E-usługowe podsumowanie wakacji
10.09.2021
Wiemy, jakie urzędowe sprawy w to lato Polacy załatwiali online. Ponad 900 tysięcy profili zaufanych, niemal 30 milionów użytkowników portalu GOV.pl i 1,4 miliona mObywateli – to najkrótsze, e-usługowe podsumowanie tegorocznych wakacji. Sprawdźcie szczegóły!
Co prawda wakacje niekoniecznie kojarzą się z załatwianiem urzędowych spraw, ale… Dzięki internetowi, a przede wszystkim profilowi zaufanemu, wypełnianie tego rodzaju obowiązków jest całkiem przyjemne, a na pewno wygodne i szybkie. Dowody? Wciąż rosnące zainteresowanie Polaków korzystaniem z e-administracji (nawet na urlopie!). Oto e-usługowe podsumowanie wakacji’2021.
Z profilem na plaży
Co jest potrzebne, żeby załatwić sprawę urzędową? Kapcie, laptop i fotel, ale może być też leżak, a nawet wygodne miejsce za parawanem. - Dzięki naszym e-usługom sprawy urzędowe można załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Bardzo wielu Polaków skorzystało z tej możliwości tego lata – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Oto, co online załatwiali najchętniej.
Ale od początku… wszystkie nasze e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić bez wizyty w urzędzie, znajdziecie na portalu GOV.pl. W sumie, w lipcu i w sierpniu odwiedziło go prawie 30 milionów użytkowników (w lipcu – 16 025 472, w sierpniu – 13 395 874).
- Niezbędnym elementem wizyty w internetowym urzędzie jest też profil zaufany (PZ), dzięki któremu potwierdzimy w sieci naszą tożsamość. W te wakacje założyło go ponad 900 tysięcy Polaków (w lipcu – 567 101, w sierpniu – 375 426). W sumie z PZ-ta korzysta już niemal 12,5 miliona osób – mówi minister Janusz Cieszyński.
A jeśli Wy nadal nie macie swojego profilu zaufanego, załóżcie go już dziś. Można to zrobić szybko i za darmo, najwygodniej przez internet. Sprawdźcie szczegóły.
Pisma z leżaka
Mając profil zaufany i będąc na portalu GOV.pl można załatwić naprawdę dużo. Z których e-usług Polacy korzystali w te wakacje najczęściej?
Jedną z nich jest Wyślij pismo ogólne. Dzięki niej w wakacje Polacy wysłali do urzędów niemal 345 tysięcy elektronicznych pism (w lipcu – 184 530, w sierpniu – 159 642), co oznacza że dziennie wysyłali ich ponad 5,5 tysiąca!
Prawie 50 tysięcy razy skorzystali z e-usługi Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (w lipcu – 25 617, w sierpniu – 23 753).
W te wakacje online zgłoszono też przyjście na świat niemal 25 tysięcy dzieci (12 329 – w lipcu, 12 477 – w sierpniu).
Do 27 lipca przez internet można było składać wniosek o dowód osobisty. W pierwszym miesiącu wakacji z tej możliwości skorzystało 43 405 osób.
Jeśli jesteśmy przy dowodzie osobistym – warto pamiętać, że online można zgłosić jego utratę. Umożliwia to e-usługa Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód. W tegoroczne wakacje skorzystało z niej 10 813 osób (w lipcu – 6035, w sierpniu – 4778).
W wakacyjnej trasie
Niezależnie od pory roku, niesłabnącą popularnością cieszą się nasze e-usługi dla kierowców. I tak, polscy kierowcy w te wakacje 3 696 491 razy sprawdzili online swoje punkty karne (w lipcu – 2 068 779, w sierpniu – 1 627 712). Punkty karne możecie sprawdzić:
1. na GOV.pl korzystając z e-usługi Sprawdź swoje punkty karne,
2. w naszej aplikacji mObywatel.
Jeśli myślicie, że to e-usługa o największej popularności… to nie. Rekordzistką jest Historia Pojazdu, z której w te wakacje Polacy skorzystali 48 606 942 razy (w lipcu – 25 517 870, w sierpniu – 23 089 072).
Mamy też e-usługę dla pasażerów – Bezpieczny autobus – z której w tegoroczne wakacje skorzystano 155 283 razy (w lipcu – 59 029, w sierpniu – 96 254).
Aplikacja na cały rok
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy przybyło nam też 1 404 555 mObywateli, czyli użytkowników aplikacji mObywatel (w lipcu – 874 768, w sierpniu – 529 787).
- mObywatel to cyfrowy portfel na dokumenty. Nasza aplikacja może się przydać w wielu życiowych sytuacjach, nie tylko w wakacje. Dzięki niej w kilka kliknięć można mieć szybki dostęp do swoich najważniejszych dokumentów – przypomina minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Premiera.
W aplikacji znajdziecie m.in.:
• mObywatel, czyli dane z dowodu osobistego, które pozwalają na potwierdzenie tożsamości (możecie się nimi wylegitymować np. podczas kontroli biletów w pociągu, na poczcie, w hotelu, w wypożyczalni sprzętu, itp.).
• mPrawo Jazdy - cyfrowy dokument z odwzorowaniem uprawnień do prowadzenia pojazdów. mPrawo jazdy korzysta z aktualnych danych, które znajdują się w rejestrach państwowych.
• mPojazd, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu.
• Licznik punktów karnych – w naszej aplikacji w kilka chwil można sprawdzić aktualną liczbę swoich punktów karnych.
• eRecepty - dzięki nim będąc w aptece, wystarczy tylko wybrać w telefonie, którą e-receptę chcecie zrealizować i pokazać farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR.
• Karta Dużej Rodziny (mKDR) - Karta Dużej Rodziny to popularny system zniżek i uprawnień dla rodzin "3+" - zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych. Posiadacze KDR mają możliwość tańszego korzystania z oferty podmiotów m.in. z branży spożywczej, paliwowej, bankowej czy rekreacyjnej.
• Bilety kolejowe - W mObywatelu możesz wyświetlić bilety zakupione w systemie PKP Informatyka: www.bilkom.pl lub bilet.wielkopolskiebilety.pl.
• mLegitymacja szkolna/studencka - to tak samo ważne dokumenty jak tradycyjne legitymacje – upoważniają do zniżkowych przejazdów, wejść do kin, czy teatrów.
Nasza aplikacja jest bezpłatna, dobrowolna i bezpieczna. Przygotowuje ją zespół NASK.
Sami widzicie, że naprawdę warto korzystać z naszej aplikacji. Pobierzcie ją już dziś!
• Jeśli używasz urządzenia z systemem Android – pobierz tutaj.
• Jeśli używasz urządzenia z systemem iOS – pobierz tutaj.
Więcej informacji na gov.pl/mobywatel