioskodawców typu Direct Partners wynosi 170 000 000,00 PLN
    • kwota środków przeznaczonych na objęcie przedsięwzięć wsparciem w naborze dla wnioskodawców typu Indirect Partners wynosi 274 950 001,00 PLN
  • W naborze nr KPOD.05.10-IW.10-001/23 dla podmiotów typu Direct Partners wsparcie udzielane jest zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej nr State Aid SA.102527 (2023/N).

    W naborze nr KPOD.05.10-IW.10-002/23 dla podmiotów typu Indirect Partners wsparcie udzielane jest na podstawie rozporządzenia pomocowego (tj. Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 sierpnia 2020 roku w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Dz.U. poz. 1456 z późn. zm.).

    • Data ogłoszenia: 29.12.2023
    • Rozpoczęcie naboru nr KPOD.05.10-IW.10-001/23 dla podmiotów typu Direct Partners: 15 stycznia 2024
    • Zakończenie naboru nr KPOD.05.10-IW.10-001/23 dla podmiotów typu Direct Partners: 23 lutego 2024, godz. 16:00
    • Rozpoczęcie naboru nr KPOD.05.10-IW.10-002/23 dla podmiotów typu Indirect Partners: 29 stycznia 2024
    • Zakończenie naboru nr KPOD.05.10-IW.10-002/23 dla podmiotów typu Indirect Partners: 5 kwietnia, godz. 16:00

    Wyniki konkursu:

    Proces oceny wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego liczony od dnia następującego po dniu zakończenia naboru wniosków dla danego typu wnioskodawców (Direct Partners i Indirect Partners) do dnia ogłoszenia list wybranych przedsięwzięć, trwa do 60 dni.

  • Wnioski należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji „Wnioski o dofinansowanie” (WOD2021) wchodzącej w skład CST2021, który dostępny jest pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl/.

  • Ocena przedsięwzięć prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru przedsięwzięć, stanowiących załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć. Ocena jest jednoetapowa. Ocena dokonywana jest przez ekspertów, którzy wchodzą w skład Komisji oceny przedsięwzięć.

  • Podmiotowi wnioskującemu o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, w przypadku nieobjęcia przedsięwzięcia wsparciem, przysługuje wniosek o ponowną ocenę przedsięwzięcia.

  • Co to znaczy Direct Partners oraz Indirect Partners?          

    Direct Partners (Partnerzy Bezpośredni) to podmioty planujące realizację ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (projekty IPCEI), o których mowa w art. 107 ust. 3 lit. b TFUE, dla których w ramach mechanizmu IPCEI w procedurze notyfikacyjnej Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję dopuszczającą udzielenie pomocy, tj. decyzję nr State Aid SA.102527. Są to przedsiębiorstwa wymienione w pkt 40-60 tej decyzji

    Indirect Partners (Partnerzy Pośredni) to podmioty, których działania sprzyjają realizacji celów IPCEI-CIS. Są to podmioty (w tym przedsiębiorstwa i uczelnia) wymienione w Załączniku II do decyzji Komisji Europejskiej nr State Aid SA.102527 (2023/N).

    Gdzie można zapoznać się z treścią Decyzji Komisji Europejskiej nr State Aid SA.102527?      

    Na ten moment ogólnodostępna wersja decyzji Komisji Europejskiej z 5 grudnia 2023 roku nr State Aid SA.102527 (2023/N).nie jest jeszcze dostępna – informacje na temat decyzji można odnaleźć na stronie Komisji Europejskiej: https://competition-cases.ec.europa.eu/cases/SA.102527

    Polecamy zajrzeć jednak do komunikatów Komisji Europejskiej (np.: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_6246) i Ministerstwa Cyfryzacji (np.: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/trzy-polskie-projekty-ipcei-zatwierdzone-przez-komisje-europejska), gdzie odnajdą Państwo informacje na temat tego, jakie polskie podmioty wpisują się w ekosystem IPCEI-CIS, a co za tym idzie mogą być uczestnikami konkursu KPO IPCEI CIS.  

    Konkurs ma charakter zamknięty i wziąć w nim udział mogą podmioty, które mają status Direct Partnera lub Indirect Partnera IPCEI-CIS. Czy trzeba być wcześniej w jakiś sposób sklasyfikowanym jako „Direct Partner IPCEI”? Jak uzyskać status Direct Partner? Czy można uzyskać go nadal? Obecnie nie ma możliwości uzyskania statusu Direct lub Indirect Partner przez inne podmioty, niż wskazane w decyzji KE nr State Aid SA.102527. Podmioty spełniające status Direct i Indirect Partner uczestniczyły wcześniej w trwającym ponad 2 lata procesie wyboru projektów IPCEI-CIS przeprowadzanym przez Ministerstwo Cyfryzacji na etapie krajowym, a następnie koordynowanym przez Ministerstwo na etapie prenotyfikacji w Komisji Europejskiej.

    Czy inne podmioty, nieposiadające statusu Dirrect i Indirect Partner, mogą być partnerami w projektach realizowanych przez ww. podmioty?    

    W ramach naboru nie są przewidziane projekty konsorcjalne, natomiast decyzja o zaangażowaniu innych podmiotów w roli podwykonawców jest w gestii wnioskodawców.

    Czy we wszystkich konkurach KPO nie można pokrywać kosztów podatku VAT? Czy to tylko specyfika ICPEI?

    Jest to specyfika całego KPO. Zgodnie zasadami obowiązującymi w RRF (Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności) w całym KPO VAT jest niekwalifikowalny, w tym w ramach instrumentów finansowych i nie może być finansowany ze środków planu rozwojowego. Ostateczny odbiorca wsparcia musi posiadać środki na pokrycie podatku VAT, którego nie można sfinansować w ramach KPO.

    Zgodnie z Regulaminem wysokość udzielonej pomocy dla przedsięwzięć typu Direct Partners wybranych w naborze nie może przekroczyć dopuszczalnej wartości pomocy określonej w decyzji Komisji Europejskiej, obliczonej w PLN na dzień zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego. Maksymalna kwota wsparcia dla przedsiębiorstwa na jedno przedsięwzięcie jest obliczona według kursu średniego walut obcych – ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski – obowiązującego w dniu udzielenia pomocy, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W Project Portfolio kwoty wskazane są w EUR, a należy zauważyć, że w ostatnich miesiącach średni kurs EUR wahał się na między 4,3 zł a 4,6 zł. Jak rozumiemy, jeżeli obecnie na potrzeby wniosku Ostateczny beneficjent wsparcia przyjmie do przeliczenia kosztów kwalifikowalnych z EUR na ZŁ kurs 4.5, a na dzień udzielenia pomocy kurs będzie wynosił 4.7 zł podstawą do udzielenia pomocy będzie przelicznik 4.7 zł, a więc możliwe będzie udzielenie pomocy wyższej niż wynika to ze złożonego wniosku do NCBIR? Alternatywnie, czy dopuszczają Państwo możliwość przygotowania budżetu projektu w EUR tak jak to miało miejsce w Project Portfolio?

    Budżet projektu musi zostać przygotowany w PLN.

    Dla przygotowania i oceny wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, w zakresie konwersji wartości walutowych pomiędzy euro a złotówkami, rekomendujemy stosować kurs: 1 EUR = 4,4819 PLN (jest to kurs stosowany przy określaniu alokacji w KPO).

    Przy zawarciu umowy mamy z kolei warunek określony w § 3a ust 2 Regulaminu wyboru przedsięwzięć czyli wysokość udzielonej pomocy dla przedsięwzięć typu Direct Partners wybranych w naborze nie może przekroczyć dopuszczalnej wartości pomocy określonej w decyzji Komisji Europejskiej, obliczonej w PLN na dzień zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego. Maksymalna kwota wsparcia dla przedsiębiorstwa na jedno przedsięwzięcie jest obliczona według kursu średniego walut obcych – ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski – obowiązującego w dniu udzielenia pomocy, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. OOW może zatem otrzymać maksymalnie kwotę wynikającą z limitów pomocy publicznej w przeliczeniu zgodnie z art. 11 ustawy o postepowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

    Nie możemy udzielić wyższego dofinansowania niż jest wskazane w złożonym wniosku.

    Jaki kurs EUR należy stosować przy przeliczaniu maksymalnej wartości wsparcia (20 mln EUR) wskazanej w konkursie dla naboru Indirect Partners?

    Dla przygotowania i oceny wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, w zakresie konwersji wartości walutowych pomiędzy euro a złotówkami, rekomendujemy stosować kurs: 1 EUR = 4,4819 PLN (jest to kurs stosowany przy określaniu alokacji w KPO).

    Dla udzielenia wsparcia (zawarcia umów) zastosowanie będzie miał kurs średni walut obcych – ogłaszany przez NBP – obowiązujący w dniu udzielenia pomocy (zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dot. pomocy publicznej).

    W przypadku, kiedy kurs euro wykorzystany do złożenia wniosku okaże się wyższy niż ten z dnia podpisania umowy – korekta jest robiona w momencie podpisania umowy.

    Dlaczego ryczałt kosztów pośrednich dla przedsiębiorstw w przypadku naboru dla Indirect Partners został obniżony do 20% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich, względem poprzednich 25%?

    Zostało to dostosowane do obecnie obowiązujących przepisów w zakresie udzielania pomocy publicznej przez NCBR (zob.: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 sierpnia 2020 roku w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Dz.U. poz.1456 z późn. zm. oraz Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w  zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, Dz. U. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.).

    Co w przypadku, kiedy data rozpoczęcia przedsięwzięcia określona w portfolio projektu jest późniejsza niż data notyfikacji KE? Czy w związku z tym, że okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się 05.12.2023 r., możemy w tej sytuacji zakwalifikować do projektu koszty poniesione od 5 grudnia 2023, np. zakup licencji na oprogramowanie (WNiP) wykorzystywane do realizacji projektu?

    Zgodnie z dokumentacją konkursową dla wnioskodawców typu Direct Partners okres kwalifikowalności zaczyna się od 5 grudnia 2023, zatem wszystkie koszty od tej daty są kwalifikowane, nawet te poniesione po 5 grudnia 2023. Aby koszty były kwalifikowalne muszą się zmieścić w okresie kwalifikowalności dla Direct Partners (05.12.2023 - 31.08.2026).

    Czy na osoby, które obecnie współpracują z beneficjentem w formule B2B trzeba będzie robić postępowanie przetargowe, nawet jeżeli zostaną wskazane z imienia i nazwiska we wniosku? Czy takie osoby mogą być traktowane jako kadra B+R projektu, czy należy wskazać je jako podwykonawców?

    Osoby zatrudnione w formule B2B nie mogą być traktowane jako personel projektu, takie osoby należy zakwalifikować jako „Usługi zewnętrzne”. Co do samego postępowania: jeżeli osoba zatrudniona w formule B2B prowadzi jednoosobową działalność, to wymienienie jej we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zwalnia Ostatecznego odbiorcę wsparcia z przeprowadzania postępowania ofertowego. Jednak w razie jakichkolwiek zmian zatrudnionej osoby w formie B2B, a wymienionej we wniosku, należy przeprowadzić postępowanie ofertowe lub takie postępowanie przeprowadzamy gdy osoba zatrudniona w formie B2B prowadzi inną działalność niż jednoosobowa działalność gospodarcza.

    Progi kwotowe dla postępowań ofertowych:

    • -do 20 tys. zł netto (na tle całego projektu)- wybór z wolnej ręki
    • powyżej 20 tys. zł do 50 tys. zł netto (na tle całego projektu)-rozeznanie rynku
    • powyżej 50 tys. zł netto (na tle całego projektu) -obowiązek przeprowadzenia postępowania ofertowego

    Projekt zakłada współpracę z podmiotami wymienionymi w decyzji notyfikacyjnej i jej załącznikach (zarówno Direct jak i Indirect Partners). Partnerzy Ci tworzą w ramach swoich projektów rozwiązania, które z założenia mają być interoperacyjne z wynikami projektu OOW. Współpraca będzie polegała na opracowaniu wspólnych koncepcji interfejsów, wzajemnych badań rozwiązań, itp. Ponadto w projekcie planowane są badania dla których infrastruktura badawcza znajduje się poza granicami PL. Powyższe skutkować będzie koniecznością wyjazdów personelu badawczego.

    Jak kwalifikować koszty badań zagranicznych prowadzonych przez personel badawczy poza siedzibą OOW, w szczególności poza granicami PL, w szczególności do jakich kategorii zakwalifikować:

    • wynagrodzenie należne podczas wyjazdu
    • koszt diet
    • dodatek do wynagrodzenia za wykonywanie zadań w projekcie
    • koszt transportu np. koszt biletów lotniczych
    • koszt hotelu

    Zgodnie z przedstawionym przykładem przedstawiamy właściwe przypisanie kosztów do kategorii:

    DIRECT PARTNERS:

    • wynagrodzenie należne podczas wyjazdu -> koszty wynagrodzeń- kat. „Personel projektu”
    • koszt diet -> koszty administracyjne –kat. „Personel projektu”
    • dodatek do wynagrodzenia za wykonywanie zadań w projekcie- TYLKO NA PODSTWIE ODDELEGOWANIA- koszty wynagrodzeń- kat. „Personel projektu”
    • koszt transportu np. koszt biletów lotniczych -> koszty administracyjne –kat. „Personel projektu”
    • koszt hotelu -> koszty administracyjne –kat. „Personel projektu”

    INDIRECT PARTNERS:

    • wynagrodzenie należne podczas wyjazdu -> Personel przedsięwzięcia
    • koszt diet ->  koszty pośrednie
    • dodatek do wynagrodzenia za wykonywanie zadań w projekcie - TYLKO NA PODSTWIE ODDELEGOWANIA -personel przedsięwzięcia
    • koszt transportu np. koszt biletów lotniczych -> koszty pośrednie
    • koszt hotelu -> koszty pośrednie

    Czy funkcje Architekta Systemu albo Programisty może realizować osoba powiązana osobowo z OOW lub osoba będąca członkiem Zarządu OOW przy założeniu, że obciążenie wynikające z zaangażowania zawodowego danej osoby nie wyklucza możliwości prawidłowej i efektywnej realizacji wszystkich zadań powierzonych danej osobie.

    Jeżeli zatrudnienie takiej osoby opierałoby się o umowę o pracę, to może realizować zadania merytoryczne w przedsięwzięciu. Jednak  wynagrodzenie takiej osoby będzie kwalifikowane tylko w części odpowiadającej pracom merytorycznym w przedsięwzięciu. W sytuacji, gdy wspomniana osoba miałaby być zatrudniona na podstawie umowy zlecenie lub formy zatrudnienia B2B, to nie może być ona osobowa lub kapitałowo powiązana z OOW.

    OOW zakłada przeprowadzenie analizy stanu techniki na etapie badań przemysłowych, dla każdej koncepcji będącej przedmiotem badań. Celem takiego postępowania jest upewnienie się, że rozwiązania będące przedmiotem prac badawczych nie będą naruszać praw własności intelektualnej (np. cudzych patentów). Czy takie analizy mają być kwalifikowane jako kategoria ‘Usługi zewnętrzne (koszty operacyjne)’?

    Dla DIRECT PARTNERS- Koszty badań prowadzonych na podstawie umowy, wiedzy i patentów oraz koszty doradztwa i podobnych usług - kat. „usługi zewnętrzne”

    Dla INDIRECT PARTNERS - ORGANIZACJE BADAWCZE- usługi zewnętrzne koszty operacyjne

    Dla INDIRECT PARTNERS - PRZEDSIĘBIORCY-  koszty pośrednie

    OOW zakłada przeprowadzenie ekspertyz zgodności metodyk wytwarzania oprogramowania i samego kodu źródłowego ze specyficznymi wymaganiami zdefiniowanymi w odpowiednich dla danych rynków standardach. Ekspertyzy wykonane mają być przez ekspertów zewnętrznych. OOW będzie kwalifikowała takie wydatki jako WNiP zgodnie z Ustawą o Rachunkowości. Czy taki wydatek ma być kwalifikowany jako ‘Wartości niematerialne i prawne’?

    Zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowalnych do kategorii kosztów „{Wartości niematerialne i prawne” zalicza się: koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych nabytych od osób trzecich na warunkach rynkowych – w formie patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, ekspertyz, analiz, raportów badawczych itp., wykorzystywanych do realizacji Przedsięwzięcia.

    Względem katalogu kosztów kwalifikowanych dla Indirect Partner – w innych naborach opartych o przepisy GBER w zakresie analogicznego rodzaju pomocy jako koszt kwalifikowany pojawia się wynajem powierzchni laboratoryjnej, wykorzystywanej do prac B+R projektu, natomiast w ramach tego naboru kwalifikowane są jedynie koszty wynajmu sprzętu laboratoryjnego – czy w katalogu mogą Państwo uwzględnić również koszty wynajmu powierzchni laboratoryjnej?

    Zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowalnych do kategorii kosztów bezpośrednich Usługi zewnętrzne (wsparcie innowacji) zalicza się: koszty udostępnienia przestrzeni biurowej, banków danych, zasobów bibliotecznych, usług w chmurze i usług przechowywania danych, badań, rynku, laboratoriów, usług w zakresie zdolności obliczeniowych, takie jak oferowane przez High-performance computing (HPC) koszty znakowania, testowania i certyfikacji jakości w celu opracowania bardziej efektywnych produktów procesów i usług.

    Koszty te objęte są pomocą de minimis i możliwe są do ponoszenia tylko w ramach prac przedwdrożeniowych.

    Czym jest zasada DNSH?

    Zasada „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH – „do no significant harm”).

    Za “poważne szkody”:

    1. uznaje się, że dana działalność wyrządza poważne szkody łagodzeniu zmian klimatu, jeżeli prowadzi do znaczących emisji gazów cieplarnianych;
    2. uznaje się, że dana działalność wyrządza poważne szkody adaptacji do zmian klimatu, jeżeli prowadzi do nasilenia niekorzystnych skutków obecnych i oczekiwanych, przyszłych warunków klimatycznych, wywieranych na tę działalność lub na ludzi, przyrodę lub aktywa;
    3. uznaje się, że dana działalność wyrządza poważne szkody zrównoważonemu wykorzystywaniu i ochronie zasobów wodnych i morskich, jeżeli działalność ta szkodzi dobremu stanowi lub dobremu potencjałowi ekologicznemu jednolitych części wód, w tym wód powierzchniowych i wód podziemnych; lub dobremu stanowi środowiska wód morskich;
    4. uznaje się, że dana działalność wyrządza poważne szkody gospodarce o obiegu zamkniętym, w tym zapobieganiu powstawaniu odpadów i recyklingowi, jeżeli działalność ta prowadzi do znaczącego braku efektywności w wykorzystywaniu materiałów lub w bezpośrednim lub pośrednim wykorzystywaniu zasobów naturalnych, lub do znacznego zwiększenia wytwarzania, spalania lub unieszkodliwiania odpadów, lub jeżeli długotrwałe składowanie odpadów może wyrządzać poważne i długoterminowe szkody dla środowiska;
    5. uznaje się, że dana działalność wyrządza poważne szkody zapobieganiu zanieczyszczeniu i jego kontroli, jeżeli prowadzi do znaczącego wzrostu emisji zanieczyszczeń do powietrza, wody lub ziemi
    6. uznaje się, że dana działalność wyrządza poważne szkody ochronie i odbudowie bioróżnorodności i ekosystemów, jeżeli działalność ta w znacznym stopniu szkodzi dobremu stanowi i odporności ekosystemów lub jest szkodliwa dla stanu zachowania siedlisk i gatunków, w tym siedlisk i gatunków objętych zakresem zainteresowania Unii.

    Czy w związku z koniecznością przedstawienia adekwatnych źródeł finansowania realizacji przedsięwzięcia możliwe będzie załączenie do wniosku dokumentów potwierdzających zapewnienie zewnętrznego finansowania?

    Na etapie aplikowania w naborze (tj. wypełniania i składania wniosku w CST2021) nie załączmy takich dokumentów.

    Czy w systemie CST2021 w ramach uzupełnień wniosku pojawi się pole do dodatkowych wyjaśnień?

    Brak takiego pola w CST2021.

    Czy przed panelem, a po ocenie merytorycznej będzie etap korekty danych formalnych?

    W konkursie KPO IPCEI CIS nie ma osobnego etapu oceny formalnej. Kwestie formalne weryfikowane są łącznie z oceną merytoryczną. Po panelu, na etapie poprawy wniosku, Panel KOP może zgłosić uwagi dotyczące zarówno kwestii formalnych, jak i merytorycznych.

    Co znaczy realizacja na terytorium RP - projekty IPCEI CIS zakładają współpracę międzynarodową - co oznacza wyjazdy spotkania etc.?

    Co dokładnie rozumiemy przez miejsce realizacji projektu? Czy możemy określić więcej niż jedno miejsce realizacji projektu? I jak w tym przypadku traktować pracę zdalną pracowników zaliczanych do kadry B+R projektu?

    Wypełniając wniosek w CST2021 w polu „Obszar realizacji” należy obligatoryjnie wybrać opcję: „cały kraj”. Wówczas system nie wymaga wypełnienia pól w sekcji „A.2. Miejsce realizacji”. Pola w sekcji „A.2. Miejsce realizacji” dostępne są tylko wtedy, gdy w polu pn. „Obszar realizacji” wybrany zostanie „Region”. Natomiast przy wyborze wariantu „cały kraj” (wybór obligatoryjny dla pola „Obszar realizacji”), nie określa się szczegółowo miejsce realizacji przedsięwzięcia.

    Wybór wariantu „cały kraj” nie stanowi ograniczenia dla współpracy międzynarodowej w ramach przedsięwzięcia czy dla pracy zdalnej.

    Zgodnie z Kryteriami wyboru przedsięwzięć pkt. 4. Budżet Przedsięwzięcia i zaplecze finansowe Ostatecznego odbiorcy wsparcia w przypadku Direct Partners ocenia się m.in. czy koszty projektu są kwalifikowalne – zgodność poszczególnych pozycji w budżecie z kategoriami kosztów we wniosku IPCEI będącym przedmiotem decyzji KE oraz z zasadami określonymi w rozporządzeniu pomocowym i Regulaminie wyboru przedsięwzięć.

    Jak rozumiemy, z uwagi na krajowe uwarunkowania w zakresie kwalifikowalności kosztów (m.in. kwalifikowania personelu zatrudnionego w oparciu o umowę B2B w kategorii podwykonawstwo a nie personel projektu), oceniane będzie, czy Ostateczny beneficjent wsparcia ponosi kaszty kwalifikowalne w ramach kategorii wynikających z Project Portfolio, natomiast możliwe i dopuszczalne są przesunięcia pomiędzy kategoriami wskazanymi w Project Portfolio (np. w Project Portfolio osoby zatrudnione na B2B wskazane były kategorii Personel a nie podwykonawstwo)?

    O ile komunikat IPCEI w lit. f) załącznika przewiduje szerokie rozumienie „kosztów personalnych”, to z racji na treść par. 45 pkt 8 w zw. z pkt 7 rozporządzenia pomocowego (Dz.U.2020.1456) wiążącego NCBR z wynagrodzeniami o cechach prawnopracowniczych/cywilnoprawnych należy ocenić, że umowy B2B nie mieszczą się w kategorii par. 45 pkt 8. Innymi słowy: umowy B2B z badaczami B+R powinny być ujmowane jako koszt podwykonawstwa, zgodnie z par. 45 pkt 7, a nie jako wynagrodzenia osobowe.

    Komunikat IPCEI, decyzja Komisji Europejskiej i rozporządzenie pomocowe ograniczają się do określenia kategorii (klas) wydatków. Uwzględniając ogólne zasady, dopuszczalne jest ujęcie określonych wydatków przedstawionych przez direct partners w projekcie ocenianym przez Panel KOP na etapie wniosku do NCBR (JW) pod innymi kategoriami, pod warunkiem:

      1. wpisywania się kosztów po zmianie w katalog z par. 45 rozporządzenia pomocowego Dz.U.2020.1456 (i w konsekwencji komunikatu IPCEI),
      2. braku wpływu na limit dofinansowania określony w decyzji KE,
      3. braku zmiany charakteru i celu projektu.

     

    Czy w przypadku zakupu Ekspertyz, które spółka będzie traktowała jako WNiP, możliwy jest zakup z wolnej ręki?

    Każda kategoria kosztów objęta jest takim samym procesem zakupowym, nie stosujemy wyjątków.
    Gdy zgodnie z Zasadą Konkurencyjności sytuacja pozwala na zakup z wolnej ręki, a wybór oraz zakup będą odpowiednio udokumentowany to taka możliwość istnieje.

    Czy finansowaniem można objąć działania realizowane od momentu złożenia wniosku o finansowanie czy dopiero realizowane / zakupione po uzyskaniu pozytywnej decyzji o finansowaniu?

    Zgodnie z Katalogiem kosztów kwalifikowalnych, który jest załącznikiem do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, wydatki będą uznawane za kwalifikowalne gdy zostaną poniesione w okresie od:

    • 5 grudnia 2023 roku – w przypadku Przedsięwzięć realizowanych przez podmioty typu Direct Partners,
    • od dnia następującego po dniu złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego1 – w przypadku Przedsięwzięć realizowanych przez podmioty typu Indirect Parnters.

    W nowej wersji Przewodnika przy kosztach pośrednich dla przedsiębiorstw w naborze Indirect jako koszty wykluczone z uwzględnienia w podstawie wyliczania wskazano koszty usług zewnętrznych (koszty operacyjne) i dostaw (innych niż środki trwałe), historycznie wykluczone były koszty usług zewnętrznych (podwykonawstwo) – czy oznacza to, że koszty podwykonawstwa są obecnie wliczane do podstawy obliczania kosztów pośrednich dla przedsiębiorstw?

    Zgodnie z Katalogiem kosztów kwalifikowalnych, który jest załącznikiem do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, w przypadku Przedsiębiorstw Indirect Partners, usługi zewnętrzne (podwykonawstwo) są podstawą do wyliczania kwoty ryczałtu.

    Co z kosztami delegacji dla Indirect Partners? Projekt IPCEI zakłada współpracę międzynarodową.

    Koszty delegacji, dla Indirect Partners mogą być zakwalifikowane do kosztów pośrednich.

    Poniżej przykład jak  kwalifikować koszty delegacji dla INDIRECT PARTNERS:

    • wynagrodzenie należne podczas wyjazdu -> Personel przedsięwzięcia
    • koszt diet ->  koszty pośrednie
    • dodatek do wynagrodzenia za wykonywanie zadań w projekcie - TYLKO NA PODSTWIE ODDELEGOWANIA - personel przedsięwzięcia
    • koszt transportu np. koszt biletów lotniczych -> koszty pośrednie
    • koszt hotelu -> koszty pośrednie

    Dlaczego koszty usług zewnętrznych (koszty operacyjne) wskazali Państwo jako dostępne jedynie dla organizacji badawczych? Takie zapisy nie znajdują się w przewodniku kwalifikowalności.

    Zostało to umotywowane rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 651/2014 (GBER) z dnia 17 czerwca 2014.

    Skąd wynika wskazana przez Państwa reguła że koszty dostaw dla Indirect Partenrs będących przedsiębiorcami są kosztami pośrednimi. Taka reguła nie wynika z przewodnika kwalifikowalności?

    Zostało to umotywowane rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 651/2014 (GBER) z dnia 17 czerwca 2014.

    Jaki jest poziom dofinansowania dla dużych przedsiębiorstw?

    Zgodnie z Regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, poziom wsparcia dla dużych przedsiębiorstw wynosi:

    • na badania podstawowe -100%
    • na badania przemysłowe -50%
    • na badania przemysłowe z uwzględnieniem premii do 75%
    • na eksperymentalne prace rozwojowe 25%
    • na eksperymentalne prace rozwojowe  z uwzględnieniem premii do 50%
    • na prace przedwdrożeniowe- pomoc de minimis-  100%

    Czy podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym dla instytucji badawczych (Indirect Partners) w przypadku braku możliwości jego odzyskania?

    Podatek VAT w KPO IPCEI CIS jest niekwalifikowany, nawet w sytuacji gdy przedsiębiorca lub instytucja badawcza nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

    Czy dostępne są definicje kategorii kosztów CST2021, wskazanych dla partnerów bezpośrednich?

    Zgodnie z Katalogiem kosztów kwalifikowalnych, który jest załącznikiem do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, w przedstawionej tabeli w pkt. 3.2 są zawarte definicje kategorii kosztów.

    Jakie dokładnie będą zasady kwalifikowania kosztów projektu od terminu ogłoszenia decyzji KE do startu realizacji projektu? Prosimy o posłużenie się przykładem kwalifikacji zakupu licencji oprogramowania (WNiP) wykorzystywanego do realizacji projektu.

    Zgodnie z Katalogiem kosztów kwalifikowalnych, który jest załącznikiem do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem ze środków planu rozwojowego, koszty są kwalifikowane od:

    • 5 grudnia 2023 roku – w przypadku Przedsięwzięć realizowanych przez podmioty typu Direct Partners,
    • od dnia następującego po dniu złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem ze środków planu rozwojowego – w przypadku Przedsięwzięć realizowanych przez podmioty typu Indirect Parnters.

    W przypadku kwalifikowania kosztu zakupu dokonanego przed okresem kwalifikowalności nie ma możliwości jego kwalifikacji.

    Możliwość kwalifikowania kosztu WNiP pojawia się w przypadku np. amortyzacji, leasingu.

    Czy Personel Przedsięwzięcia (pkt. c) dotyczy umów B2B (osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą) i naliczane są od tego 20% koszty pośrednie?

    Osoby zatrudnione w formule B2B nie mogą być traktowane jako personel projektu, takie osoby należy zakwalifikować jako „Usługi zewnętrzne”.

    Koszty pośrednie dla Direct Partners - czy dobrze rozumiem, że dla Direct Partners nie przewidziano typowych kosztów pośrednich rozliczanych metodą ryczałtową jak dla Indirect Partners? I że za koszty "pośrednie" dla Direct Partners uznawane są koszty administracyjne wskazane w pkt. 9 tabeli? Jeśli tak, to czy mamy wykazać je jako koszty rzeczywiste a nie koszty ryczałtowe?

    Zgadza się. Dla Direct Partners nie przewidziano kosztów pośrednich rozliczanych metodą ryczałtową, zamiast tego jest osoba kategoria kosztów - koszty administracyjne. Koszty administracyjne będą rozliczane jako koszty rzeczywiste.

    Jakie informacje powinny być umieszczone w punktach “Opis pozytywnych efektów zewnętrznych” i “Plan osiągnięcia pozytywnych efektów zewnętrznych”?

    Są to informacje odnoszące się do spillover effects. Są to działania dodatkowe, niestanowiące bezpośredniego celu realizacji projektu. Zarówno wnioskodawcy typu Direct Partners, jak i Indirect Partners, zobowiązani są zapewnić spillover. W jednym i drugim wniosku, DIRECT i INDIRECT, zostało to ujęte: jako opis efektów, opis planu osiągnięcia i uwzględnienie wskaźników, które te efekty potwierdzają.

    Aspekt ten podlega ocenie w ramach kryterium nr 2 „Efekty Przedsięwzięcia”. W ramach kryterium ocenie podlegają m.in. następujące aspekty: w projekcie zostały przewidziane pozytywne efekty zewnętrzne a plan ich osiągnięcia jest realistyczny.

    W ramach oceny efektów zewnętrznych analizowane jest czy w projekcie zostały przewidziane pozytywne efekty zewnętrzne i czy są one tożsame z efektami wskazanymi w projekcie IPCEI (zgodność z projektem IPCEI analizowana jest w odniesieniu do Direct Partners) a plan osiągnięcia tych efektów jest realistyczny. Analizowane jest także czy we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem wykazano wskaźniki odzwierciedlające pozytywne efekty zewnętrzne, czy są one adekwatne do zakresu i celu projektu, spójne, mierzalne, prawidłowo określone, obiektywnie weryfikowalne i realne do osiągniecia, czy określono sposób wyliczenia wartości bazowej i docelowej, a także przedstawiono sposób weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźników.

    Należy także podkreślić, że poprawa informacji we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem nie może doprowadzić do zmniejszenia zakresu efektów zewnętrznych przedsięwzięcia.

    Wskaźniki produktu i rezultatu - czy będą dostępne z listy rozwijanej, czy Wnioskodawca sam musi je określić? Czy zostaną wskazane jakieś obligatoryjne wskaźniki dla projektu? Ile minimum wskaźników należy podać?

    Wypełniając wniosek w CST2021 w sekcji „Wskaźniki produktu” obligatoryjnie proszę wybrać wskaźnik o nazwie „nie dotyczy”. Natomiast w CST2021 w sekcji „Wskaźniki rezultatu” proszę nie wypełniać pól odnoszących się do wskaźników rezultatu. Pola należy pozostawić puste. Obie sekcje w CST2021 „Wskaźniki produktu” i „Wskaźniki rezultatu” są tzw. stałymi komponentami wniosku, których nie można usunąć ze wzoru wniosku.

    Wskaźniki odpowiednie dla Państwa przedsięwzięcia należy natomiast wskazać w dodatkowym dokumencie (załączniku do wniosku o nazwie „Załącznik do wniosku - Dodatkowy opis przedsięwzięcia”).

    Przesunięcia w ramach projektu w par. 13 Zmiana Umowy - czy dobrze rozumiemy zapisy dot. przesunięć tzn.:

    a) przesunięcia do 25% i powyżej 25% wskazane w ust. 2 i ust. 3 dotyczą sytuacji, w której chcielibyśmy przesuwać pozycje z budżetu, ale w obrębie jednego, konkretnego rodzaju kosztów, np. część wynagrodzenia jednego członka kadry B+R chcielibyśmy przenieść na wynagrodzenie innego członka kadry B+R

    b) natomiast zapis w ust. 5 dotyczy sytuacji, kiedy chcielibyśmy przenieść wydatki, ale już nie w obrębie jednego rodzaju kosztów, tylko pomiędzy dwoma rodzajami, np. pomiędzy kosztami wynagrodzeń kadry a kosztami podwykonawstwa. Rozumiemy, że wtedy nie możemy tego zrobić bez zgody JW?

    Zgodnie z aktualizacją wzoru umowy, wszystkie zapisy dotyczą przesunięć między KATEGORIAMI KOSZTÓW.

    Przesunięcia w ramach pozycji budżetowych ale w obrębie tej samej kategorii wymagają tylko poinformowania.

     

     

    Pytania i odpowiedzi do naboru KPO IPCEI CIS (C3.1.1)

     

    1. Czy kluczowa kadra B+R (kierownik B+R, kierownik zarządzający, kluczowi pracownicy B+R) mogą zostać zatrudnieni na umowę B2B?

    B2B nie jest formą zatrudnienia. Jest to współpraca i każdorazowo traktowana jest jako podwykonawstwo. W przypadku personelu B+R dopuszczamy taką współpracę zgodnie z zapisami umowy i personel taki może być wybrany z wolnej ręki, pod warunkiem wskazania ich we wniosku o dofinansowanie. W przypadku kadry zarządzającej podwykonawcy muszą zostać wybrani w trybie konkurencyjnym.

     

    1. Ilu pracowników kadry kluczowej należy wskazać we wniosku o dofinansowanie?

    Pozostawiamy to do decyzji wnioskodawcy.

     

    1. Jakie dokładnie należy zdefiniować wskaźniki własne przedsięwzięcia? Czy jest jakiś katalog wskaźników obligatoryjnych?

    WSKAŹNIKI WŁASNE PRZEDSIĘWZIĘCIA. W projekt portfolio podawane były KPI – chodzi o te właśnie wskaźniki + ewentualnie dodatkowe 

    Ponadto należy wskazać także WSKAŹNIKI ODZWIERCIEDLAJĄCE EFEKTY ZEWNĘTRZNE PRZEDSIĘWZIĘCIA – czyli efekty (rezultaty) typu spillover z project portfolio.  

    Ten element podlega ocenie w ramach kryterium nr 2. Efekty Przedsięwzięcia.  

    Wypełniając wniosek w CST2021 w sekcji „Wskaźniki produktu” obligatoryjnie proszę wybrać wskaźnik o nazwie „nie dotyczy”. 

     

    Natomiast w CST2021 w sekcji „Wskaźniki rezultatu” proszę nie wypełniać pól odnoszących się do wskaźników rezultatu. Pola należy pozostawić puste. 

    Obie sekcje w CST2021 „Wskaźniki produktu” i „Wskaźniki rezultatu” są tzw. stałymi komponentami wniosku, których nie można usunąć ze wzoru wniosku.  

    Wskaźniki odpowiednie dla Państwa przedsięwzięcia należy natomiast wskazać w dodatkowym dokumencie (załączniku do wniosku o nazwie „Załącznik do wniosku - Dodatkowy opis przedsięwzięcia”). Służą do tego następujące pola:

    Wskaźniki własne przedsięwzięcia  

    Nazwa wskaźnika  

    Jednostka miary  

    Rok bazowy  

    Wartość bazowa  

    Rok osiągnięcia wartości docelowej   

    Wartość docelowa  

    Opis metodologii wyliczenia wskaźnika oraz sposobu weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźnika   

    Wskaźnik własny 1 ...  

      

      

      

      

      

      

    Wskaźnik własny 2 ...  

      

      

      

      

      

      

    WSKAŹNIKI ODZWIERCIEDLAJĄCE EFEKTY ZEWNĘTRZNE PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA

    Nazwa wskaźnika  

    Jednostka miary  

    Rok bazowy  

    Wartość bazowa  

    Rok osiągnięcia wartości docelowej   

    Wartość docelowa  

    Opis metodologii wyliczenia wskaźnika oraz sposobu weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźnika   

    Wskaźnik własny 1  

      

      

      

      

      

      

    Wskaźnik własny  2 …  

      

      

      

      

      

      

    WSKAŹNIKI ODZWIERCIEDLAJĄCE EFEKTY ZEWNĘTRZNE PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA  

    Nazwa wskaźnika  

    Jednostka miary  

    Rok bazowy  

    Wartość bazowa  

    Rok osiągnięcia wartości docelowej   

    Wartość docelowa  

    Opis metodologii wyliczenia wskaźnika oraz sposobu weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźnika   

    Wskaźnik własny 1  

      

      

      

      

      

      

    Wskaźnik własny  2 …  

      

      

      

      

      

      

     

    1. Czy wnioskodawca będzie zobligowany do tworzenia cech innowacji analogicznie do programu ścieżka SMART?

    Nie. Natomiast będzie musiał dołączyć Project Portfolio składane do Ministerstwa Cyfryzacji. Dokument nie wymaga tłumaczenia na język polski.

     

    1. Co dokładnie należy ująć w pozycji szczegółowy opis kamienia milowego w pliku „Załącznik do wniosku – Kamienie milowe”. Czy jest to ten sam opis co w opisie kamienia milowego w ramach zadań?

    Należy opisać kamień milowy wskazując na bezpośredni produkt finalny danego kamienia milowego przedsięwzięcia. Kamień milowy powinien charakteryzować się mierzalnymi parametrami pozwalającymi stwierdzić, czy oczekiwana jakość produktu danego zadania została osiągnięta. Należy opisać powiązanie kamienia milowego z celami, zadaniami, budżetem i harmonogramem przedsięwzięcia.

     

    1. Ile kamieni milowych można dodać po każdym zadaniu? Czy jest jakieś ograniczenie?

    Należy wskazać minimum jeden milowy, maksymalna liczba nie jest określona (uzależnione jest to od specyfiki projektu). Sugeruje się jednak wskazać kamienie milowe związane z kluczowymi efektami danego zadania.

     

    1. Czy dobrze rozumiemy, że harmonogram rzeczowo – finansowy ma być przygotowany ogólnie (tj. np. nie rozpisujemy w kategorii kosztów personelu każdej osoby, tylko podajemy łącznie dla każdego zadania), podczas gdy budżet jest szczegółowy – tj. rozpisujemy każdą osobę i każdą amortyzację itp.?

    Harmonogram rzeczowo finansowy i budżet muszą być spójne.  
    Zarówno w harmonogramie jak i budżecie jest obowiązek wymienienia wszystkich pozycji w każdym zadaniu. 
    W harmonogramie wymieniamy tylko pozycje wraz z ich kosztem i dofinansowanie. 
    Natomiast budżet jest bardziej szczegółowy, jeżeli chodzi o uzasadnienie i metodologię liczenia kosztu. 

    Dodatkowo prosimy, aby w kategorii dot. Personelu projektu nie wpisywać imion i nazwisk tylko stanowiska.

     

    1. Jak dobrze rozumiemy zmiana zasad liczenia kosztów pośrednich wynika ze zmian w rozporządzeniu 651/2014. Zgodnie z komunikatem NCBIR w przypadku projektów współfinansowanych z programu FENG, zmiany nie zostały zaimplementowane. Dlaczego taka sama zasada nie znajduje zastosowania dla programu IPCEI – CIS?

    Wyłączenie dotyczy tylko FENGA.

     

    1. W przypadku projektu Spółki zgodnie z zatwierdzonym Project Portfolio koszty tj. jak feasibility study, other costs oraz cost of materials (obecnie kategorie kosztów pośrednich w programie IPCEI-CIS) stanowią ponad 40% wartości projektu.  Oznacza to, że ponad połowa tych kosztów nie będzie sfinansowana z dotacji. Obecny katalog kosztów kwalifikowalnych powoduje, że wnioskodawca nie może sfinansować założonych kosztów projektu, a co za tym idzie zrealizować pełnego zakresu projektu. Jak rozumiemy spójność zakresu i zadań dotyczy jedynie Direct Partnerów, a więc dopuszczalne są zmiany (np. ograniczenia zakresu) w przypadku Indirect Partnerów?

    Wszelkie zmiany w stosunku do Project Portfolio będą przedmiotem oceny merytorycznej.

     

    1. Dlaczego pomimo tego, że INDIRECT PARTNERZY przygotowywali Project Portfolio na podstawie takiego samego katalogu kosztów kwalifikowalnych jak DIRECT PARTNERZY i tak też projekt został zaakceptowany przez KE, katalog kosztów jest tak różny i niekorzystny dla Indirect? Czy widzą Państwo możliwość zmiany kategorii kosztów, aby były on jak najbardziej zbliżone do tych z Project Portfolio?

    Wynika to z rozporządzania pomocowego, dla projektów IPCEI, które otrzymały pozytywną decyzję KE katalog jest inaczej uregulowany w rozporządzeniu o udzielaniu pomocy przez NCBR.

     

    1. Spółka zakłada przeprowadzenie analizy stanu techniki na etapie badań przemysłowych, dla każdej koncepcji będącej przedmiotem badań. Celem takiego postępowania jest upewnienie się, że rozwiązania będące przedmiotem prac badawczych nie będą naruszać praw własności intelektualnej (np. cudzych patentów).  Analiza nie może być przeprowadzana na etapie prac przedwdrożeniowych. Czy ta kategoria, z uwagi na zmiany katalogu kosztów kwalifikowalnych, może być kwalifikowalna w ramach kategorii podwykonawstwo?

    Tak, opisany koszt można zakwalifikować do podwykonawstwa. Będzie to oceniane na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

     

    1. Czy wskaźniki będą odpowiednikami KPI w Project Portoflio składanym do Komisji Europejskiej i czy będą mogły być zero-jedynkowe w tym odwoływać się do raportów, przygotowanych dokumentów takich jak (blueprints, raporty z testów itd.)? 

    Jeśli to podejście nie będzie identyczne jak przy przygotowywaniu Project Portfolio to Wnioskodawca będzie zmuszony zmienić wskaźniki i przedstawić je w innej formule, co sprawi, że wskaźniki te, co prawda będą wynikały z prac B+R+I, jednak nie będą pokrywały się ze sposobem przedstawienia w PP. Czy jest to akceptowalne?

    WSKAŹNIKI WŁASNE PRZEDSIĘWZIĘCIA. W projekt portfolio podawane były KPI – chodzi o te właśnie wskaźniki + ewentualnie dodatkowe.

    Ponadto należy wskazać także WSKAŹNIKI ODZWIERCIEDLAJĄCE EFEKTY ZEWNĘTRZNE PRZEDSIĘWZIĘCIA – czyli efekty (rezultaty) typu spillover z Project Portfolio.

     

    1. We wzorze wniosku część pozycji opisowych nie posiada limitów znaków (Opis projektu, informacje o zadaniach itd.), a nieliczne takie limity mają. Czy to rzeczywiście oznacza, że są to pytania otwarte bez limitu treści czy limity pojawią się w Instrukcji?

    Limity pojawiają się w Instrukcji:

    Tytuł projektu/przedsięwzięcia (limit 1 000 znaków) 

    Opis projektu (limit 4000 znaków) 

    Nazwa zadania (500 znaków) 

    Opis i uzasadnienie zadania (4000 znaków)

     

    1. W jaki sposób przedstawić fazę FID w zadaniach? Czy może być uwzględniona jako prace rozwojowe pod warunkiem spełniania definicji prac rozwojowych?

    Zakwalifikowanie danego rodzaju prac do określonej kategorii leży po stronie Wnioskodawcy, co po złożeniu wniosku będzie podlegało ocenie eksperckiej.

     

    1. Czy część wniosku A1. Projekt podlegać będzie publikacji? Czy można tam umieszczać informacje wrażliwe z punktu widzenia IP, czy należy tego unikać?

    Tytuł będzie publikowany, opis projektu nie.

     

    1. Kto konkretnie w przypadku Indirect Partner jest “dodatkowym realizatorem”? Czy chodzi tylko o podmioty, które dostały notyfikację w ramach procedury IPCEI czy również inne podmioty Indirect z którymi dany Wnioskodawca przewiduje współpracę?

    Pole nie będzie wypełniane przez wnioskodawców - wynika z ograniczeń systemu.

     

    1. Czy oświadczenie o dostarczaniu danych przez EPUAP można przerobić na oświadczenie dotyczące dostarczania informacji na email i przez system CST2021? Sam wniosek nosi tytuł “WNIOSEK dotyczący doręczania pism za pomocą platformy ePUAP lub CST2021” ale dotyczy jedynie potwierdzenia o wysyłce przez EPUAP. 

    Jak będzie przebiegać proces informowania wnioskodawcy w przypadku braku skrzynki, czy musi być papierowy jak przewiduje regulamin?

    WNIOSEK dotyczący doręczania pism za pomocą platformy ePUAP lub CST2021, jak sama nazwa wskazuje dotyczy zarówno systemu ePUAP, jak i CST2021.

    Komunikacja za pośrednictwem ePUAP nie jest obligatoryjna, zatem w przypadku gdy nie będą Państwo o to wnioskować należy przekreślić treść, a pole we wniosku “Skrzynka ePUAP” pozostawić puste. Zachęcamy jednak do złożenia wniosku w tym zakresie, gdyż usprawni to proces komunikacji dla obu stron. 

    W przypadku braku komunikacji za pośrednictwem ePUAP, dokumentacja (np. Pismo z wynikiem oceny) kierowana będzie do Państwa w formie papierowej za pośrednictwem operatora pocztowego.

     

    1. Dlaczego Sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej (B+R) - GUS PNT-01 za ostatni okres sprawozdawczy jest wskazane jako obligatoryjny załącznik? Zgodnie z regulaminem „Wnioskodawca aplikujący o wsparcie przedsięwzięcia w konkursie musi być zarejestrowany i prowadzić działalność gospodarczą lub badawczo-rozwojową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.” – Wnioskodawca nie ma więc obowiązku prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej przed złożeniem wniosku, a zatem nie ma obowiązku sprawozdawania się z tejże działalności. Projekt IPCEI może być pierwszym projektem badawczo-rozwojowym Wnioskodawcy, w związku z czym dany podmiot na moment złożenia wniosku nie będzie dysponował sprawozdaniem PNT-01.

    Załącznik jest obligatoryjny dla tych którzy prowadzili działalność B+R i składali sprawozdanie PNT-01.

     

    1. Czy możliwość dodawania załączników fakultatywnych ograniczona jest do jedynie dwóch plików? Czy w ramach dodatkowych załączników wnioskodawca może załączyć dowolne pliki dotyczące projektu czy lista będzie w jakiś sposób ograniczona w Instrukcji?

    Wprowadzono zmianę w generatorze i wzorze wniosku.

     

    1. W dokumentacji konkursowej pojawia się Załącznik do wniosku – RODO, natomiast nie widnieje on na liście załączników do wniosku – czy ten załącznik również jest wymagany do złożenia wraz z wnioskiem?

    Wprowadzono zmianę we generatorze i wzorze wniosku.

     

     

     

    1. Czy można dzielić funkcje kierownika i wykonawcy projektu?

    Tak, ale koszt takiego pracownika w całości będzie traktowany jako kadra zarządzająca i rozliczany w kosztach pośrednich.

     

    1. Czy można uwzględnić w kosztach bezpośrednich koszty wyposażenia stanowisk dla nowo zatrudnionych osób w projekcie, np. zakup laptopów?

    Jeśli aparatura jest niezbędna to tak, natomiast należy to podać we wniosku o dofinansowanie i odpowiednio uzasadnić.

     

    1. Czy pracownicy uczelni zatrudnieni na etatach, mogą być finansowani w formie dodatku za realizację przedsięwzięcia projektowego?

    Wynagrodzenia muszą być zgodne z polityką zatrudniania/wynagradzania w uczelniach.

     

    1. Jak szacować koszt amortyzacji budynku, w którym pracuje zespół projektowy? Kryterium powierzchniowym czy osobowym?

    Musi zostać zaproponowana metodologia i będzie ona podlegała ocenie.

     

    1. Czy członkowie Komitetu Sterującego mogą być finansowani z projektu z kosztów bezpośrednich?

    Jeśli to kadra zarządzająca, to nie mogą być rozliczani w kosztach bezpośrednich.

     

    1. Czy podwykonawcy w projekcie mogą być wybierani z przetargu w trakcie realizacji projektu, np. po 1 roku jego realizacji oraz rozliczani w ramach kosztów usług?

    Mogą, w kategorii Usługi zewnętrzne.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
29.12.2023 16:55 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
info@ncbr.gov.pl
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Konkurs KPO IPCEI CIS 32.0 06.11.2024 13:52 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 31.0 31.05.2024 11:56 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 30.0 31.05.2024 11:53 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 29.0 21.05.2024 12:37 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 28.0 21.05.2024 11:40 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 27.0 21.05.2024 11:12 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 26.0 05.04.2024 00:00 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 25.0 21.03.2024 10:38 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 24.0 21.03.2024 10:33 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 23.0 23.02.2024 11:53 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 22.0 21.02.2024 09:02 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 21.0 20.02.2024 08:26 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 20.0 16.02.2024 15:52 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 19.0 14.02.2024 08:25 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 18.0 01.02.2024 10:06 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 17.0 30.01.2024 08:11 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 16.0 30.01.2024 08:11 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 15.0 29.01.2024 10:24 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 14.0 19.01.2024 11:54 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 13.0 16.01.2024 09:25 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 12.0 16.01.2024 09:24 Maciej Buźniak
Konkurs KPO IPCEI CIS 11.0 15.01.2024 00:00 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 10.0 12.01.2024 08:23 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 9.0 12.01.2024 08:22 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 8.0 12.01.2024 08:20 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 7.0 12.01.2024 08:19 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 6.0 12.01.2024 08:16 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 5.0 10.01.2024 13:30 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 4.0 09.01.2024 11:12 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 3.0 09.01.2024 11:10 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 2.0 29.12.2023 23:22 Szymon Iwańczuk
Konkurs KPO IPCEI CIS 1.0 29.12.2023 16:55 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}