W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nietypowa pomoc drogowa

05.03.2024

Mandaty karne dla kierowcy, wszczęcie postępowań administracyjnych wobec jego pracodawcy i odpięcie jednej przyczepy z kontenerem – to efekty kontroli tzw. „stonogi” zatrzymanej do kontroli przez kujawsko-pomorskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Widok kontrolowanego pojazdu

W nocy z poniedziałku na wtorek (z 4 na 5 marca) na ekspresowej „piątce” w okolicach Bydgoszczy partol Inspekcji Transportu Drogowego wytypował do kontroli ciągnik z dwiema spiętymi na sztywno przyczepami, czyli tzw. „stonogę”. Dokumenty przewozowe dawały informację, że w transportowanych dwóch 20-stopowych kontenerach morskich znajduje się ponad 50 ton ryżu. Dlatego pojazdy zostały skierowane na wagę do Bydgoszczy. Tutaj okazało się,  że masa całkowita zestawu wynosi 71,7 t i znacznie przekracza 40-tonowa normę. Tak duża masa przewożonych ładunków spowodowała także przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi ciągnika i obydwu przyczep. Spięcie z ciągnikiem siodłowym dwóch przyczep – choć niezgodne z przepisami – umożliwiło przewoźnikowi przewiezienie jednym kursem dwukrotnie większej masy ładunków, niż jest to dozwolone. Stanowi to przejaw nieuczciwej konkurencji. Ponadto pojazd nienormatywny o masie przekraczającej 60 ton powinien być pilotowany, czego w tym przypadku przewoźnik nie dopełnił. To jednak nie koniec nieprawidłowości. Analiza czasu pracy kierowcy ujawniła naruszenia norm prowadzenia pojazdów, przerw w prowadzeniu i odpoczynków, a dokument rejestracyjny ciągnika wskazywał, że jest to… pojazd specjalny pomocy drogowej.

Z tytułu poruszania się po drogach publicznych przeładowanym pojazdem przewożącym ładunki podzielne oraz bez wymaganego pilotowania wobec przewoźnika drogowego zostały wszczęte postępowania o nałożenie kar pieniężnych. Kierowca  „stonogi” otrzymał z kolei mandaty karne za kierowanie przeładowanym pojazdem oraz przekroczenia czasu pracy i został zobligowany do przywrócenia masy całkowitej i nacisków osi oraz konfiguracji zestawu do wartości zgodnych z przepisami. Inspektorzy zatrzymali także dowód rejestracyjny ciągnika z tytułu niezgodności danych w nim zawartych ze stanem faktycznym.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}