Alert powodziowy dostępny w mObywatelu – nowa usługa już w aplikacji
19.09.2024
Możliwość sprawdzenia aktualnych ostrzeżeń hydrologicznych IMGW w danym regionie oraz dostęp do informacji, jak postępować wobec zagrożenia powodziowego lub w trakcie powodzi – to dwa elementy usługi „Alert powodziowy” wprowadzonej właśnie do aplikacji mObywatel.
19 września br. do aplikacji mObywatel trafiła usługa, dzięki której użytkownicy otrzymają najnowsze informacje związane z sytuacją powodziową. Nowa funkcja ma zwiększyć bezpieczeństwo osób na zagrożonych terenach.
– Łatwo i szybko dostępna, a przede wszystkim wiarygodna informacja o zagrożeniach związanych z powodzią to kluczowy aspekt bezpieczeństwa. Dlatego w aplikacji mObywatel od teraz każdy szybko sprawdzi aktualne ostrzeżenia o zagrożeniach powodziowych w swojej okolicy. Dowie się też, co robić w sytuacji zagrożenia powodziowego – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Jak działa Alert powodziowy w mObywatelu?
Prognozy i dane w usłudze Alert powodziowy pochodzą z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego (IMGW). Oznacza to, że za pośrednictwem mObywatela dostarczają je odbiorcom eksperci, którzy na bieżąco monitorują sytuację powodziową.
W Alercie powodziowym dostępne są dwie opcje:
- możliwość sprawdzenia aktualnych ostrzeżeń hydrologicznych w danym regionie,
- dostęp do informacji, jak postępować wobec zagrożenia powodziowego lub w trakcie powodzi.
Jak dodać Alert powodziowy do mObywatela?
Aby w aplikacji na swoim urządzeniu zobaczyć usługę Alert powodziowy, należy pobrać najnowszą wersję mObywatela ze sklepu Google Play lub App Store. Wersja ta jest oznaczona numerem 4.41.2.
Jeżeli po aktualizacji użytkownik nie widzi Alertu powodziowego na ekranie głównym, wystarczy, że wejdzie do menu Usługi i odnajdzie go na liście, a następnie kliknie w tę opcję.
Inne działania Ministerstwa Cyfryzacji w związku z powodzią
- Do dyspozycji służb działających na terenach powodzi udostępnione zostały zestawy do łączności satelitarnej Starlink.
- Na bieżąco odbywają się spotkania konsultacyjne z firmami telekomunikacyjnymi, aby analizować dostępność łączności dla obywateli oraz służb ratowniczych.
- Wydane zostały wytyczne Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa w sprawie zabezpieczenia infrastruktury teleinformatycznej administracji samorządowej na terenach zagrożonych powodzią.
- Na bieżąco monitorowana jest dezinformacja, a strony rozpowszechniające takie treści są blokowane.