Dwadzieścia minut z programowaniem
17.03.2020
Za nami już pierwsze dni kwarantanny domowej. Rodzice dwoją się i troją wymyślając nowe pomysły na wspólne spędzanie czasu. W internecie pojawia się wiele inspiracji. Wśród nich warto zwrócić uwagę na te, które łączą w sobie naukę i zabawę oraz pozwalają odejść od komputera. To czas, aby zacząć przygodę z programowaniem… offline! Podpowiadamy, jak to zrobić :)
Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK rozpoczynają cykl „Dwadzieścia minut z programowaniem”, w którym co drugi dzień, od środy 18 marca, opublikujemy jedną zabawę, w którą możecie zagrać ze swoimi rodzinami. Przygotowaliśmy specjalny zestaw zadań, które uczą przez zabawę! Sami się przekonajcie grając w „10 pytań” albo „Ułóż to, co ja”.
Programowanie dla każdego
- Czas kwarantanny to czas wyzwań dla każdego z nas. My też przyłączamy się do apelu #zostanwdomu, ale chcemy Państwu w tym pomóc. Przygotowaliśmy więc propozycję pakietu zabaw, które mogą stać się początkiem świetnej przygody z programowaniem - powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Zabawy, które proponujemy to nie tylko sposób na nudę, to też forma nauki przez zabawę i kolejna atrakcyjna propozycja na spędzenie czasu z bliskimi – dodaje szef MC.
Nauka programowania jest inwestycją w przyszłość dziecka, ale nie tylko w tę zawodową. Poznając świat kodowania uczymy się logicznego myślenia, pracy w grupie, rozwiązywania skomplikowanych problemów, a to kompetencje, które przydadzą się każdemu, niezależnie od tego jaką droga zawodową pójdzie.
Odłącz się i programuj
Nasza propozycja to przede wszystkim propozycja wspólnego spędzania czasu. Co to znaczy? W ramach #zostanwdomu zachęcamy do spędzenia czasu z rodziną… offline. Do naszych zabaw nie potrzebujecie komputera, tabletu ani smartfona.
W trzynastu proponowanych przez nas aktywnościach pokazujemy jak w ciekawy, angażujący i pobudzający do rozwoju sposób działać z dzieckiem i wspierać go w odkrywaniu świata programowania, we własnym domu!
Przygotujcie się więc na wspólną zabawę – co drugi dzień opublikujemy 1 zabawę zachęcają Was do przyłączenia się do nas. Powiedzcie o nas znajomym, niech cała Polska programuje razem.
Programowanie offline
Zabawy nie wymagają komputera, który tak bardzo kojarzy się z programowaniem. Nie będą też potrzebne żadne specjalne narzędzia, a jedynie to, co mamy pod ręką. Serio. Głównie papier – biały lub kolorowy (ale przecież zawsze możecie go najpierw pokolorować razem), kredki, przydać się może też ulubiona książka. Brzmi ciekawie?
Tutaj chodzi o Wasz czas. Zadbajcie o kawałek przestrzeni i wyłączcie telefony. Stwórzcie przestrzeń, w której każdy będzie miał okazję spróbować wykonać zaproponowane przez nas zadania, dając sobie okazję na popełnianie błędów i akceptując styl pracy każdego z Was. To może być naprawdę dobra lekcja!
Nasze zadania będziemy publikować na stronie www.koduj.gov.pl i w naszych mediach społecznościowych. Bądźcie czujni!
Działajmy razem przeciwko koronawirusowi!
Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, żłobkach i na uczelniach. Odwołanie imprez masowych. Jest to możliwe dzięki specustawie w sprawie przeciwdziałania koronawirusowi.
Wiele jednak zależy od Ciebie!
- Unikaj skupisk ludzkich, jeśli możesz – udaj się na pracę zdalną.
- Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
- Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!
Wszystkie niezbędne i wiarygodne informacje można znaleźć na: gov.pl/koronawirus.
Jeśli masz objawy towarzyszące koronawirusowi, zadzwoń do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej lub na infolinię NFZ pod: 800 190 590.
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.