Spotkanie poświęcone pilotowaniu
09.01.2024
Nowe wymagania techniczne dla pojazdów wykonujących pilotowanie to temat przewodni spotkania informacyjnego dla firm obsługujących przejazdy pojazdów nienormatywnych, które odbyło się w dniu 9 stycznia 2024 r. w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Bydgoszczy.
Szkolenie zorganizowane w siedzibie bydgoskiego Inspektoratu to kolejny element bardzo dobrej wieloletniej współpracy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Pracodawców Transportu Nienormatywnego. W spotkaniu wzięło udział prawie 40 przedstawicieli firm pilotujących zrzeszonych w OSPTN. Obecni byli piloci z całej Polski, m.in. z Poznania, Gdyni, Olsztyna, Katowic, Jeleniej Góry, Opola i Sandomierza, a także przedstawiciele polskiej firmy pilotującej mającej swoją siedzibę w Niemczech (Hannover).
Podczas spotkania, które prowadził Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Marcin Mroczkowski, omówione oraz szczegółowo zinterpretowane zostały przepisyrozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych ogłoszonego w dniu 16 listopada 2023 r. w Dzienniku Ustawpod poz. 2487, w szczególności w zakresie nowych wymagań technicznych dla pojazdów wykonujących pilotowanie. Przepisy te mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów pojazdów nienormatywnych, w tym pilotóworaz innych uczestników ruchu drogowego, a także dostosowanie konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów wykonujących pilotowanie do standardów obowiązujących w tym zakresie w krajach Europy Zachodniej, które od wielu lat muszą spełniać polscy przedsiębiorcy branży pilotażu świadczący swoje usługi w przejazdach międzynarodowych realizowanych poza granicami Polski.Nowe regulacje prawne, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia w rozporządzeniu, tj. w dniu 17 lutego 2024 r., likwidują budzącą wiele kontrowersji tablicę pojazdu wykonującego pilotowanie i zwiększają widoczność pojazdów pilotujących, którymi będą mogły być tylko samochody o nadwoziu van, wielozadaniowy i pick-up oraz wysokości nie mniejszej niż 1,70 m. Będą one musiały zostać oklejone odblaskowymipasami w kontrastujących barwach białej i czerwonej oraz napisami „PILOT” na masce przedniej, bocznych drzwiach i tylnej klapie. Ponadto obowiązkowe wyposażenie tych pojazdów zwiększa się z czterech do dziesięciu elementów. Wymagane będą m.in. po dwa dodatkowe żółte światła błyskowe z przodu i z tyłu, przenośne urządzenie zapewniające bezpośrednią łączność radiową pilota z kierowcą „ponadgabarytu”, co najmniej cztery pachołki drogowe, tarcza do zatrzymywania pojazdów, latarka ze światłem czerwonym, miara i wysokościomierz. Omówione zostały także obowiązki pilotów związane z zabezpieczeniem przejazdów nienormatywnych, a także ich uprawnienia do dawania poleceń i sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego, które są tak samo wiążące jak polecenia Policjanta oraz inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.
Nowe przepisy były postulowane i długo oczekiwane przez polskie firmy pilotujące, ponieważ pierwsze założenia wchodzącego wkrótce w życie rozporządzenia zostały opracowane przez OSPTN przy udziale przedstawiciela WITD w Bydgoszczyjeszcze w grudniu 2015 r.
Obecni na spotkaniu inspektorzy WITD w Bydgoszczy odpowiadali na pytania uczestników związane z przepisami regulującymi poruszanie się po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych.
Fotografie: Sławomir Rummel
Grafika: OSPTN