W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sprawozdanie z realizacji KPOŚK w roku 2023

04.01.2024

KPOŚK

Skontaktuj się z PGW Wody Polskie przez e-PUAP

Sprawozdanie z KPOŚK za rok 2023

Zgodnie z art. 89. ust. 1 oraz art. 240 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca  2017 r. Prawo wodne (Dz. U. 2023 r., poz. 1478 t.j.), dalej Prawo wodne, informuję o konieczności wypełnienia ankiety sprawozdawczej z realizacji Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK) za rok 2023 oraz przekazania jej do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW WP –
w wersji papierowej (lub w wersji elektronicznej, podpisanej podpisem elektronicznym) oraz
w edytowalnej wersji elektronicznej (drogą mailową) - do dnia 28 lutego 2024 r.

Sprawozdawczością objęte są wszystkie aglomeracje ujęte w VI AKPOŚK (AKPOŚK 2022). Aglomeracje powinny przedstawić stan realizacji KPOŚK na dzień 31 grudnia 2023 r., uwzględniając obowiązującą uchwałę Rady Gminy. 

W związku z koniecznością przeprowadzenia weryfikacji poprawności i kompletności danych przekazanych w ankiecie sprawozdania z realizacji KPOŚK za 2023 r., niezbędne jest podanie w niej danych umożliwiających późniejszy kontakt z osobami wypełniającymi ankietę. Z uwagi na powyższe  prosimy również o zapoznanie się z klauzulą RODO, która została zamieszczona na pierwszej karcie arkusza Ankiety („Aglomeracje 2023 r.”).

Niezbędne pliki (ankietę sprawozdawczą z realizacji KPOŚK za rok 2023 oraz instrukcję wypełniania ankiety) można znaleźć pod linkiem:

https://www.wody.gov.pl/nasze-dzialania/krajowy-program-oczyszczania-sciekow-komunalnych

w części „Sprawozdanie z realizacji KPOŚK za rok 2023” pod nazwami:

  • Instrukcja wypełniania ankiety sprawozdawczej z realizacji KPOŚK w 2023 r. (.docx),
  • Ankieta dla gmin - Sprawozdanie z KPOŚK za rok 2023 (.xls).

Ankieta została również opublikowana 22 grudnia 2023 r. na stronie BIP Wód Polskich:

https://wodypolskie.bip.gov.pl/kzgw/kzgw-sprawozdanie-z-kposk-za-rok-2023.html

 

Uwaga! ważne informacje

W odróżnieniu do poprzednich lat, dokument składa się z 5 arkuszy:

  • „Aglomeracje 2023 r.”,
  • „Oczyszczalnie 2023 r.”,
  • „KP 2023 r.” (Końcowy Punkt Zrzutu),
  • „Raport wypełnienia ankiety”,
  • „Zestawienie szczegółowe błędów”.

W celu ułatwienia uzupełniania danych ankieta zawiera wiele kolumn uzupełniających się automatycznie. Z uwagi na zastosowane autouzupełniania kolumn wskazane jest uzupełnienie w pierwszej kolejności arkusza „Aglomeracje 2023 r.” (kolumny należy wypełniać po kolei, jedna po drugiej). Dla aglomeracji przewidziany jest tylko 1 wiersz (w przypadku kilku aglomeracji należy sporządzić sprawozdanie w oddzielnych arkuszach).

Nad nagłówkami kolumn znajduje się niebieski wiersz: „Pola pomocnicze wyjaśniające nagłówki kolumn i pojawiające się komunikaty”. Zawarte są tam wskazówki dotyczące sposobu uzupełniania kolumn, opisy do kolumn sprawdzających i wskazówki dotyczące pojawiających się błędów.

W tabelach zamieszczono kilka kolumn z żółtym tłem. Kolumny te nie będą publikowane w zbiorczym zestawieniu – Sprawozdaniu z realizacji KPOŚK za rok 2023. Do takich kolumn należą:

  • dane osobowe, RODO – dane ułatwiające kontakt roboczy z pracownikami merytorycznymi urzędu miasta/ gminy przy weryfikacji sprawozdania;
  • sprawdzenie kol. XX – sprawdzające poprawność wpisanych danych i pojawiające się komunikaty błędów. Komunikaty pojawiające się w tych polach wskazują na błędy
    w wypełnieniu ankiety lub sytuacje wymagające analizy i wyjaśnienia. W takich sytuacjach należy skorygować wpisane dane albo potwierdzić i wyjaśnić w sąsiedniej kolumnie „Wyjaśnienia kol. XX”;
  • wyjaśnienie kol. XX – kolumny przeznaczone do wpisania wyjaśnień, gdy w polach sprawdzających pojawia się komunikat błędu. W sytuacji, gdy gmina podtrzymuje dane budzące wątpliwości w ww. kolumnie należy wyjaśnić, dlaczego wpisano takie wartości;
  • pomocnicza – pokazujące dane obliczone na podstawie wpisanych wartości lub komunikaty, które mogą być pomocne w trakcie wypełniania sprawozdania. Dane w tych komórkach podane są w celu informacyjnym.

W arkuszach dodano nowy wiersz (nr 14) pomiędzy numerem kolumny, a polami do uzupełnienia (w pustym sprawozdaniu jest koloru szarego bez zamieszczonej treści).  Zmienia on kolor, gdy pojawią się w nim komentarze.

Kolor zielony – pojawiają się komentarze: „Pole obowiązkowe” lub „Pola obowiązkowe: x” (gdzie x oznacza liczbę pól do wypełnienia w danej kolumnie). Oznaczają one pola wymagane i niezbędne do wypełnienia, by uznać sprawozdanie za kompletne. Nie są to jedyne pola, które należy uzupełnić w sprawozdaniu. Pola, nad którymi nie ma takich komunikatów należy uzupełnić, jeżeli gmina dysponuje takimi danymi i uzna je za potrzebne.

Kolor różowy – pojawiają się komentarze: „Pole błędnie uzupełnione”, „Pola błędnie uzupełnione: x”, sugeruje potrzebę weryfikacji i poprawienia danych zgodnie ze wskazówkami na niebieskim tle.

Większość kolumn w kolorze szarym uzupełnia się automatycznie i nie podlega edycji. Wyjątek stanowią kolumny dotyczące podstawowych danych aglomeracji w arkuszu „Aglomeracje 2023 r.”, które w miarę potrzeby można edytować, gdyby nastąpiła potrzeba korekty danych w stosunku do sprawozdania 2022 r. lub aglomeracja nie była ujęta w sprawozdaniu za 2022 r.

W celu ułatwienia wypełniania komórek wiele kolumn zawiera pola z listą rozwijaną. Listy te, zawierają wszystkie możliwe przewidziane odpowiedzi, jakie mogą wystąpić. Dodatkowe wyjaśnienia w razie potrzeby, można zamieścić w kolumnach uwag (kol. 142, 255, 266).

Ze względu na ochronę zastosowanych algorytmów sprawdzających, tabele nie posiadają możliwości wstawiania i usuwania wierszy i kolumn, ani edycji tekstu w nagłówkach, kolumnach pomocniczych
i sprawdzających. Można jednak dowolnie zmieniać ich wysokość i szerokość oraz kolor i wielkość czcionki.

Należy zachować szczególną ostrożność przy wpisywaniu I_d aglomeracji oraz I_d oczyszczalni ścieków. W tych komórkach nie powinno być spacji. W przypadku źle wpisanego I_d będą się pojawiały komunikaty o braku takiego ID w sprawozdaniu z 2022 r. (jeśli jest to nowy nr nadany w 2022 r. należy te komunikaty zignorować).

Po uzupełnieniu 3 arkuszy, tj. „Aglomeracje 2023 r.”, „Oczyszczalnie 2023 r.” i „KP 2023 r.”, należy przejść do arkusza „Raport wypełnienia ankiety” i po zapoznaniu się z jego treścią, uzupełnioną automatycznie na podstawie danych wpisanych do ww. arkuszy, wypełnić pola w wierszach B18 (Data przekazania sprawozdania) i B19 (Osoba akceptująca sprawozdanie) – są to jedyne pola edytowalne w tym arkuszu.

Arkusz „Raport wypełnienia ankiety” zawiera podstawowe dane aglomeracji i informację o liczbie pustych pól, które należy uzupełnić, skorygować lub wyjaśnić. W polu “Dodatkowe uwagi
i informacje wynikające z danych prezentowanych w sprawozdaniu” (wiersz 17) mogą pojawić się informacje z zakresu ogólnej analizy zadeklarowanych danych sprawozdawczych.

Arkusz „Raport wypełnienia ankiety” powinien być wydrukowany, podpisany przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta i dołączony do sprawozdania w formie PDF przy pierwszej wersji sprawozdania przesyłanego do rzgw do 28 lutego 2024 r.

W arkuszu „Zestawienie szczegółowe błędów” znajduje się zbiorcze zestawienie pustych pól wymagających uzupełnienia, pól błędnie uzupełnionych oraz komentarzy wyjaśniających dane.

Obowiązek przekazania sprawozdania we wskazanym terminie wynika z art. 89 ust. 1 Prawa wodnego, a w przypadku jego zaniechania art. 89 ust. 1a oraz art. 90 ust. 2 zobowiązują Wody Polskie do wystąpienia o jego przekazanie lub uzupełnienie, zaś artykuły 472a ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 472a ust. 3 nakładają w drodze decyzji kary pieniężne za brak przekazania ww. sprawozdania Wodom Polskim,
w wysokości do 10 000 zł.

Niezależnie od powyższego, informuję że wersja papierowa ankiety wraz z pismem przewodnim powinna być podpisana przez włodarza miasta lub gminy, natomiast edytowalna wersja elektroniczna przesłana drogą mailową ze służbowych adresów pracowników urzędu miasta lub gminy zajmujących się tematem KPOŚK.

 

Materiały

ePUAP adresy jednostek
2023-12-07​_-​_e-PUAP​_-​_adresy​_jednostek​_PGW​_WP​_(1).pdf 0.26MB
ePUAP instrukcja
Instrukcja-jak-wysłać-na-adres-ePUAP-ZZ-NW​_(1).pdf 1.39MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.06.2024 11:16 Agnieszka Jędrych
Pierwsza publikacja:
15.01.2024 13:17 Roman Urbański
{"register":{"columns":[]}}