E-usługowe podsumowanie wakacji
07.09.2020
600 tysięcy nowych profili zaufanych, grubo ponad ćwierć miliona elektronicznych pism ogólnych i niemal 26 tysięcy zgłoszonych online narodzin dzieci – to najkrótsze e-usługowe podsumowanie tegorocznych wakacji.
Nie ma wakacji od cyfryzacji, e-administracji i… - moglibyśmy jeszcze tak długo rymować, ale wolimy przejść do rzeczy. Polacy coraz chętniej korzystają z naszych e-usług i to nawet w wakacje.
Urząd na plaży? Czemu nie!
Skąd wiemy, że tak jest? Po pierwsze z wciąż rosnącej liczby Polaków decydujących się na założenie profilu zaufanego (PZ), czyli klucza do e-usług.
- W tegoroczne wakacje, czyli od początku lipca do końca sierpnia, profil zaufany założyło dokładnie 624 128 osób. To o niemal ćwierć miliona więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
W lipcu przybyło 322 722 nowych właścicieli PZ (najwięcej – 23 754 – we wtorek 7 lipca), w sierpniu – 301 406, z czego najwięcej – 21 746 – w poniedziałek 3 sierpnia.
Obecnie z PZ, a co za tym idzie także z e-administracji, korzysta już niemal 8 milionów Polaków. To ponad ¼ wszystkich dorosłych obywateli. Tylko w tym roku (od stycznia do dziś) ponad 3,2 miliona Polaków założyło profil zaufany.
Jeśli należycie do coraz mniejszego grona osób, które nie mają jeszcze swojego profilu zaufanego, szybko to zmieńcie. W większości przypadków założycie go w kilka minut, oczywiście przez internet. Sprawdźcie, jak to zrobić.
Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dzięki niemu szybko i bezpiecznie potwierdzicie swoją tożsamość w internecie. Jeśli nie macie konta w banku umożliwiającym szybkie założenie PZ lub nie możecie udać się do punktu potwierdzającego – załóżcie tymczasowy profil zaufany. Wniosek wypełniacie w internecie, a tymczasowy PZ potwierdzacie podczas wideorozmowy z urzędnikiem. Tymczasowy profil zaufany jest ważny 3 miesiące.
Podpisz, wyślij, załatwione
Wróćmy jednak do wakacyjnych, e-usługowych aktywności Polaków. Do czego najczęściej wykorzystywali swoje profile zaufane? Do wysyłania i podpisywania pism. A dokładnie tzw. pism ogólnych.
- Dzięki pismu ogólnemu możemy załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Nie ma jednej kategorii spraw, którą można dzięki niemu załatwić. Jest ich wiele. To może być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek – dodaje szef MC.
Ta e-usługa cieszy się coraz większą popularnością. Tylko w te wakacje Polacy skorzystali z niej 271 709 razy. W lipcu – 140 702, a w sierpniu – 131 007. To niemal dwukrotnie lepszy wynik od osiągniętego w wakacje 2019. Wtedy – w lipcu i sierpniu – Polacy przesłali do urzędów 113 489 elektronicznych pism ogólnych.
Dwa tegoroczne wakacyjne miesiące, czyli dokładnie 62 dni, to średnio 4382 elektroniczne pisma ogólne trafiające do urzędu każdej doby.
Jeśli i Wy chcielibyście skorzystać z możliwości, jakie daje pismo ogólne – obejrzyjcie nasz instruktaż, w którym tłumaczymy jak to zrobić krok po kroku.
Skorzystaj z e-usługi: Wyślij pismo ogólne
Wideo
Wielkie zmiany, minimum formalności
Tylko w czerwcu tego roku urodziło się 31 tysięcy dzieci. Narodziny niemal 43% z nich, czyli 13 285, rodzice zgłosili online. Główny Urząd Statystyczny nie podał jeszcze liczby narodzin w sierpniu, jednak my już wiemy, ile spośród urodzonych wtedy maluchów zarejestrowano online – 13 067.
Dla porównaniu w lipcu 2019 roku urodziło się 37 tysięcy dzieci - 13% (4703) z nich zgłoszono online. Rok temu w sierpniu na świat przyszło 33,2 tysiąca dzieci. Narodziny niemal 14% z nich (4444) rodzice zarejestrowali online. To pokazuje o ile większym zainteresowaniem cieszy się w tym roku nasza e-usługa.
Stale zachęcamy świeżo upieczonych rodziców do korzystania z tej możliwości. To spora wygoda i oszczędność czasu.
- Nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin, ale i załatwienie kilku innych spraw. Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty - jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch zostanie zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Oczywiście wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Wideo
A skoro już wspomnieliśmy o meldunku – dorosłego także możemy zameldować i wymeldować online.
Przez dwa wakacyjne miesiące Polacy skorzystali z tej możliwości 30 350 razy. W lipcu - 15 936, w sierpniu - 14 414 osób. To niemal trzy razy częściej, niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. W lipcu 2019 r. Polacy meldowali lub wymeldowywali się online 6115 razy, a w sierpniu 2019 r. – 5117 razy.
Po dokumenty bez kolejki
63 501, czyli ponad 1000 dziennie – dokładnie tyle wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego w lipcu i sierpniu Polacy złożyli online. W lipcu 32 225 – w tym najwięcej, bo aż 1606, 6 lipca. 31 246 w sierpniu – tu rekord, 1645 wniosków, padł ostatniego dnia miesiąca.
W przypadku tej e-usługi - w porównaniu do ubiegłego roku - także mamy do czynienia z ponad dwukrotnym wzrostem zainteresowania. W lipcu 2019 r. Polacy złożyli online 15 024 wniosków o nowy dowód osobisty, a w sierpniu 2019 r. – 14 699.
Skorzystaj z e-usługi: Uzyskaj dowód osobisty.
Wideo
Przez internet można też zawnioskować o odpis aktu stanu cywilnego. W te wakacje Polacy skorzystali z tej możliwości ponad 36 tysięcy razy. W lipcu – 18 198, w sierpniu – 17 948. To niemal cztery razy częściej, niż jeszcze rok temu. W lipcu 2019 r. Polacy wnioskowali o odpisy 5495 razy, a w sierpniu 2019 r. – 4492 razy.
Skorzystaj z e-usługi Uzyskaj online odpis aktu stanu cywilnego.
Co jeszcze w te wakacje załatwialiśmy przez internet? Niemal 35 tysięcy osób złożyło online wniosek o dofinansowanie w programie „Mój prąd”, a 115 226 Polaków bez wychodzenia z domu zgłosiło zbycie lub nabycie pojazdu.
- To tylko wybrane przykłady spraw urzędowych, które można załatwić przez internet. Jak widać Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje im e-administracja – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Stale pracujemy nad tym, aby katalog e-usług był coraz szerszy i jeszcze lepiej wychodził naprzeciw oczekiwaniom Polaków. Jak pokazują dane - robimy to skutecznie – dodaje szef MC.
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.