W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inicjatywy Cyfryzacji KPRM: Podsumowanie działań w ostatnich dwóch latach

06.04.2023

Inicjatywy Cyfryzacji KPRM: Podsumowanie działań w ostatnich dwóch latach

mObywatel – Do Usług!

Dzięki ustawie o aplikacji mObywatel, Polska będzie największym krajem w Unii Europejskiej z cyfrowym dokumentem tożsamości. Przypominamy, że cyfrowy dokument tożsamości to nie jest dowód osobisty w postaci elektronicznej – to zupełnie nowy dokument (funkcjonujący niezależnie od dowodu osobistego), którym będziemy mogli posługiwać w kraju.

Liczba osób, które korzystają z mObywatela sukcesywnie rośnie!

  • Ponad 16 mln osób założyło Profil Zaufany.
  • Ponad pół miliona osób pobrało Kartę Dużej Rodziny.
  • Ponad 6 milionów użytkowników sprawdziło punkty karne i dane dot. pojazdów oraz polis OC.

Już wkrótce, m.in. w aplikacji mObywatel, będziesz mógł zgłosić zastrzeżenie, że nie chcesz zaciągać zobowiązań finansowych. Instytucje finansowe będą weryfikować ten fakt przed udzieleniem np. pożyczki. Dowiedz się, w jaki sposób nowa funkcja w mObywatelu ograniczy negatywne skutki kradzieży tożsamości!

Działamy dla ludzi

Od czerwca 2021 r. wdrożyliśmy szereg cyfrowych usług, które ułatwiają życie Polakom.  

Rejestr Dokumentów Paszportowych umożliwia złożenie wniosku o paszport bez wypełniania papierowego formularza – wystarczy sprawdzenie danych przez urzędnika i złożenie cyfrowego wzoru podpisu.

Dzięki wdrożeniu RDP możliwe stało się także:

  • Sprawdzenie, czy paszport jest już gotowy,
  • Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia paszportu,
  • Potwierdzenie odbioru paszportu dostarczonego przez kuriera zagranicą,

Uzyskanie paszportu dla dziecka do 12 roku życia,

  • Wyrażenie zgody na wydanie paszportu dla dziecka.

Poprawiamy bezpieczeństwo pasażerów w taksówkach zamawianych przez aplikację!

Przygotowaliśmy ustawę, na która wprowadza realne mechanizmy weryfikacji kierowców. W ten sposób zapewnimy bezpieczeństwo wszystkim klientom takich przewozów, szczególnie kobietom. Dowiedz się więcej o nowych przepisach!

Koniec SMS-ów i połączeń wyłudzających poufne dane! Od 22 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. CERT otrzymał zgłoszenia o prawie 90 tys. SMS-ów, które zawierały niebezpieczny link. Na liście ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami prowadzonej przez CERT widnieje 105 tys. stron podszywających się pod kurierów czy banki. Zgodnie z nowymi przepisami, operatorzy będą musieli blokować SMS-y wyłudzające dane i połączenia głosowe, których celem jest podszywanie się pod inną osobę lub instytucję. Sprawdź, co zrobiliśmy w trosce o bezpieczeństwo Twoich danych w sieci!

Inwestujemy w przyszłość - jesienią każdy czwartoklasista otrzyma sprzęt komputerowy do nauki! Prawie 400 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma komputery, które posłużą im do nauki, ale też rozrywki. Sprzęt trafi do polskich rodzin na własność, a program będzie kontynuowany w kolejnych latach. Dzięki programowi zrealizowanemu wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji do ponad 220 tysięcy młodych ludzi z rodzin byłych pracowników PGR trafiły komputery, laptopy i tablety o łącznej wartości 583 milionów złotych.

Wsparliśmy seniorów w rozwoju kompetencji cyfrowych – prawie 500 klubów seniora w całej Polsce otrzymało środki na zakup sprzętu komputerowego.

Zabezpieczyliśmy też dostęp pół miliona gospodarstw domowych do Naziemnej Telewizji Cyfrowej. Po zmianie standardu nadawania w związku z wprowadzeniem technologii 5G, bez dostępu do sygnału mogło zostać nawet 32 proc. odbiorców. Dzięki programowi wsparcia, każdy zainteresowany mógł kupić z dofinansowaniem dekoder lub telewizor.

Dbamy o bezpieczeństwo najmłodszych w sieci – udostępnimy bezpłatną usługę blokady dostępu do nieodpowiednich treści! Konsekwencje łatwego dostępu do treści pornograficznych w młodym wieku mogą być bardzo poważne i dlatego udostępniamy rodzicom prosty i bezpłatny mechanizm ochrony dzieci.

Wdrożyliśmy dowody osobiste z cechą biometryczną (odciskiem palców)! Dzięki podniesieniu poziomu bezpieczeństwa polskich dokumentów tożsamości, łatwiej będzie przekraczać granicę Unii Europejskiej.

Przygotowaliśmy serwis, w którym każdy może sprawdzić, jak podłączyć się do szybkiego internetu. Stronę internet.gov.pl od początku roku odwiedzono już ponad 2 miliony razy. Można tam m.in. zgłosić zapotrzebowanie na światłowód, które trafi do zainteresowanych firm telekomunikacyjnych.

Wsparcie dla Ukrainy

Od pierwszego dnia wybuchu wojny w Ukrainie wspieramy naszych sąsiadów!

W trzy tygodnie od początku inwazji, w urzędach na terenie całej Polski możliwe było nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy. Dzięki szybkiej integracji z państwowymi systemami, mogą oni płacić podatki, opłacać składki i realizować e-recepty. Każda dorosła osoba mogła także uzyskać pełnoprawny cyfrowy dokument tożsamości Diia.pl, którym można posługiwać się zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej. Wydaliśmy 1 447 684 numerów PESEL i 450 586 dokumentów Diia.pl.

Aby zapewnić łączność na terenach odciętych w wyniku działań wojennych, Polska przekazała Ukrainie 20 tys. terminali Starlink. W Polsce powstało ponadto pierwsze – poza granicami Ukrainy – rządowe data center.

Wspólnie ze społecznością polskich informatyków zbudowaliśmy portal pomagamukrainie.gov.pl, dzięki któremu skoordynowanie potrzeb i możliwych form ich zaspokojenia działo i dzieje się w czasie rzeczywistym. Portal stał się platformą pomocową na międzynarodową skalę.

Za działania na rzecz Ukrainy otrzymaliśmy, jako pierwsza w Polsce organizacja technologiczna, nagrodę Gartner Eye on Innovation.

Sukcesy na polu międzynarodowym

W 2021 r. Polska po raz pierwszy była gospodarzem Szczytu Cyfrowego ONZ – IGF 2021, który odbył się w Katowicach. Wzięło w nim udział ponad 10 tys. uczestników, w tym dwustu ministrów z całego świata, parlamentarzystów i liderów z sektora prywatnego, społeczeństwa obywatelskiego, społeczności technicznej, agencji ONZ i innych organizacji międzynarodowych. Dyskusja dotyczyła wyzwań w obszarze cyfryzacji, edukacji i legislacji.

Aktywnie uczestniczyliśmy w negocjacjach dotyczących rozporządzenia Akt o usługach cyfrowych – to pionierska regulacja, której przepisy mają porządkować podstawy funkcjonowania usług w Internecie i zwiększać bezpieczeństwo i prawa użytkowników. Dzięki inicjatywie Polski, w ramach nowych rozwiązań wzmocniono narzędzia chroniące wolność wypowiedzi i prawa użytkowników.

Dzięki  konsekwentnie wdrażanej w Polsce polityce otwierania danych, zajęliśmy 3. miejsce w zakresie otwartości danych w Unii Europejskiej.

Silne cyfrowe państwo

Aby sprawniej dostarczać cyfrowe usługi i zapewniać bezpieczeństwo danych obywateli, inwestujemy w rozbudowę silnych instytucji, działających na rzecz cyfryzacji. Centralny Ośrodek Informatyki zatrudnia już ponad tysiąc osób, w tym 400 programistów pracujących z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Dzięki wprowadzeniu systemu dodatków dla specjalistów do spraw cyberbezpieczeństwa, w latach 2022-2023 przeznaczymy prawie 400 milionów złotych na utrzymanie ponad 5 tys. ekspertów pracujących w wojsku, służbach specjalnych, policji i innych instytucjach publicznych.


W ramach programu Cyfrowa Gmina i Cyfrowy Powiat przekazaliśmy samorządom ponad 600 milionów złotych na inwestycje w informatyzację urzędów. Wymieniliśmy ponad 20 tys. sztuk sprzętu wykorzystywanych do zadań zleconych przez administrację rządową.

Przygotowaliśmy także 20 projektów ustaw, z których 14 zostało przyjętych przez Radę Ministrów, a 9 weszło już w życie.

{"register":{"columns":[]}}