6 milionów Polaków z profilem zaufanym
09.04.2020
Ostatnie tygodnie to rekordowe zainteresowanie e-usługami. Polacy posłuchali naszych zaleceń i sprawy urzędowe załatwiają przez internet.
Wzrost zainteresowania e-administracją najlepiej widać po stale rosnącej liczbie profili zaufanych (PZ). Właśnie osiągnęliśmy kolejny rekord – ma go już ponad 6 milionów Polaków.
Pół miliona w marcu
- Profil zaufany to punkt wyjścia dla każdego, kto chciałby załatwić sprawę urzędową online. To on potwierdza naszą tożsamość w internecie. To on jest kluczem do e-usług – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Tylko w marcu założyło go ponad 528 tysięcy osób. Drugiego takiego miesiąca w historii PZ nie było. To rekord – dodaje szef MC.
W sumie od początku tego roku przybyło 1 381 298 nowych właścicieli profilu zaufanego. W styczniu - 296 477, w lutym - 391 189 i w marcu – 528 351. Wiele wskazuje na to, że kwiecień też ma szansę na rekord w tej kategorii – tylko w osiem pierwszych dni tego miesiąca Polacy założyli ponad 165 tysięcy PZtów.
Dzięki profilowi zaufanemu można online załatwić takie sprawy jak wniosek o nowy dowód osobisty, zgłoszenie narodzin dziecka, czy e-meldunek. Można też zawnioskować o odpisy aktów stanu cywilnego, ale i podpisać oraz wysłać pismo do urzędu w dowolnej, ważnej dla nas sprawie.
Przyjrzeliśmy się temu, jak często w ostatnim czasie Polacy korzystają z tych udogodnień. Odpowiedź - często.
Historyczne maluchy
Rekordy bije e-usługa umożliwiające zgłoszenie online narodzin dziecka. W marcu tego roku skorzystało z niej 11 171 osób. Dla porównania – w marcu 2019 r. zrobiło to 2747 rodziców. A to oznacza ponad czterokrotny wzrost popularności tej e-usługi. Podobnie jak w przypadku profilu zaufanego - także i w tym - wiele wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma. Przez pierwsze osiem dni kwietnia zgłoszono online narodziny 4013 dzieci.
- Mimo ograniczeń, w wielu miejscach życie toczy się takim samym trybem jak dotąd. Każdego dnia na świat przychodzą dzieci, których narodzenie trzeba zgłosić. Możliwość dopełnienia tego obowiązku przez internet jest nie tylko wygodna, ale przede wszystkim bezpieczna. Ograniczajmy wizyty w urzędach do niezbędnego minimum – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Wideo
Wiele osób, które zostały w domu postanowiły się w nim… zameldować. E-meldunek to kolejna e-usługa, która w ostatnim czasie zyskuje na popularności. W marcu skorzystało z niej 12 385 osób, czyli niemal trzykrotnie więcej, niż w marcu 2019 roku. Wtedy online zameldowało lub wymeldowało się 4620 osób.
Niemal trzykrotnie wzrosło też zainteresowanie e-usługą umożliwiającą wnioskowanie online o odpisy aktów stanu cywilnego. W marcu tego roku z tej możliwości skorzystało 9824 osób, rok wcześniej – 3866.
W tej kwestii niebawem pojawi się kolejne udogodnienie.
- Obecnie możliwe jest wnioskowanie online o odpis aktu stanu cywilnego. Wkrótce wprowadzimy możliwość pobierania odpisów w wersji elektronicznej – zapowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski.
#zostanwdomu i pisz
Zmiany systemu pracy urzędów nie są przeszkodą do załatwiania w nich także wielu innych spraw. Umożliwia to m.in. pismo ogólne. To e-usługa, z której możemy skorzystać w niemal każdej sprawie. Tą drogą możemy przesłać podanie, wniosek lub wyjaśnienie.
Jak pokazują ostatnie dni – bardzo się przydaje. W marcu tego roku Polacy online przesłali do urzędów niemal 97 tysięcy pism ogólnych. To ponad dwa razy więcej, niż rok wcześniej. W marcu 2019 roku – wysłali tą drogą 42 290 pism ogólnych.
W czasie kwarantanny wiele osób składa także elektroniczne wnioski o wydanie dowodu osobistego. W marcu zrobiło to niemal 21 tysięcy Polaków.
Wideo
Tak jak wspominaliśmy, aby móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet potrzebujemy profilu zaufanego. Jak go założyć?
Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl
Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Nie chcemy Was jednak narażać na ryzyko, dlatego - jeśli to możliwe – załóżcie profil przez bankowość elektroniczną. Jeśli nie macie konta, bądźcie cierpliwi – pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi Wam założenie PZ bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.
Wideo
Jeśli założyliście już profil zaufany i chcecie zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.
Sporo napisaliśmy dziś o rekordach – na koniec zostawiliśmy największy. Tylko w marcu portal GOV.pl odwiedziło niemal 26 milionów osób!
Wideo
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.