W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Proces autoryzacji laboratoriów i organizacji eksperckich

Laboratoria i organizacje eksperckie zainteresowane uzyskaniem autoryzacji Prezesa PAA, składają wniosek o autoryzację w określonym zakresie, do którego dołączają dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów określonych przez ustawę – Prawo atomowe. Wniosek mogą składać zarówno podmioty krajowe, jak i zagraniczne.

Zakres wsparcia technicznego

Podmiot składający wniosek o autoryzację określa w nim jej zakres. Wskazane jest, aby był on związany z zagadnieniami dotyczącymi bezpieczeństwa elektrowni jądrowych, które mogą być przydatne dla Prezesa PAA w trakcie czynności związanych z oceną dozorową oraz nadzorem i kontrolami w tym zakresie. Lista zakresów autoryzacji aktualnie preferowanych przez Prezesa PAA dostępna jest w przydatnych dokumentach, wskazanych poniżej. Laboratoria i jednostki eksperckie mogą też składać wniosek o autoryzację w zaproponowanym przez siebie zakresie lub w zakresie będącym połączeniem dwóch lub więcej wskazanych na liście zakresów.

Wymagania do uzyskania autoryzacji

Wymagania wobec wnioskodawcy

Zgodnie z art. 66a ust. 1 ustawy – Prawo atomowe, autoryzację Prezesa PAA mogą uzyskać laboratoria i organizacje eksperckie, które spełniają następujące wymagania:

  1. nie są:
    • projektantami, wytwórcami, dostawcami, instalatorami lub
    • przedstawicielami podmiotów zaangażowanych w projektowanie, budowę lub eksploatację elektrowni jądrowej, lub
    • powiązane kapitałowo lub organizacyjnie z podmiotami, o których mowa w lit. a i b;
  2. mają do dyspozycji niezbędny personel i odpowiednie wyposażenie umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań technicznych związanych z wnioskowanym zakresem autoryzacji;
  3. pracownicy wyznaczeni do wykonywania czynności związanych z wnioskowanym zakresem autoryzacji posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze;
  4. gwarantują bezstronne przeprowadzenie czynności związanych z wnioskowanym zakresem autoryzacji.

Wymagania wobec wniosku o uzyskanie lub zmianę zakresu autoryzacji

Wniosek o autoryzację lub o zmianę zakresu autoryzacji zgodnie z art. 66a ust. 2 ustawy – Prawo atomowe zawiera:

  1. nazwę i adres jednostki ubiegającej się o autoryzację lub o zmianę zakresu autoryzacji, a także jej numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej;
  2. określenie wnioskowanego zakresu autoryzacji albo jego zmiany.

Dodatkowe wymagania i informacje

  1. Do wniosku należy dołączyć szczegółowe informacje i dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów ustawowych.
  2. Kompletny wniosek, zgodnie z art. 5 ustawy o języku polskim, musi być sporządzony w języku polskim. Dopuszczalne jest dołączenie do wniosku publikacji, ekspertyz lub innych dokumentów w języku angielskim przy równoczesnym załączeniu dla nich zwięzłego opisu i zakresu w języku polskim.
  3. Należy jednoznacznie określić, które z podanych informacji bądź załączonych dokumentów, podlegają ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa. Zgodnie z ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
  4. Wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 zł wnoszonej opłaty skarbowej na konto: Centrum Obsługi Podatnika Miasta Stołecznego Warszawy, Obozowa 57, 01-161 Warszawa, numer rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070. Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.
  5. W przypadku działania pełnomocnika, należy również dołączyć dokument pełnomocnictwa oraz potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł na wskazany powyżej numer rachunku.
  6. Wypełniony i podpisany wniosek wraz z odpowiednimi załącznikami należy złożyć osobiście, poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP lub przesłać do Prezesa PAA (ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa). Składając powyższe osobiście lub przesyłając zalecane jest dołączenie załączników do wniosku w postaci elektronicznej na nośniku danych oraz oznaczenie załączników zgodnie z numeracją wskazaną we wniosku.

Proces uzyskania lub zmiany zakresu autoryzacji

  1. Złożenie przez laboratorium lub organizację ekspercką wniosku do Prezesa PAA.
  • Dopuszczalne jest objęcie jednym wnioskiem wielu zakresów autoryzacji.
  • Składając wniosek można posłużyć się wzorem pomocniczym wniosku dostępnym poniżej.
  1. Przed wydaniem decyzji administracyjnej w sprawie autoryzacji Prezes PAA:
  • ocenia dokumenty przedłożone przez wnioskodawcę;
  • może przeprowadzić kontrolę wstępną u wnioskodawcy w celu weryfikacji spełniania wymagań, o których mowa w ust. 1 art. 66a ustawy – Prawo atomowe.
  • Prezes PAA dokonuje autoryzacji oraz zmiany jej zakresu, lub odmawia udzielenia autoryzacji w drodze decyzji administracyjnej. W decyzji tej określa się zakres i czas trwania autoryzacji.

Wszelkie pytania odnośnie autoryzacji proszę przesyłać pocztą e-mail na adres: sekretariat.dbj@paa.gov.pl.

Materiały

Wzór wniosku o autoryzację lub zmianę zakresu autoryzacji Prezesa PAA
Wzór​_wniosku​_o​_autoryzację​_lub​_zmianę​_zakresu​_autoryzacji​_Prezesa​_PAA.docx 0.03MB
Załącznik do wniosku - Wykaz kompetencji Wnioskodawcy
Załącznik​_do​_wniosku​_-​_Wykaz​_kompetencji​_Wnioskodawcy.docx 0.04MB
Lista zakresów autoryzacji preferowanych przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki
Lista​_zakresów​_autoryzacji​_preferowanych​_przez​_Prezesa​_PAA.DOCX 0.03MB
Bezstronność podejmowanych czynności
Bezstronność​_podejmowanych​_czynności.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}