GOV.pl – tutaj spotykają się miliony
11.01.2021
W 2020 r. zdecydowana większość Polaków odwiedziła nasz portal GOV.pl. Jeśli jeszcze Was tam nie było, chętnie Was oprowadzimy. Zaczynamy?
GOV.pl to nie kolejna „zwykła” strona internetowa. To portal, w ramach którego funkcjonuje już niemal 900 witryn, w tym najważniejszych w kraju instytucji (niebawem witryn będzie jeszcze więcej!). To także portale informacyjne, takie jak gov.pl/koronawirus czy gov.pl/szczepimysie. To też miejsce, w którym znajdziecie wszystkie dostępne e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić online.
W ubiegłym roku liczba użytkowników GOV.pl wzrosła ponad czterokrotnie.
Miliony użytkowników
Brytyjczycy mają gov.uk, Szwedzi – government.se, Holendrzy – gov.nl, Francuzi gouvernement.fr, a my Gov.pl.
- Portal powstał po to, by obywatele mieli łatwiejszy dostęp do informacji o tym, co dzieje się w poszczególnych instytucjach. Wystarczy znać jeden adres – GOV.pl – by znaleźć wszystko, czego potrzebujemy – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Publikowane na GOV.pl informacje są prawdziwe i sprawdzone. Możemy mieć pewność, że pochodzą z godnego zaufania źródła – dodaje.
Serwisy powiązane z portalem mają spójną szatę graficzną. Tak, aby odbiorca od razu zorientował się, że korzysta ze stron administracji publicznej. Chcemy, aby GOV.pl był dostępny dla wszystkich, dlatego system uwzględnienia potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie strony są też zoptymalizowane zarówno dla komputerów jak i telefonów (responsywne). Dzięki czemu, niezależnie od urządzenia, na którym z nich korzystacie jakość i dostępność jest taka sama.
Tylko w marcu 2020 r. GOV.pl odwiedziło niemal 26 milionów unikalnych użytkowników. W kwietniu – prawie 20 milionów, a w październiku – 19 milionów. Dla porównania – przez cały 2019 r. z GOV.pl skorzystało niemal 27 milionów osób.
W sumie przez 12 miesięcy 2020 roku użytkownicy portalu wygenerowali niemal 295 milionów sesji i ponad 1,4 miliarda (!) odsłon. Sesja to wizyta na stronie internetowej, a odsłona to każde pojedyncze kliknięcie w opublikowany tam artykuł.
Brama do e-usług
- GOV.pl to także brama do załatwiania spraw urzędowych przez internet. To tam powinniśmy rozpoczynać naszą przygodę z e-administracją – mówi minister Marek Zagórski. – Na GOV.pl znajdziemy wszystkie dostępne e-usługi. Ich lista stale się powiększa – dodaje sekretarz stanu w KPRM.
Korzystanie z GOV.pl jest naprawdę proste i intuicyjne. Wszystkie e-usługi, po to by łatwiej je było znaleźć, pogrupowane są w kategorie. Takie jak np.: dokumenty i dane osobowe, edukacja, kierowcy i pojazdy, meldunek i wybory, nieruchomości i środowisko, podatki, praca i biznes, rodzina i małżeństwo, zaświadczenia i odpisy, czy zasiłki i pomoc finansowa. Przy każdej z e-usług znajdziecie napisany prostym językiem opis jak z niej korzystać.
Oczywiście można też skorzystać z wyszukiwarki, dzięki której szybko znajdziecie to, czego szukacie – nie tylko e-usługi, ale i informacje oraz wiadomości.
GOV.pl ma wiele interesujących zakamarków. Znajdziecie tam m.in. informacje jak szybko i sprawnie założyć profil zaufany, dzięki któremu potwierdzicie swoją tożsamość w internecie.
Mój GOV zamiast ePUAP
A jeśli już macie profil zaufany lub zaraz po tym jak go założycie, koniecznie zalogujcie się na konto Mój GOV. Znajdziecie je w prawym górnym rogu portalu GOV.pl.
Na Mój GOV można zalogować się od razu po wejściu na stronę GOV.pl lub w innym, dowolnym momencie - i bezpośrednio tam, czyli na Mój GOV, wyszukać interesujące nas e-usługi.
Na Mój GOV znajdziecie też skrzynkę odbiorczą, umożliwiającą łatwy dostęp do całej elektronicznej korespondencji z urzędami. To świetna sprawa! Dzięki niej nie musicie korzystać z systemu ePUAP!
Aby jeszcze bardziej ułatwić Wam korzystanie z naszego portalu - razem z Michałem Czerneckim, ambasadorem naszej kampanii „e-Polak potrafi!” przygotowaliśmy krótki instruktaż. Koniecznie go obejrzyjcie!
Wideo
Waszej uwadze polecamy też opublikowaną na GOV.pl i stale uzupełnianą bazę wiedzy. Znajdziecie tam materiały edukacyjne udostępniane bezpłatnie przez instytucje rządowe i administrację publiczną.
Aktualnie dostępne tematy to: społeczna odpowiedzialność administracji, dostępność cyfrowa i cyberbezpieczeństwo, czyli coś co polecamy Wam szczególnie!
Spotkajmy się na GOV.pl!
***************
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.