W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rejestracja obywatela UE

Dotyczy obywateli Unii Europejskiej zamierzających zostać w Polsce dłużej niż 3 miesiące.

Kogo dotyczy wniosek o rejestracje pobytu

Wniosek dotyczy:

  • obywateli państwa członkowskiego UE;
  • obywateli państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącego do Unii Europejskiej;
  • obywateli państwa niebędącego stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które korzysta ze swobody przepływu osób na podstawie umów, zamierzających przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące.

Warunki dotyczące wniosku

  • Wniosek o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej składa się osobiście do Wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższy termin nie dotyczy obywatela UE, który wjechał na to terytorium Polski w celu poszukiwania pracy, w jego przypadku termin ten wynosi nie dłuższej niż 6 miesięcy, chyba że po upływie tego okresu wykaże, że aktywnie kontynuuje poszukiwanie pracy i ma rzeczywiste szanse na zatrudnienie.
  • Wniosek należy wypełnić w języku polskim, czytelnie, drukowanymi literami.
  • Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.
  • Oryginały składanych dokumentów należy okazać do wglądu lub załączyć ich notarialne poświadczenie.
  • Bezpośrednim zstępnym obywatela UE jest jego dziecko lub dziecko jego małżonka, w wieku do 21 lat lub pozostające na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka.
  • Bezpośrednim wstępnym obywatela UE jest jego rodzic lub rodzic jego małżonka, pozostający na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka.
  • Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE jest wydawane na 10 lat.

Wymagane dokumenty

Należy przygotować:

  • 1 egzemplarz wniosku o zarejestrowanie pobytu;
  • dokument podróży albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (1 kopia wszystkich zapisanych stron);
  • oświadczenie o dacie ostatniego przekroczenia granicy;
  • 4 fotografie nieuszkodzone, kolorowych, o dobrej ostrości, mających wymiary 35mm x 45mm, wykonanych nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, przedstawiające twarz obywatela Unii Europejskiej od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiające wyraźnie oczy, a zwłaszcza źrenice, linię oczu, która powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii, na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowujące naturalny kolor skóry.

Dodatkowe dokumenty:

  1. W przypadku wykonywania pracy:
    • pisemne oświadczenie pracodawcy lub podmiotu upoważnionego do powierzenia obywatelowi UE wykonywania pracy o zamiarze powierzenia mu wykonywania pracy lub zaświadczenie o wykonywaniu pracy.
  2. W przypadku własnej działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    • pisemne oświadczenie dotyczące wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inny dowód potwierdzający, że obywatel Unii Europejskiej jest osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. W przypadku studiowania lub odbywania szkolenia zawodowego:
    • zaświadczenie państwowej lub niepaństwowej szkoły wyższej o przyjęciu na studia lub skierowanie na szkolenie zawodowe;
    • dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dokument potwierdzający posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, pokrywającego wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z potrzebą pomocy medycznej lub leczeniem szpitalnym, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku;
    • pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie. Dowodami potwierdzającymi ich posiadanie, mogą być w szczególności:
      • karta kredytowa,
      • zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku lub innej instytucji finansowej, potwierdzone pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika tego banku lub tej instytucji, wystawione najpóźniej na miesiąc przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie pobytu.
  4. W przypadku małżeństwa z obywatelem polskim:
    • dokument potwierdzający zawarcie małżeństw z obywatelem polskim (aktualny odpis aktu małżeństwa wydany nie później niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku);
    • kserokopię dokumentu tożsamości małżonka (dowód osobisty lub paszport) – oryginał należy okazać do wglądu lub załączyć jego notarialne poświadczenie.
  5. W przypadku innych okoliczności niż wskazane w pkt. 1 - 4:
    • dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dokument potwierdzający posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego, pokrywającego wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z potrzebą pomocy medycznej lub leczeniem szpitalnym, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku;
    • dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej. Dowodami potwierdzającymi ich posiadanie, mogą być w szczególności:
      • karta kredytowa,
      • zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku lub innej instytucji finansowej, potwierdzone pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika tego banku lub tej instytucji, wystawione najpóźniej na miesiąc przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie pobytu.
  6. W przypadku, gdy członek rodziny będący również obywatelem UE przebywa lub dołącza do obywatela UE:
    • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, wydane obywatelowi Unii Europejskiej, z którym członek rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    • małżonek – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (np. akt małżeństwa);
    • zstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka (np. akt urodzenia);
    • wstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka.

Opłata

Zgodnie z ustawą z dnia 1 kwietnia 2011r. o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2011r. Nr 92, poz. 532) w powyższych sprawach nie pobiera się opłat.

Miejsce składania wniosku

Wniosek składa się osobiście w Oddziale ds. paszportów w Lublinie przy ul. Lubomelskiej 1-3 (III piętro, pok. 322), po wcześniejszym umówieniu wizyty pod numerem telefonu: 81 307 99 32.

Godziny przyjęć: poniedziałek: 9.30-17:30, wtorek, środa, czwartek, piątek: 7.30-15.30.

Czas załatwienia sprawy

Powyższych czynności dokonuje się niezwłocznie po złożeniu wniosku przez cudzoziemca. Nie wcześniej jednak niż po przekazaniu przez Szefa ABW, Komendanta Wojewódzkiego Policji, Komendanta Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej, tj. po upływie 30 dni.

Materiały

Wniosek o zarejestrowanie pobytu
Wniosek​_o​_zarejestrowanie​_pobytu.docx 0.05MB
{"register":{"columns":[]}}