Koronawirus w internecie – razem przeciw dezinformacji i nieuczciwym praktykom
09.03.2020
Razem z największymi portalami walczymy z nieprawdziwymi doniesieniami i nieuczciwymi praktykami dotyczącymi zagrożenia koronawirusem. Pierwsze efekty już widać.
„Rzetelne informacje z pierwszej ręki. Sprawdzone informacje na temat koronawirusa (COVID-19) znajdziesz na stronach Ministerstwa Zdrowia (MZ)” – taki komunikat widzą wszyscy polscy użytkownicy Twittera, którzy w wyszukiwarkę wpisują słowa koronawirus, COVID-19 i ich różne konfiguracje, w tym obcojęzyczne odpowiedniki.
Razem przeciwko dezinformacji
- To efekt naszej współpracy nakierowanej na walkę z dezinformacją na temat zagrożenia koronawirusem. Polska jest jednym z kilkunastu krajów, w którym Twitter - na nasza prośbę - uruchomił taki monit – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Rozmawiamy także z innymi platformami, na których wkrótce także powinny pojawić się takie komunikaty - dodaje szef MC.
Zmiany mogą już dostrzec też m.in. Allegrowicze. Ci, którzy w wyszukiwarkę wpiszą słowo „koronawirus” również zobaczą informację odsyłającą do najbardziej rzetelnego źródła informacji o potencjalnym zagrożeniu i sposobach radzenia sobie z nim.
„Interesuje Cię ochrona przed wirusami? Rzetelne informacje znajdziesz na www.gov.pl/koronawirus” – brzmi komunikat wyświetlany na największym w Polsce portalu aukcyjnym.
To nie jedyny zakres współpracy z Allegro. Wspólnie walczymy także z nieuczciwymi praktykami handlowymi.
- W ostatnim czasie w internecie pojawiło się wiele ofert produktów rzekomo zapobiegających zakażeniu koronawirusem. Nieuczciwi sprzedawcy, wykorzystując strach przed chorobą, nie tylko znacząco podnoszą ceny, ale i próbują handlować produktami, które w żaden sposób nie chronią przed zarażeniem - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Naszym celem jest ograniczenie i w miarę możliwości uniemożliwienie takich praktyk - dodaje szef MC.
Rzetelność i uczciwość w cenie
Pierwsze efekty współpracy w tym zakresie już widać.
Wspierając walkę z dezinformacją Allegro tymczasowo zabroniło używania słowa „koronawirus” w tytułach ofert zamieszczanych na platformie. Istniejące oferty są wstrzymywane, a sprzedawcy proszeni o edycję tytułów. Oferty niezgodne z regulaminem i przepisami prawa, w tym naruszające interesy konsumentów, są na bieżąco usuwane.
Wszyscy sprzedający na Allegro produkty w kategoriach potencjalnie związanych ze zwalczaniem wirusa (Zdrowie i uroda, Supermarket) dostali maile zwracające ich uwagę na konieczność odpowiedzialnego społecznie kształtowania cen, ze wskazaniem na stanowisko Prezesa UOKIK.
Największy w Polsce portal aukcyjny zadeklarował także, że w oparciu o swój regulamin oraz o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji będzie blokować/usuwać oferty produktów, takich jak maseczki, rękawiczki jednorazowe czy żele antybakteryjne, których cena w ciągu 30 dni (od 25 lutego) wzrosła o ponad 100%.
Stop dezinformacji!
W efekcie usunięto już ponad tysiąc ofert, w których dochodziło do ewidentnej spekulacji, czyli wzrostu cen. Kolejnych 12 tysięcy ofert usunięto lub zablokowano ze względu na wprowadzanie konsumentów w błąd w opisach lub ze względu na użycie słowa koronawirus w tytułach ofert.
- To tylko część działań, które wspólnie z platformami internetowymi podejmujemy w celu walki z dezinformacją na temat zagrożenia i zwalczania koronawirusa - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Zachęcamy kolejne portale do przyłączenia się do nas. Nie dopuszczajmy do nieuczciwych praktyk, edukujmy, nie wprowadzajmy w błąd. Spokój i rzetelna informacja są obecnie najcenniejsze - apeluje szef MC.
„Koronawirus: informacje i zalecenia” – to także nowa karta informacyjna w naszej aplikacji mObywatel (w wersji na Android, wkrótce będzie też dostępna w telefonach z system iOS). Aby się do niej dostać, wystarczy zaktualizować aplikację, a następnie na głównym ekranie aplikacji wybrać kartę dotyczącą wirusa.
Nowa usługa daje stały dostęp do oficjalnych witryn i informatorów. W udostępnionym w ten sposób informatorze znajdują się informacje o szpitalach zakaźnych, o tym, jak postępować w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem u siebie lub bliskich osób, a także gdzie uzyskać pomoc. To również informacje dla podróżujących.
Usługa pozwala też na bezpośrednie połączenie z bezpłatną, całodobową infolinią prowadzoną przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Jeśli szukacie aktualnych, oficjalnych i wiarygodnych informacji na temat koronawirusa oraz informacji jak zachować środki ostrożności i jak postępować w przypadku podejrzenia zakażenia u siebie lub swoich bliskich – znajdziecie je na www.gov.pl/koronawirus