Centralny Rejestr Wyborców
Jeden rejestr zastąpi około 2,5 tysiąca gminnych baz danych! Co to oznacza? Organizacja wyborów będzie łatwiejsza, a ich przeprowadzenie bezpieczniejsze. Od teraz łatwo zmienisz miejsce głosowania, złożysz wniosek online o dopisanie do rejestru wyborców czy pobierzesz zaświadczenie o prawie do głosowania w dowolnej gminie. A to tylko niektóre z zalet.
Cele projektu
- informacje o wyborcach będą w jednej bazie danych
- proces wyborczy zostanie uporządkowany – jeden wyborca będzie wpisany tylko w jednym obwodzie
- wymiana danych pomiędzy rejestrami odbywać się będzie automatycznie
- wyborcy zostaną przypisani do obwodów głosowania na podstawie adresu
- organy wyborcze będą miały większy dostęp do danych
- wyborcy będą mieli większy dostęp do własnych danych
- powstaną usługi online dla wyborców
Oczekiwane rezultaty
- wyborcy będą obsługiwani tak samo w każdym urzędzie
- miejsce głosowania będzie można wielokrotnie i łatwo zmienić
- zaświadczenie o prawie do głosowania będzie można pobrać w dowolnej gminie
- będzie można dopisać się do spisu wyborców przez Internet
- urzędnicy, którzy obsługują wyborców będą mniej obciążeni
Korzyści
Dla obywatela:
- dopiszesz się do spisu wyborców przez Internet
- pobierzesz zaświadczenie o prawie do głosowania w dowolnej gminie
- w każdej chwili sprawdzisz, które z twoich danych przetwarzane są w rejestrze
- sprawdzisz, gdzie będziesz głosować
- łatwo zmienisz miejsce głosowania, zarówno w kraju, jak i za granicą
Dla administracji:
- wspólna aplikacja dla urzędników, dzięki której będą mieli dostęp do rejestru wyborców
- wnioski o dopisanie do spisu wyborców, złożone przez Internet, będą obsługiwane bez udziału urzędnika
- dane osób, które złożyły wniosek, będą przesyłane automatycznie pomiędzy gminami
- wszystkie gminy i wszyscy komisarze wyborczy będą raportować w ten sam sposób
Informacje o projekcie
Harmonogram
Etap KM1 ‒ opracowanie analizy biznesowej
Termin do 31.03.2023 r. ‒ zakończony
Etap KM2 ‒ opracowanie makiet interfejsu użytkownika
Termin do 31.03.2023 r. ‒ zakończony
Etap KM3 ‒ publikacja komunikatów nr 1 i 2
Komunikat 1 ‒ gminy przekazały dane o wyborcach, którzy złożyli wniosek o wpis do rejestru wyborców, do Państwowej Komisji Wyborczej.
Komunikat 2 ‒ komisarze wyborczy zaktualizowali opisy granic obwodów głosowania oraz okręgów wyborczych.
Termin do 31.03.2023 r. ‒ zakończony
Etap KM4 ‒ opracowanie założeń do migracji
Termin do 31.03.2023 r. ‒ zakończony
Etap KM5 ‒ publikacja komunikatów nr 3 i 4
Komunikat 3 ‒ Państwowa Komisja Wyborcza uzupełnia Centralny Rejestr Wyborców o numery i granice obwodów głosowania i okręgów wyborczych.
Komunikat 4 ‒ do Centralnego Rejestru Wyborców są dodawane dane z rejestru PESEL i Państwowej Komisji Wyborczej.
Termin do 2.05.2023 r. ‒ w trakcie
Etap KM6 ‒ przygotowanie narzędzi do migracji oraz przeprowadzenie próbnych migracji
Termin do 12.05.2023 r. ‒ w trakcie
Etap KM7 ‒ budowa systemu
Termin do 12.05.2023 r. ‒ w trakcie
Etap KM8 ‒ przeprowadzenie testów UAT, integracyjnych, wydajnościowych i bezpieczeństwa
Termin do 30.06.2023 r. ‒ w trakcie
Etap KM9 ‒ opracowanie materiałów szkoleniowych oraz instrukcji
Termin do 30.06.2023 r. ‒ w trakcie
Etap KM10 ‒ publikacja komunikatów nr 5 i 6
Komunikat nr 5 ‒ gminy sprawdzają poprawność danych w Centralnym Rejestrze Wyborców.
Komunikat nr 6 ‒ gminy wprowadzają do Centralnego Rejestru Wyborców zmiany po działaniach opisanych w komunikacie nr 1
Termin do 30.06.2023 r. ‒ w trakcie
Etap KM11 ‒ komunikat nr 7 ‒ uruchomienie Centralnego Rejestru Wyborców
Termin do 1.08.2023 r. ‒ do realizacji
Etap KM12 ‒ uruchomienie Systemu CRW
Termin do 1.08.2023 r. ‒ go live
Status projektu
- Realizowany
Zaangażowani
Instytucja odpowiedzialna: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Instytucje współpracujące: Krajowe Biuro Wyborcze
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Budżet: 24,1 mln złotych finansowane z budżetu Państwa