W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Spotkanie poświęcone pilotowaniu

09.01.2024

Nowe wymagania techniczne dla pojazdów wykonujących pilotowanie to temat przewodni spotkania informacyjnego dla firm obsługujących przejazdy pojazdów nienormatywnych, które odbyło się w dniu 9 stycznia 2024 r. w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Bydgoszczy.

Schemat prawidłowego oznakowania pojazdów wykonujących pilotowanie nienormatywów

Szkolenie zorganizowane w siedzibie bydgoskiego Inspektoratu to kolejny element bardzo dobrej wieloletniej współpracy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Pracodawców Transportu Nienormatywnego. W spotkaniu wzięło udział prawie 40 przedstawicieli firm pilotujących zrzeszonych w OSPTN. Obecni byli piloci z całej Polski, m.in. z Poznania, Gdyni, Olsztyna, Katowic, Jeleniej Góry, Opola i Sandomierza, a także przedstawiciele polskiej firmy pilotującej mającej swoją siedzibę w Niemczech (Hannover).

Podczas spotkania, które prowadził Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Marcin Mroczkowski, omówione oraz szczegółowo zinterpretowane zostały przepisyrozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych  ogłoszonego w dniu 16 listopada 2023 r. w Dzienniku Ustawpod poz. 2487, w szczególności w zakresie nowych wymagań technicznych dla pojazdów wykonujących pilotowanie. Przepisy te mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów pojazdów nienormatywnych, w tym pilotóworaz innych uczestników ruchu drogowego, a także dostosowanie konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów wykonujących pilotowanie do standardów obowiązujących w tym zakresie w krajach Europy Zachodniej, które od wielu lat muszą spełniać polscy przedsiębiorcy branży pilotażu świadczący swoje usługi w przejazdach międzynarodowych realizowanych poza granicami Polski.Nowe regulacje prawne, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia w rozporządzeniu, tj. w dniu 17 lutego 2024 r., likwidują budzącą wiele kontrowersji tablicę pojazdu wykonującego pilotowanie i zwiększają widoczność pojazdów pilotujących, którymi będą mogły być tylko samochody o nadwoziu van, wielozadaniowy i pick-up oraz wysokości nie mniejszej niż 1,70 m. Będą one musiały zostać oklejone odblaskowymipasami w kontrastujących barwach białej i czerwonej oraz napisami „PILOT” na masce przedniej, bocznych drzwiach i tylnej klapie. Ponadto obowiązkowe wyposażenie tych pojazdów zwiększa się z czterech do dziesięciu elementów. Wymagane będą m.in. po dwa dodatkowe żółte światła błyskowe z przodu i z tyłu, przenośne urządzenie zapewniające bezpośrednią łączność radiową pilota z kierowcą „ponadgabarytu”, co najmniej cztery pachołki drogowe, tarcza do zatrzymywania pojazdów, latarka ze światłem czerwonym, miara i wysokościomierz. Omówione zostały także obowiązki pilotów związane z zabezpieczeniem przejazdów nienormatywnych, a także ich uprawnienia do dawania poleceń i sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego, które są tak samo wiążące jak polecenia Policjanta oraz inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.

Nowe przepisy były postulowane i długo oczekiwane przez polskie firmy pilotujące, ponieważ pierwsze założenia wchodzącego wkrótce w życie rozporządzenia zostały opracowane przez OSPTN przy udziale przedstawiciela WITD w Bydgoszczyjeszcze w grudniu 2015 r.

Obecni na spotkaniu inspektorzy WITD w Bydgoszczy odpowiadali na pytania uczestników związane z przepisami regulującymi poruszanie się po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych.

 

Fotografie: Sławomir Rummel

Grafika: OSPTN

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}