Człowiek przyszłości, przyszłość człowieka
22.11.2023
Czy widzieliście już trzeci moduł wystawy „Przyszłość jest dziś” w warszawskim Centrum Nauki Kopernik? Niezależnie od tego, czy odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”, czy „nie”, możecie skorzystać ze scenariuszy zajęć dotyczących mózgu, bioniki czy ludzkiej bioróżnorodności.
Już od miesiąca w Centrum Nauki Kopernik (CNK) w Warszawie można oglądać kompletną, trzymodułową wystawę „Przyszłość jest dziś”, która pomaga lepiej zrozumieć współczesny świat i zastanowić się nad tym, co być może wydarzy się za 20, 30 lat. Najnowszy moduł „Człowiek 2.0” dotyczy ludzkiego zdrowia, życia i modyfikacji, mających ułatwiać nasze codzienne funkcjonowanie. To dobry temat do dyskusji z uczniami, którą pomogą Wam poprowadzić przygotowane przez ekspertów – w ramach towarzyszącego wystawie programu edukacyjnego – scenariusze zajęć. Sprawdźcie sami!
„Ludzka bioróżnorodność”: scenariusz dla uczniów klas 7–8 szkół podstawowych
Podczas zajęć z tym scenariuszem uczniowie poznają zagadnienia związane z ewolucją człowieka oraz przyczynami różnorodności gatunku ludzkiego. Dowiedzą się, gdzie żyli nasi przodkowie i jak zmieniali się w toku ewolucji, a także pomyślą, dlaczego zamieszkiwanie w różnych regionach świata i przystosowanie do różnych warunków środowiska zwiększa różnice między współczesnymi ludźmi.
Uczestnicy zajęć wezmą udział w zaplanowanych dla nich interaktywnych ćwiczeniach, w których m.in. poznają zasady komunikacji alternatywnej za pomocą obrazków oraz dowiedzą się, z czego składała się tradycyjna dieta Inuitów, a także dlaczego koreańskie poławiaczki pereł nie marzną w zimowym morzu.
Pobierz scenariusz „Ludzka bioróżnorodność”
„Bioniczne kończyny – zrozumieć układ ruchu”: scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Lekcja według tego scenariusza przybliży zagadnienia związane z bioniką. Uczniowie zapoznają się z pojęciem bionicznej kończyny, zrozumieją zasady jej działania oraz przyjrzą się bliżej jej funkcjonalnościom.
Uczestnicy zajęć dowiedzą się też, że do tworzenia protez i innych nowoczesnych rozwiązań potrzebna jest gruntowna znajomość anatomii i czynności układu ruchu, w tym w zakresie tkanek mięśniowych i skurczów mięśni. Równie ważna będzie też inna życiowa lekcja: uczniowie przypomną sobie, że dla osób z niepełnosprawnością ruchową możliwość korzystania z zaawansowanych protez jest tak samo ważna, co życzliwe i taktowne zachowanie ze strony osób bez niepełnosprawności.
Pobierz scenariusz „Ludzka bioróżnorodność”
„Instrukcja obsługi mózgu”: scenariusz dla uczniów klas 7–8 szkół podstawowych
Zagadnienia związane ze sposobem przekazywania informacji w układzie nerwowym, „hormony szczęścia”, sposoby dbania o swój mózg – to tematy zajęć z proponowanym scenariuszem.
Te pozornie skomplikowane kwestie pozwolą zrozumieć ciekawe ćwiczenia, w których uczniowie będą min. projektować receptory neuroprzekaźników, przygotują notatki graficzne dotyczące serotoniny, dopaminy, oksytocyny i endorfin, a także podyskutują o sposobach poprawiania obniżonego nastroju.
Pobierz scenariusz „Instrukcja obsługi mózgu”
„Rośliny transgeniczne, czyli GMO w służbie człowiekowi”: scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Ostatni scenariusz powiązany z trzecim modułem wystawy przybliża tematykę związaną z genetycznie modyfikowanymi roślinami (GMO). Uczniowie poznają historię dostosowywania cech roślin do potrzeb człowieka – od krzyżowania i selekcji osobników z korzystnymi cechami poprzez mutagenezę aż po inżynierię genetyczną. Zapoznają się też z przykładowymi technikami wprowadzania wybranego genu do roślin.
Ważną częścią lekcji będzie też refleksja nad zaletami i potencjalnymi wadami genetycznie modyfikowanych upraw. Wiedzieliście, że według ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia żywność GMO pod kątem bezpieczeństwa nie różni się od konwencjonalnej?
Pobierz scenariusz „Rośliny transgeniczne, czyli GMO w służbie człowiekowi”
O przyszłości z uczniami
Na OSE IT Szkole w zakładce Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś” oraz na stronie CNK możecie znaleźć scenariusze zajęć odnoszące się do dwóch pozostałych modułów wystawy – poruszają zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją (AI), cyfryzacją, robotyzacją, kryzysem klimatycznym i zmianami w środowisku naturalnym.
Scenariusze do modułu „Cyfrowy mózg?”:
- Cyfrowy van Gogh (sztuczna inteligencja a sztuka)
- Czy czatboty zastąpią człowieka? (roboty, uczenie maszynowe)
- Pojazdem autonomicznym w podróż (społecznych aspektów funkcjonowania pojazdów autonomicznych)
- Trenerzy maszyn (możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji i jej społecznych zastosowań)
- Czy można zaprzyjaźnić się z robotem? (zastosowanie robotów)
- Szkoła przyszłości – sztuczna inteligencja w edukacji (szanse i zagrożenia wynikające z zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji)
- Internet rzeczy jest wszędzie (nowe technologie wykorzystujące sieć internetowe)
Scenariusze do modułu „Misja: Ziemia”:
- Po co nam komary? (bioróżnorodność i jej znaczenie dla równowagi ekologicznej naszej planety)
- Czy planeta nas wyżywi? (degradacja środowiska naturalnego, zmiany klimatu i głód w kontekście wciąż rosnącej populacji)
- Newsy i fake newsy (pseudonaukowe treści dotyczące naszej planety, które można znaleźć w internecie)
- Jak nie zginąć w gąszczu informacji? (fake newsy i mechanizmy rządzące ich upowszechnianiem)
- Co dwa kółka to nie cztery (nadmierna emisja dwutlenku węgla do atmosfery)
- Co nam powie statystyka? (dane statystyczne dotyczące zmian klimatu)
- Prawda o klimacie (mechanizmy powstawania efektu cieplarnianego)
- Migracje klimatyczne (zależności pomiędzy zmianami a migracjami i nierównymi warunkami życia ludzi)
Więcej informacji o programie oraz wystawie „Przyszłość jest dziś” znajdziecie na stronie kopernik.org.pl.
Program edukacyjny jest częścią kompleksowego projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”. Jest on realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Centrum Nauki Kopernik. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje pięć obszarów: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, programowanie i cyfrową przyszłość.