W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfrowa pomoc ma realny wymiar – wspieramy Ukrainę

20.03.2023

Od pierwszego dnia wybuchu wojny w Ukrainie Cyfryzacja KPRM wspiera naszych sąsiadów – zarówno tych, którzy walczą za swój kraj, jak i uchodźców, którzy znaleźli bezpieczne schronienie w Polsce. „Oferujemy cały wachlarz wsparcia od rozwiązań legislacyjnych i technologicznych po dostawy sprzętu. Nasza pomoc jest skuteczna dzięki determinacji i zaangażowaniu wielu osób i instytucji w Polsce, a także Michajła Fedorowa – ministra cyfryzacji Ukrainy – i jego Zespołu. Za podjęty wysiłek pragnę podziękować zarówno stronie ukraińskiej, jak i moim współpracownikom. Jestem dumny i wdzięczny Wam za to, że zdajemy dziś celująco niełatwy egzamin z człowieczeństwa” – podkreśla Janusz Cieszyński, Pełnomocnik Rządu ds. Bezpieczeństwa.

Cyfrowa pomoc ma realny wymiar – wspieramy Ukrainę

Łączność ze światem

W sierpniu 2022 r. Polska i Ukrainy podpisały Porozumienie w sprawie cyberbezpieczeństwa, którego celem jest wzajemne wsparcie w tym zakresie. 

Wspieramy system łączności satelitarnej na Ukrainie. Tuż po rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę Polska zaczęła dostarczać Ukrainie terminale Starlink, obsługujące zarówno cywilne, jak i wojskowe potrzeby komunikacyjne. „Polska przekazała Ukrainie ponad 10 tys. terminali. Jesteśmy największym dostawcą tej technologii na Ukrainę. Dzięki temu internet działa tam, gdzie została zerwana łączność, nawet na terenach, które kilka dni wcześniej okupowały rosyjskie wojska” – dodaje minister.

W Polsce powstało też mobilne centrum przetwarzania danych dla Urzędu Skarbowego Ukrainy. W listopadzie 2022 r. podpisano porozumienie, dające podstawę prawną do hostingu i obsługi mobilnych centrów przetwarzania danych. Jak podkreśla Cieszyński, Polska zapewniła bezpieczną lokalizację i sprzęt. Na terenie Polski działa również centrum służące do tworzenia i przetwarzania krytycznych danych dla jednej z kluczowych ukraińskich służb państwowych.

Od początku inwazji, Polska pełniła rolę koordynatora i hubu dystrybucyjnego. Przekazaliśmy sprzęt: laptopy, centra danych, stacje radiowe i systemy satelitarne. Koordynujemy także dostawy sprzętu elektronicznego z prawie 50 krajów świata.

Zaraz po rozpoczęciu inwazji, operatorzy telekomunikacyjni w Polsce prowadzili nieodpłatną dystrybucję kart sim dla obywateli UA. „To pozwalało ludziom skontaktować się z bliskimi, zlokalizować się wzajemnie” – wyjaśnia sekretarz stanu w KPRM.

Polska dla Ukrainy

Błyskawicznie wdrożono możliwość nadania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, który uciekli przed wojną do Polski. Posiadanie numeru PESEL zapewnia ukraińskim uchodźcom płynną integrację z polskim systemem opieki zdrowotnej. W systemie widać tysiące wystawionych e-recept i dziesiątki tysięcy e-skierowań na szczepienie przeciwko COVID-19. Umożliwia też skorzystanie z benefitów pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Do tej pory wydano ponad 1,5 miliona numerów PESEL.

KPRM Cyfryzacja i Centralny Ośrodek Informatyki wspierały proces tworzenia i utrzymywania największych punktów obsługi nadawania numeru PESEL dla obywatela Ukrainy, m.in. na Stadionie Narodowym czy Tauron Arenie w Krakowie. Za swoje działania na rzecz Ukrainy COI otrzymał prestiżowe nagrody: Digital Excellence of the Year w kategorii Environmental & Social Impact oraz międzynarodową nagrodę Gartner Eye on Innovation Awards 2022. „Gratuluję wszystkim, którzy poświęcili swój czas dla tego projektu. Możemy być dumni, że mamy tak sprawnych i zaangażowanych specjalistów” – podkreślił minister.

W aplikacji mObywatel udostępniono elektroniczny dokument potwierdzający tożsamość uchodźcy „Diia.pl”. Był on wydawany osobom, które przekroczyły granicę polsko-ukraińską po 24 lutego b.r. w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

 

{"register":{"columns":[]}}