W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Brexit na rachunku

18.12.2020

Czy Brexit może mieć wpływ na wysokość naszych rachunków telefonicznych? Od 1 stycznia 2021 r. - może i to niekoniecznie taki, jakiego byśmy sobie życzyli. Warto to wiedzieć!

Leżące na stole wywołane zdjęcia typu polaroid. Na każdy - obrazki z Londynu. Na pierwszym planie leżące na samej górze zdjęcie z nachodzącymi na siebie flagami Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii oraz napisem Brexit.

Za niecałe dwa tygodnie, czyli 1 stycznia 2021 r., skończy się tzw. okres przejściowy związany z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Oficjalnie zmienią się m.in. zasady podróżowania, ale mogą się zmienić także te związane z naliczaniem opłat za korzystanie z roamingu (ceny połączeń telefonicznych i transferu danych). Warto to wiedzieć planując podróż do Wielkiej Brytanii i korzystając tam z usług polskich operatorów.

Może być drożej

Od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania, nie będąc członkiem Unii Europejskiej, nie będzie dłużej objęta obowiązkiem stosowania unijnej zasady Roam Like at Home. To ona gwarantuje, że ceny roamingu na terenie UE są takie same jak ceny korzystania z usług w kraju. Mówiąc inaczej – nakazuje operatorom telekomunikacyjnym rozliczanie usług w roamingu na takich samych zasadach, jakie obowiązują w kraju. Działa na terenie Unii Europejskiej od 15 czerwca 2017 r.

Po 1 stycznia 2021 r. - kwestia zasad świadczenia roamingu w Wielkiej Brytanii będzie określana indywidualnie przez poszczególnych dostawców usług, czyli operatorów.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej - dostawcy usług roamingu prowadzący działalność w państwie członkowskim nadal będą jednak podlegali obowiązkowi poinformowania swoich klientów o wysokości opłat roamingowych za świadczone usługi, mających zastosowanie w przypadku podróży do Zjednoczonego Królestwa.

Dlatego, aby uniknąć zaskoczenia, warto zajrzeć na stronę swojego polskiego operatora lub zadzwonić i zapytać o szczegóły.

Te zmiany mogą działać w obie strony – wyższe rachunki mogą dostać abonenci polskich operatorów, którzy korzystają z ich usług na terenie Wielkiej Brytanii, ale i klienci brytyjskich operatorów korzystający z ich usług w Polsce.

Przenoszenie usług online

Inna zmiana może dotyczyć przenoszenia usług online w zakresie treści. Prościej – umożliwiających np. oglądanie filmów czy słuchanie muzyki.

Prawo Unii Europejskiej dotyczące tej kwestii umożliwia unijnym konsumentom, którzy kupują lub subskrybują w swoim państwie usługi takie jak - oglądanie filmów lub wydarzeń sportowych, słuchanie muzyki, pobieranie ebooków lub granie w gry - dalsze korzystanie z tych usług w czasie podróży lub czasowego pobytu w innych państwach członkowskich UE (możliwość transgranicznego przenoszenia), bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Od chwili zakończenia okresu przejściowego, czyli od 1 stycznia 2021 r., ten obowiązek nie będzie miał już zastosowania do unijnych dostawców takich usług online, w przypadku gdy ich klienci podróżują po Wielkiej Brytanii. Obowiązek ten nie będzie też dotyczył brytyjskich dostawców w przypadku gdy ich klienci podróżują po UE.

Co to oznacza w praktyce? Klienci korzystający z płatnych usług online w zakresie treści w UE i w Wielkiej Brytanii mogą nie mieć do nich dostępu (gdy podróżują odpowiednio po Zjednoczonym Królestwie lub UE) lub dostęp do usługi może być ograniczony.

Więcej informacji na stronie Komisji Europejskiej.

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}