Bez teczek i pieczątek, przez internet
12.05.2021
785 963 – dokładnie tyle elektronicznych pism ogólnych Polacy wysłali do urzędów od początku tego roku do wczoraj. To niemal sześć tysięcy pism dziennie.
Pytanie do urzędu, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek – wszystko to można załatwić przez internet, dzięki e-usłudze Wyślij pismo ogólne. To niezmiennie jedna z naszych najpopularniejszych e-usług. Znajdziecie ją na portalu GOV.pl.
Polacy pisma piszą…
Dlaczego ta e-usługa jest taka popularna?
- Dzięki niej można załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy w wielu instytucjach - ministerstwach, urzędach gminy, czy urzędach skarbowych. – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Aby skorzystać z pisma ogólnego nie potrzeba pieczątek, ani teczek. Wystarczy profil zaufany. Usługa jest oczywiście w pełni bezpłatna. Można z niej korzystać siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę – dodaje.
Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
Polacy naprawdę uwielbiają z niej korzystać. Tylko w tym roku wysłali do urzędów niemal 800 tysięcy takich elektronicznych pism. To dwa razy więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. Od 1 stycznia do 11 maja 2020 r. do urzędów trafiło 399 195 takich pism. Od 1 stycznia do 11 maja 2021 r. dokładnie 785 963, z czego:
- w styczniu - 173 411
- w lutym – 168 522
- w marcu – 194 381
- w kwietniu – 188 411
- w maju – 61 238.
Napisz, podpisz, wyślij i gotowe
A jak skorzystać z naszej e-usługi? Pierwszy krok to wizyta na portalu GOV.pl.
Będąc tam wystarczy zalogować się profilem zaufanym na konto Mój GOV (prawy górny róg strony) i wybrać e-usługę Wyślij pismo ogólne.
Jeśli chodzi o tworzenie pisma – warto wcześniej przygotować elektroniczne wersje załączników, które chcemy razem z nim wysłać. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie trzeba nic załączać.
Wszystko gotowe? Zaczynamy:
- Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.
WAŻNE! Dokumenty możesz wysłać do np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu.
- Wypełnij formularz.
- Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej.
- Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij.
WAŻNE! Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które go wymagają. Dlatego zanim wyślesz pismo, sprawdź czy w sprawie, na temat której piszesz - nie jest wymagany podpis. Jeśli jest – wyślij podpisane pismo.
Po wysłaniu pisma dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Teraz pozostało już tylko czekać na odpowiedź. Jak długo to będzie trwało? To zależy od rodzaju Twojej sprawy.
Skorzystanie z e-usługi jest całkowicie bezpłatne.
Spotkajmy się na GOV.PL. e-Polak potrafi!
***************
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.