W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfryzacja administracji – ułatwienia dla obywateli i szybsza praca urzędów

10.07.2023

E-płatności, pełnomocnictwa elektroniczne i jeszcze większe zabezpieczenie przed kradzieżą cudzej tożsamości to tylko niektóre zmiany w przyjętej przez rząd nowelizacji ustawy dotyczącej e-administracji. „Cyfryzacja urzędów ma optymalizować koszty, poprawić jakość i bezpieczeństwo usług publicznych, a także ułatwić życie obywatelom. Sprawy urzędowe powinniśmy załatwiać szybko i sprawnie” – podkreśla minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.

Slider e-administracja

e-pełnomocnictwa i e-płatności

Ile razy nie odebraliście listu poleconego, bo poczta była już zamknięta, a nikt z bliskich nie mógł tego zrobić w waszym imieniu? Dzięki nowym przepisom będziesz mógł udzielić elektronicznego pełnomocnictwa do załatwiania szeregu spraw urzędowych, np. odbioru korespondencji na poczcie. e-Pełnomocnictwa będą gromadzone w nowym Rejestrze Pełnomocnictw Elektronicznych, do którego dostęp będą mogły uzyskać podmioty publiczne.

e-Płatności pozwolą nam zapłacić online np. podatek od nieruchomości czy inne zobowiązania administracyjne. Będziesz  wykorzystaniem różnych metod płatności. Będzie szybko i łatwo – nie już musiał szukać danych do przelewu – urząd sam przypomni o kwocie do zapłaty.

Ograniczamy też negatywne skutki kradzieży tożsamości – oprócz zastrzeżenia numeru PESEL, które będzie mógł już wkrótce zgłosić w aplikacji mObywatel, w ustawie o e-administracji wprowadzono zapis, który umożliwi podmiotom świadczącym np. usług bankowe lub telekomunikacyjne zweryfikowanie zgodności fotografii w dowodzie osobistym z tą przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Nowe przepisy w ustawie:

  • dają samorządom możliwość zniesienia opłat za zdjęcia do dowodu osobistego,
  • usprawniają pracę urzędów –  wprowadzają obowiązek posiadania systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją,
  • regulują funkcjonowanie doręczeń elektronicznych,
  • blokują możliwość nieuprawnionego ingerowania w treść akt oraz utraty akt dzięki konieczności przekazywania cyfrowych akt do Państwowej Agencji Nadzoru Audytowego.

Online załatwisz także:

  • oświadczenie o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego,
  • wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego dla dziecka, które nie ukończyło do 12 lat.

Znowelizowane przepisy wejdą w życie w ciągu najbliższych miesięcy.

{"register":{"columns":[]}}