W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Kolumna gabarytów bez zezwoleń i pilotów

12.07.2024

Postępowaniami na przewoźnika oraz koniecznością natychmiastowego usunięcia uchybień zakończyły się kontrole pojazdów nienormatywnych, które zatrzymali do kontroli kujawsko-pomorscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Pojazd służbowy ITD na tle kontrolowanych pojazdów

W dniu 12 lipca br. na autostradzie A1 w okolicach Torunia patrol grudziądzkiego oddziału Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli dwa poruszające się razem zestawy przewożące pojazdy budowlane, tzw. wozidła. Po zważeniu i zmierzeniu pojazdów okazało się, że ich masy wynoszą ponad 57 ton oraz 58 ton, szerokość ponad 3,4 m, a wysokość ponad 4,4 m. Zezwolenia, które posiadali kierowcy na przejazd pojazdami nienormatywnymi kategorii IV okazały się niewłaściwe. Na tego rodzaju przejazdy konieczne są bowiem zezwolenia kategorii V, których przewoźnik nie posiadał. Ponadto przewoźnik nie zapewnił pilotażu, gdzie w przypadku kolumny pojazdów nienormatywnych powinno być dwóch pilotów. Tutaj nie było żadnego.

Tego samego dnia, na drodze krajowej nr 15 w okolicach miejscowości Strzelno patrol inowrocławskiej inspekcji transportu drogowego, zatrzymał do kontroli 6-osiowy pojazd członowy, którym to przewoźnik drogowy z wielkopolski przewoził maszynę budowlaną. Kierowca okazał do kontroli zezwolenie kat IV. Weryfikacja parametrów wagowych wykazała przekroczenie nacisków podwójnej osi napędowej (przekroczenie o 1 tonę) oraz przekroczenie nacisków potrójnej osi naczepy (przekroczenie o 4,65 tony ).  Tym samym dla tego przewozu przy w/w parametrach wymagane było zezwolenie kategorii V.

 

Skutkiem przedmiotowych kontroli było wszczęcie postępowań wyjaśniających wobec przewoźników z tytułu braku wymaganych zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego oraz braku wymaganego pilotażu. Pojazdy nie mogły pojechać dalej. Ładunki musiały zostać przeładowane w taki sposób, aby parametry pojazdów nienormatywnych mieściły się w wartościach dopuszczalnych dla posiadanych przez kierowców zezwoleń kategorii IV. Ponadto w pierwszej opisywanej kontroli,  przewoźnik musiał zapewnić pilotaż. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}