#100dniNaPlus w Ministerstwie Cyfryzacji
26.02.2016
Co zrobiliśmy? Co robimy?
Co zrobiliśmy?
1. W Ministerstwie Cyfryzacji opracowany został dokument „Kierunki Działań Strategicznych Ministra Cyfryzacji w obszarze informatyzacji usług publicznych”. Określa on działania, jakie ministerstwo ma zamiar podjąć, by uporządkować obecny chaos kompetencyjny, nadrobić w tym zakresie zaległości i doprowadzić do sytuacji, że każdy obywatel, organizacja czy przedsiębiorca będzie mógł w prosty sposób załatwić drogą elektroniczną dowolną sprawę na styku z administracją publiczną. Wskazanych w nim zostało pięć zasad, na jakich powinno być oparte cyfrowe państwo, a także wyznaczone zostały szczegółowe kierunki strategiczne. Dokument został szeroko skonsultowany społecznie i w toku tych konsultacji uzyskał bardzo pozytywne oceny.
2. Uchwalona została Ustawa o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego (tzw. Ustawa re-use, która otwiera dane dla obywateli). Ma ona kluczowe znaczenie np. dla rozwoju innowacyjnych firm. Ustawa ta nie tylko otwiera możliwość korzystania z danych zgromadzonych w archiwach, bibliotekach czy muzeach, ale pozwala także przedsiębiorcom na darmowe ich pozyskiwanie, przetwarzanie i dalsze udostępnianie, co przy uwzględnieniu danych pogodowych może stanowić ważny impuls do rozwoju wielu innowacyjnych firm.
3. Na rozpatrzenie przez rząd i parlament czeka przygotowany przez nas projekt zmian w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Chcemy, by do końca marca ustawa została uchwalona. Ta oczekiwana od trzech lat nowelizacja ma kluczowe znaczenie dla inwestorów, którzy dbają o rozwój sieci telekomunikacyjnej, bez której nie ma przecież postępów w procesach cyfryzacyjnych kraju. Zapisy specustawy dotyczące Światowych Dni Młodzieży stworzą warunki bezpieczeństwa dla trzech milionów pielgrzymów, którzy mogą przyjechać do Polski na spotkanie z Papieżem Franciszkiem.
4. Z końcem zeszłego roku rozpoczął się proces ostatecznego rozliczania projektów informatycznych realizowanych przy wsparciu funduszy unijnych, jakie Polaka miała do dyspozycji w latach 2007-13. Cztery projekty, w tym dwa kluczowe dla życia Polaków, trzeba było zgłosić ostatecznie jako niefunkcjonujące lub fazowane na skutek zaniedbań w nadzorze w ubiegłej kadencji. W następnych latach trzeba będzie doprowadzić do końca realizację projektu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (tzw. Platforma P1), która ma umożliwić gromadzenie, analizę i wymianę dokumentacji medycznej, w tym elektronicznej dokumentacji pacjenta czy wdrożenie elektronicznych recept oraz skierowań. Projekt ten pomniejszy pulę dostępnych pieniędzy w nowym unijnym budżecie 2014-2020.
Wiemy też, że wskutek zaniedbań poprzedników w kolejnych latach będziemy musieli sfinansować z budżetu państwa dokończenie projektu dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (Pl.ID) – w poprzednich latach nie przeprowadzono nawet analiz ile to będzie kosztować i jakie funkcje będzie miał nowy dowód. Ten rok dajemy sobie na analizy i wybór taniej, ale nowoczesnej koncepcji. Dowody z warstwą elektroniczną Polacy dostaną najpóźniej w marcu 2019 roku.
5. Przejęliśmy od dawnego MSW System Rejestrów Państwowych. Porządkujemy go, by usunąć problemy w jego działaniu, z jakimi borykają się klienci i urzędnicy stanu cywilnego oraz konsulatów.
6. Przygotowaliśmy założenia strategii cyberbezpieczeństwa. Internet to nie tylko korzyści, ale też poważne zagrożenia – dlatego bezpieczeństwo obywateli i przedsiębiorców w sieci jest jednym z naszych głównych priorytetów. W czasach, gdy niemal każdego dnia na świecie atakowanych jest pół miliona stron internetowych, generuje się 28 mld maili o charakterze spamu i nieustannie dochodzi do naruszania praw ekonomicznych i przejmowania wrażliwych danych obywateli oraz strat o wartości około 400 mld dolarów rocznie, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni powinno być traktowane na równi z zabezpieczeniem militarnym kraju. Do tego właśnie dążymy. Dotychczasowy poziom zabezpieczeń pozostawia wiele do życzenia. Zaczęliśmy działać, by to zmienić. Chcemy, by do końca września dokument został zaakceptowany przez rząd.
7. Rozpoczęliśmy kolejne nabory, a zarazem przegląd oraz korekty Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, który realizować będziemy do 2020 roku. Ma on pozwolić na przeniesienie Polski na zupełnie inny poziom cyfrowego rozwoju. Choć program już trwa wiemy, że wymagać będzie poważnych zmian. Chodzi o to, by fundusze unijne (zapewne ostatnie tak duże) wykorzystane zostały dla zapewnienia trwałego rozwoju kraju na wiele lat, zarówno w wydatkach teleinformatycznych na systemy administracji (z nastawieniem na realizację strategicznych projektów państwowych i usług dla obywateli), jak i w inwestycjach szerokopasmowych oraz poprzez inwestycje w kompetencje cyfrowe, w tym w młodzież i naukę kodowania.
8. Podjęliśmy wspólne prace z MEN i środowiskiem pozarządowym, by wprowadzić naukę programowania do polskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Efektem jest zmiana podstawy programowej i decyzja o pilotażu w roku 2016 oraz rozpoczęciu regularnej nauki na wszystkich poziomach w 2017 roku.
Co robimy?
1. Wielkim wyzwaniem jest przygotowanie możliwości składania on-line wniosków o wypłatę świadczenia 500+. Chcemy, by obywatele mogli to zrobić bez konieczności wychodzenia z domu – za pomocą kilku kanałów elektronicznych, również z wykorzystaniem tak popularnej w Polsce bankowości elektronicznej. Traktujemy to jako wielki test. Jeśli się powiedzie, być może dzięki wykorzystaniu platform elektronicznych banków będzie można uzyskać korzyści, jakie dziś daje tzw. profil zaufany, który jest mało rozpowszechnionym narzędziem na uwierzytelnienie się obywatela wobec administracji.
2. Konieczne jest przeprowadzenie kompleksowej inwentaryzacji zasobów teleinformatycznych kraju tak, by z systemów, które obecnie mamy wydobyć możliwie jak najwięcej synergii. Z tego samego powodu dokończyć też musimy przeglądy w podległych nam jednostkach nadzorowanych i instytutach badawczych. Wszystkie powinny zostać wykorzystane tak, by w maksymalny sposób służyć Polakom, a nie tylko korzystać z ich podatków.
3. Pilnie musimy też doprowadzić do końca prace nad opóźnioną ustawą o Usługach zaufania, certyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw – chodzi o dostosowanie polskiego prawa do rozporządzenia eIDAS, które niesie wiele korzyści.
4. Pracujemy też nad przygotowaniem rozwiązań legislacyjnych koniecznych do wprowadzenia systemu CEPiK 2.0. Ewidencja w nowej formule ma działać od przyszłego roku.
- Ostatnia modyfikacja:
- 20.11.2017 10:09 Joanna Marczak-Redecka
- Pierwsza publikacja:
- 22.11.2017 13:18 Joanna Marczak-Redecka