Z Inspekcją Transportu Drogowego o pilotowaniu
07.02.2024
Nowe wymagania techniczne dla pojazdów wykonujących pilotowanie to temat przewodni spotkań informacyjnych dla firm obsługujących przejazdy pojazdów nienormatywnych zorganizowanych wspólnie przez kujawsko-pomorską Inspekcję Transportu Drogowego i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego.
Wchodzące w życie w dniu 17 lutego br. nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. ogłoszone w Dzienniku Ustaw w 2023 r. pod poz. 2487, wprowadza bardzo istotne zmiany dotyczące konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów pilotujących tzw. „ponadgabaryty”. Dlatego zainteresowanie ze strony firm pilotujących nowymi regulacjami omówionymi przez przedstawiciela Inspekcja Transportu Drogowego, która na co dzień kontroluje transport ciężki, było bardzo duże. Pierwsze spotkanie zorganizowane w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy w dniu 9 stycznia br. zgromadziło prawie 40 przedstawicieli firm pilotujących zrzeszonych w OSPTN (pisaliśmy o nim wcześniej). Na drugim spotkaniu, które odbyło się w Katowicach w dniu 7 lutego br., obecnych było ponad 70 pilotów, głównie z południowej części naszego kraju.
Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Marcin Mroczkowski przedstawił oraz szczegółowo zinterpretował nowe przepisy, które mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów pojazdów nienormatywnych, w tym pilotów oraz innych uczestników ruchu drogowego, a także zunifikowanie i dostosowanie konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów wykonujących pilotowanie do standardów obowiązujących w tym zakresie w krajach Europy Zachodniej, które od wielu lat muszą spełniać polscy przedsiębiorcy branży pilotażu świadczący swoje usługi w przejazdach międzynarodowych realizowanych poza granicami Polski. Nowe regulacje prawne likwidują budzącą wiele kontrowersji tablicę pojazdu wykonującego pilotowanie i zwiększają widoczność pojazdów pilotujących, którymi będą mogły być tylko samochody o nadwoziu van, wielozadaniowy i pick-up oraz wysokości co najmniej 1,70 m. Będą one musiały zostać oklejone odblaskowymi pasami w kontrastujących barwach białej i czerwonej oraz napisami „PILOT” na masce przedniej, bocznych drzwiach i tylnej klapie. Ponadto obowiązkowe wyposażenie tych pojazdów zwiększa się z czterech do dziesięciu elementów. Wymagane będą m.in. co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej na dachu, po dwa dodatkowe żółte światła błyskowe z przodu i z tyłu oraz umieszczone na dachu światło z widocznym z przodu napisem „PILOT” w kolorze czarnym, przenośne urządzenie zapewniające bezpośrednią łączność radiową pilota z kierowcą „ponadgabarytu”, urządzenia nagłaśniające, co najmniej cztery pachołki drogowe o wysokości min. 75 cm, tarcza do zatrzymywania pojazdów, latarka ze światłem czerwonym, 30-metrowa miara i wysokościomierz z możliwością pomiaru wysokości co najmniej 5 m. Marcin Mroczkowski omówił także obowiązki pilota związane z zabezpieczeniem przejazdu nienormatywnego lub kolumny takich pojazdów oraz jego uprawnienia do dawania poleceń i sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego, które są tak samo wiążące jak polecenia policjanta oraz inspektora Inspekcji Transportu Drogowego. Przedstawiciel Inspekcji Transportu Drogowego szczegółowo przedstawił również przepisy regulujące odpowiedzialność administracyjną (finansową) podmiotów wykonujących pilotowanie za naruszenia przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczących poruszania się po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych. Firma pilotująca formalnie i faktycznie jest bowiem podmiotem wykonującym inne czynności związane z przejazdem pojazdu nienormatywnego, jedynym – obok przewoźnika – bezpośrednio zaangażowanym w ten przejazd.
Prezes Zarządu OSPTN Łukasz Chwalczuk, będący prawnikiem specjalizującym się w prawie transportowym, przedstawił z kolei zagadnienia związane z odpowiedzialnością cywilną (odszkodowawczą) pilota za powstałe w trakcie pilotowania szkody w infrastrukturze drogowej (np. uszkodzenia obiektów mostowych) oraz w ładunku (np. otarcia lub uszkodzenia), a także dobre praktyki dotyczące warunków i informacji jakie powinny znaleźć się w umowie na pilotaż. Przedstawiciel OSPTN omówił też kryteria jakimi powinni kierować się piloci wybierając ubezpieczenie swojej działalności gospodarczej.
Nowe przepisy były postulowane i długo oczekiwane przez polskie firmy pilotujące, ponieważ pierwsze założenia wchodzącego wkrótce w życie rozporządzenia zostały opracowane przez OSPTN przy udziale przedstawiciela WITD w Bydgoszczy jeszcze w grudniu 2015 r.