Wymiana lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE
Wniosek o wymianę zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE należy złożyć w przypadku gdy:
- uległy zmianie dane osobowe;
- dokument został uszkodzony;
- uległ zmianie wizerunek twarzy w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego na dokumencie;
- upłynął termin ważności dokumentu.
Zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE wydane przed dniem 01.08.2021 r. zachowują ważność nie dłużej niż do dnia 03.08.2026 r. W związku z powyższym podlegają wymianie najpóźniej do dnia 03.08.2026 r.
Warunki dotyczące wniosku
Należy przestrzegać następujących warunków:
- wniosek o wymianę lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej składa się osobiście do Wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu;
- wniosek należy wypełnić w języku polskim, czytelnie, drukowanymi literami;
- dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego;
- oryginały składanych dokumentów należy okazać do wglądu lub załączyć ich notarialne poświadczenie;
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE jest ważne przez okres 10 lat.
Wymagane dokumenty
Należy przygotować:
- 1 egzemplarz wniosku o wymianę lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu;
- dokument podróży albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo ( 1 kopia, wszystkich zapisanych stron);
- 2 fotografie nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości, mających wymiary 35mm x 45mm, wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, przedstawiające twarz obywatela Unii Europejskiej od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiające wyraźnie oczy, a zwłaszcza źrenice, linię oczu, która powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii, na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowujące naturalny kolor skóry;
- dokumenty potwierdzające spełnienie warunków prawa pobytu przez okres przekraczający 3 miesiące.
- W przypadku wykonywania pracy:
- pisemne oświadczenie pracodawcy lub podmiotu upoważnionego do powierzenia obywatelowi UE wykonywania pracy o zamiarze powierzenia mu wykonywania pracy lub zaświadczenie o wykonywaniu pracy.
- W przypadku pracy na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- pisemne oświadczenie dotyczące wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inny dowód potwierdzający, że obywatel Unii Europejskiej jest osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- W przypadku studiowania lub odbywania szkolenia zawodowego:
- zaświadczenie państwowej lub niepaństwowej szkoły wyższej o przyjęciu na studia lub skierowanie na szkolenie zawodowe;
- dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, pokrywającego wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z potrzebą pomocy medycznej lub leczeniem szpitalnym, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku;
- pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie. Dowodami potwierdzającymi ich posiadanie, mogą być w szczególności:
- zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową - wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku;
- zaświadczenie o posiadaniu środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)- strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Konfederacji Szwajcarskiej lub Zjednoczonego Królestwa wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej- wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku;
- dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
- zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków- wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku.
- W przypadku małżeństwa z obywatelem polskim:
- dokument potwierdzający zawarcie małżeństw z obywatelem polskim (odpis aktu małżeństwa);
- kserokopię dokumentu tożsamości małżonka (dowód osobisty lub paszport) – oryginał należy okazać do wglądu lub załączyć jego notarialne poświadczenie.
- W przypadkach innych niż wskazane w pkt. 1-4:
- dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, pokrywającego wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z potrzebą pomocy medycznej lub leczeniem szpitalnym, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia kosztów udzielonych ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczeń, na podstawie wystawionego przez ten podmiot rachunku;
- dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej. Dowodami potwierdzającymi ich posiadanie, mogą być w szczególności:
- zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową- wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku;
- zaświadczenie o posiadaniu środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)- strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Konfederacji Szwajcarskiej lub Zjednoczonego Królestwa wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej- wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku;
- dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
- zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków- wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku.
- W przypadku, gdy członek rodziny będący również obywatelem UE przebywa lub dołącza do obywatela UE:
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, wydane obywatelowi Unii Europejskiej, z którym członek rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- małżonek – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (np. akt małżeństwa);
- zstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka (np. akt urodzenia);
- wstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka.
Opłata
Zgodnie z ustawą z dnia 1 kwietnia 2011r. o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2011r. Nr 92, poz. 532) w powyższych sprawach nie pobiera się opłat.
Miejsce składania wniosku
Wniosek składa się osobiście w Oddziale ds. paszportów w Lublinie przy ul. Lubomelskiej 1-3 (I piętro, pok. 102), po wcześniejszym umówieniu wizyty pod numerem telefonu: 81 74 77 392.
Godziny przyjęć: poniedziałek i czwartek: 9.30-17:30, wtorek, środa, piątek: 7.30-15.30.
Czas oczekiwania na wydanie lub wymianę zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu.
Powyższych czynności dokonuje się niezwłocznie po złożeniu wniosku przez cudzoziemca.
Materiały
Wniosek o wydanie lub wymianę zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytuWniosek_o_wydanie_lub_wymianę_zaświadczenia_o_zarejestrowaniu_pobytu.docx 0.04MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin(Dz. U. z 2019 r. poz. 293 z późn. zm).
Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020 poz. 2369).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie wniosków i dokumentów w sprawach prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin (Dz. U. z 2021r., poz. 1392).