MIT 2 - Dostępność cyfrowa to ewentualny dodatek do zwykłych stron i aplikacji
20.07.2022
Ten mit wynika z błędnego przekonania, że dostępność to niezależny element rozwiązań cyfrowych, który w razie potrzeby można dodać w dowolnym momencie. Skoro dostępność architektoniczną budynku można poprawić przez dodanie pochylni przy schodach, to dostępność cyfrową można analogicznie zapewnić np. poprzez specjalną wersję kolorystyczną strony.
Tymczasem dostępność dodawana do istniejących rozwiązań cyfrowych lub na samym końcu ich wdrażania, jest droższa i ograniczona wieloma wcześniejszymi decyzjami, przez co dużo trudniej zapewnić ją w pełni. Zaplanowanie i konsekwentne dbanie o dostępnością w trakcie całego procesu np. tworzenia strony lub aplikacji jest dużo bardziej skuteczne i wbrew pozorom tańsze, bo pozwala uniknąć wielu, często kosztownych, poprawek.
Dostępność cyfrowa nie powinna być dodatkiem, a standardem, bo korzysta z niej większość z nas! Już w 2004 r. badania Forrester Data dla Microsoft wykazały, że z dostępności korzysta 57% wszystkich użytkowników rozwiązań cyfrowych. Dziś, szacuje się, że ten odsetek jest jeszcze wyższy, bo znacznie więcej osób używa Internetu, komputerów i urządzeń mobilnych.
Poza tym, dostęp do informacji i usług publicznych jest prawem każdego z nas. Z tego powodu podmioty publiczne mają obowiązek zapewniać dostępność cyfrową swoich stron i aplikacji tak, aby faktycznie każdy mógł z nich skorzystać. Obowiązek ten wynika z ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
Dostępność cyfrowa to jedna z najważniejszych cech każdej strony i aplikacji.