Laptopy dla czwartoklasistów – wyjaśnienia do publikacji Portalu Samorządowego
19.09.2023
W odpowiedzi na artykuł pt. „Problem z laptopami dla uczniów. Sprzęt dociera do szkół, ale te nie mogą go wydać rodzicom”, który ukazał się 16 września na Portalu Samorządowym publikujemy wyjaśnienia dotyczące jego treści.
W których regionach nie ma jeszcze umów z COAR?
Organy prowadzące szkoły (gminy) oraz szkoły powinny zapoznać się z treścią ustawy i rozporządzeń, w których dokładnie wyjaśniono, w jaki sposób ma następować przekazanie sprzętu zarówno do nich, jak i później – rodzicom czwartoklasistów.
Jeśli chodzi o OPS, gdzie COAR nie przesłał jeszcze umów, należą one do 23 regionów, w których przetarg rozstrzygnięto 11 września. Do tych regionów, pomiędzy 22 a 25 września, COAR będzie wysyłał umowy – zostaną one wysłane do OPS na wskazane w Systemie Informacji Oświatowej adresy e-mail.
Podregiony, których OPS powinny spodziewać się od COAR umów przekazania sprzętu:
1. rybnicki
2. bialski
3. bielski
4. ciechanowski
5. gorzowski
6. grudziądzki
7. inowrocławski
8. leszczyński
9. łomżyński
10. łódzki
11. M. Szczecin
12. opolski
13. ostrołęcki
14. pilski
15. piotrkowski
16. puławski
17. skierniewicki
18. słupski
19. sosnowiecki
20. starogardzki
21. tyski
22. zielonogórski
23. żyrardowski
Przypominamy, że OPS powinny odsyłać do COAR podpisane umowy niezwłocznie po ich otrzymaniu, wskazując lokalizację i osoby do odbioru oraz dane administratora w portalu LDU. Jest to warunek konieczny zlecenia dostawy.
WAŻNE!
Umowy przekazania pomiędzy COAR i OPS oraz protokół odbioru sprzętu podpisywane są elektronicznie – jest to zapisane w ustawie, na podstawie której projekt jest realizowany.
Zarówno umowy, jak i protokół odbioru sprzętu podpisywane są z wykorzystaniem:
- podpisu certyfikatem kwalifikowanym (podpis elektroniczny),
- podpisu zaufanego (z wykorzystaniem Profilu Zaufanego),
- podpisu osobistego (z wykorzystaniem elektronicznego dowodu osobistego).
Aby odebrać fizycznie dostawę, osoba upoważniona musi podpisać dokument elektronicznie!
Jak przeprowadzić jakościowy odbiór sprzętu?
OPS zobowiązane są do przeprowadzenia ilościowego i jakościowego odbioru laptopów. Odbiór ilościowy ma na celu potwierdzenie dostarczenia sprzętu zgodnie z zamówieniem, co do ilości oraz rodzaju sprzętu (liczba komputerów, model podany w umowie przekazania podpisanej przez OPS).
Odbiór jakościowy ma na celu potwierdzenie czy dostarczony sprzęt spełnia wymagania zawarte w specyfikacji technicznej, co sprowadza się do sprawdzenia modelu i marki sprzętu jaki wskazany jest w umowie przekazania. Wykonawcy dostarczają nieużywany i zapakowany fabrycznie sprzęt. Każdy z wybranych w przetargu modeli spełnia warunki zamówienia oraz posiada wymagane certyfikaty, dlatego nie są konieczne dodatkowe testy robione przez OPS czy też szkołę.
Odbiorowi jakościowemu podlega sprzęt losowo wybrany przez upoważnionego przedstawiciela OPS.
Umowa przekazania na własność czy użyczenia? Decydują rodzice i opiekunowie!
Odnosząc się do zawartego w artykule kłamliwego wpisu rzekomego dyrektora szkoły pragniemy poinformować, że wzory umów przekazania sprzętu rodzicom są dostępne w formie rozporządzeń Ministra Cyfryzacji i zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Laptopy przekazane odebrane przez OPS od dostawców należy przekazać uczniom, czyli w praktyce, ich rodzicom lub opiekunom prawnym. To oni decydują, czy chcą przyjąć sprzęt na własność, czy też pozostawić go na własność szkole i podpisać umowę użyczenia. Podkreślamy, że organy prowadzące szkoły nie mogą narzucać rodzicom rozwiązań w tym zakresie – wzory umów są dostępne TUTAJ.
Trzeba też podkreślić, że to OPS zarządza procesem przekazania na poziomie gminy (daje upoważnienia do odbioru, do podpisywania umów z rodzicami itp). Gmina ma więc dowolność co do tego, jak będzie dystrybuować sprzęt – czy poprzez OPS, poprzez szkołę czy w inny sposób. Każda gmina powinna więc, według własnego uznania, zorganizować proces tak, by przebiegał on możliwie najsprawniej, mając pełną wiedzę na temat specyfiki swojego regionu (liczbę szkół, personel, logistykę itd.).
W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości ze strony OPS lub rodziców zapraszamy do kontaktu z infolinią Laptop dla ucznia. Więcej informacji oraz dodatkowe materiały edukacyjne i techniczne znajdują się na stronie www.laptopdlaucznia.gov.pl.
Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 09:00 - 18:00. Email: laptopdlaucznia@nask.pl, Telefon: +48 22 182 22 88.