W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

AI w szkole – po warsztatach

16.06.2021

Sztuczna inteligencja to szansa czy zagrożenie? O tym dyskutowali uczniowie i nauczyciele szkół ponadpodstawowych podczas warsztatu, który zorganizowaliśmy. Spotkanie było częścią programu edukacyjnego „Przyszłość jest dziś”. Realizujemy go wspólnie z NASK i Centrum Nauki Kopernik.

Grafika wektorowa - młody chłopak stoi przy biurku, na którym stoi laptop. Chłopak macha w stronę ekranu komputera, bierze udział w spotkaniu online.

Uczestnicy warsztatów to laureaci ogłoszonego przez nas konkursu. W zadaniu konkursowym przekonali nas, że to właśnie oni powinni wziąć udział w spotkaniu. Temat warsztatów, na które je zaprosiliśmy to „Nasz wpływ na rozwój sztucznej inteligencji. Czego uczymy maszyny?”.

Różne strony

Łatwość i szybkość dostępu do informacji, a także wsparcie najmłodszych dzieci w nauce – to zdaniem uczestników spotkania tylko kilka wybranych przykładów pozytywnego wpływu sztucznej inteligencji (AI) w edukacji. Rozmawialiśmy też o potencjalnych zagrożeniach.

- Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji pozwalają często na szybsze i sprawniejsze załatwienie różnych codziennych czynności, jak np. płatności w sklepie. Pozostaje jednak pytanie o bezpieczeństwo danych, które sami udostępniamy, logując się w aplikacjach i w jaki sposób mogą być wykorzystane. To dylematy, o których z pewnością warto dyskutować, żeby poszerzać świadomość i bardziej odpowiedzialnie podejmować decyzje o korzystaniu z nowoczesnych technologii – mówi Karolina Grzegorzak, trenerka związana z Pracownią Edukacji Centrum Nauki Kopernik.

Na warsztatach uczestnicy mogli się dowiedzieć, czym jest m.in. uczenie maszynowe, do czego jest wykorzystywane i czy jest nam w ogóle potrzebne.

- Dzisiaj przykłady uczenia maszynowego oraz sztuczna inteligencja są wszędzie wokół nas. Przykładem są asystenci cyfrowi, którzy przeszukują sieć i odtwarzają muzykę w odpowiedzi na polecenia głosowe. Kolejnym są strony internetowe, gdzie polecane są produkty, na podstawie tego, co kupowaliśmy lub oglądaliśmy wcześniej – mówi dr Anna Tatarczak, ekspertka z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Przyszłość jest dziś

Warsztaty online zorganizowaliśmy w ramach programu edukacyjnego „Przyszłość jest dziś”. Realizujemy go wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK i Centrum Nauki Kopernik w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne”.

Program edukacyjny towarzyszy nowej wystawie stałej warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. Otwarcie jej pierwszego modułu - „Cywilizacji algorytmów” - planowane jest na wrzesień tego roku. Ta część ekspozycji będzie poświęcona technologiom cyfrowym, a jednym z jej głównych tematów będzie zaufanie do algorytmów i sztucznej inteligencji. Znajdą się na niej m.in. eksponaty dotyczące blockchain, Intenetu Rzeczy i 5G.

Więcej informacji na ten temat programu edukacyjnego i wystawy „Przyszłość jest dziś” będziemy publikować na stronach: www.gov.pl/cyfryzacja oraz www.kopernik.org.pl.

***

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK i Centrum Nauki Kopernik. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje pięć obszarów: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, programowanie i cyfrową przyszłość.

 

{"register":{"columns":[]}}