W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Przeładowany pojazd z szambami

04.07.2024

Wszczęcie postępowań o nałożenie kar pieniężnych na firmę, mandat karny i wniosek o ukaranie kierowcy przez Sąd oraz rozładunek części towaru – to efekty kontroli zespołu pojazdów zatrzymanego przez kujawsko-pomorskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Zatrzymany do kontroli pojazd na tle pojazdu służbowego ITD

W dniu 4 lipca br. na ekspresowej „piątce” w okolicach Bydgoszczy partol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli samochód ciężarowy z przyczepą, na których przewożone były zbiorniki betonowe na nieczystości ciekłe z pokrywami (szamba). Podejrzewając, że pojazdy mogą być przeładowane inspektorzy skierowali je do Bydgoszczy na punkt kontrolny z wagą. Wykonane ważenie tylko potwierdziło przypuszczenia kontrolerów: waga wskazała masę całkowitą zespołu pojazdów 51,45 ton, a więc przekroczenie 40-tonowej normy o prawie 11,5 ton. Za duże były także naciski podwójnej osi napędowej ciężarówki – w tym przypadku przekroczenie wyniosło prawie 8 ton. Ale to nie koniec nieprawidłowości. Analiza danych cyfrowych pobranych z tachografu i karty kierowcy wykazała, że kierujący w kontrolowanym okresie ostatnich 28 dni wielokrotnie dopuścił się skróceń wymaganych 9-godzinnych odpoczynków dziennych o ponad 3 godziny i ponad 4 godziny, przekroczeń 4,5-godzinnej normy prowadzenia pojazdów bez przerwy o ponad godzinę i o ponad 2 godziny, a także przekroczeń dopuszczalnego 10-godzinnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o około 2 godziny.

Z tytułu kierowania przeładowanym pojazdem kierowca został ukarany mandatem karnym, a za wielokrotne naruszenie norm socjalnych został wobec niego skierowany wniosek o ukaranie do sądu. Z kolei wobec jego pracodawcy zostały wszczęte postepowania administracyjne o nałożenie wysokich kar pieniężnych. Ponadto przeładowane pojazdy nie mogły dalej jechać, co wiązało się z rozładowaniem części przewożonych zbiorników i przywróceniem masy całkowitej i nacisków osi do wartości zgodnych z przepisami.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}