Edukujemy młodzież: Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poprowadził lekcję o dezinformacji
06.02.2024
Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski i Ewa Domańska, Kierownik Zespołu Popularyzacji Bezpiecznego Korzystania z Cyberprzestrzeni w NASK, poprowadzili lekcję dla czwartoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 220 im. Stanisława Kopczyńskiego w Warszawie. W Dniu Bezpiecznego Internetu młodzież uczyła się, jak odróżnić w sieci prawdę od fake newsów.
Jak podkreśla minister cyfryzacji, nauczanie krytycznego myślenia to jedna z kluczowych kompetencji cyfrowych. „Rozmawialiśmy z uczniami o tym, czym różni się prawda od fałszu, ale też jak odróżnić prawdę od np. czyjejś opinii. To tym bardziej ważne, że niekiedy coś, co wydaje nam się prawdziwe, po wnikliwej analizie, okazuje się być fałszem. Dzieci przyswajają dziś ogrom informacji, także tych pochodzących z sieci i powinny wiedzieć, że nie warto wierzyć we wszystko, co przeczytają w internecie” – wyjaśnił Krzysztof Gawkowski.
W czasie lekcji przeprowadzono również eksperyment, który był swego rodzaju „głuchym telefonem”. Taka zabawa, jak dodaje specjalistka z NASK, to doskonały przykład tego, jak zmienia się informacja, która przeszła przez wiele uszu. „Istotne jest też to, że nie zawsze ktoś chce nas wprowadzić w błąd. Czasem przekaz z jakiegoś powodu jest zniekształcany i to również prowadzi do powstania dezinformacji.
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zachęcał również uczniów, aby pod okiem rodziców i nauczycieli, zaglądali do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, gdzie można znaleźć wiele materiałów dotyczących cyfrowej higieny, zasad bezpiecznego poruszania się w sieci i tego, jak odróżnić informację od fake newsa.
„Musimy edukować młode pokolenie, mając jednak na uwadze fakt, że sami, jako dorośli, też czasem padamy ofiarą dezinformacji. Dzieci są znacznie bardziej narażone na tego typu zjawiska, szczególnie w mediach społecznościowych. Dziś spotykamy się z uczniami jednej ze stołecznych szkół, ale wierzę, że takie zajęcia będą odbywać się w każdej szkole i każde dziecko będzie miało szansę pogłębić wiedzę z tego obszaru, by czuć się w sieci pewniej i bezpieczniej” – podsumował minister.