MIT 3 – Dostępnością cyfrową powinien zajmować się „informatyk”
27.07.2022
Ten mit ma swoje początki wiele lat temu, gdy dodanie czegokolwiek do Internetu wymagało posiadania wiedzy technicznej. Wzmacnia go wciąż aktualne przyzwyczajenie, że za wszystko co dotyczy „komputerów i Internetu”, odpowiada jeden pracownik.
Tymczasem dziś niemal każdy korzysta z Internetu, a wiele osób jest twórcami internetowymi, publikując choćby wpisy czy filmy w mediach społecznościowych. Nawet jeśli nie jesteśmy redaktorami stron to do Internetu trafiają np. dokumenty elektroniczne czy prezentacje, które tworzymy.
O ile do zaprogramowania dostępnej strony czy aplikacji wciąż potrzebna jest wiedza techniczna, to każdy może dodać opis alternatywny do zdjęcia wrzucanego na Facebooka czy Instagram lub tworzyć śródtytuły w artykułach i dokumentach. To działania proste, niegenerujące dodatkowych kosztów, a wpływające pozytywnie na dostępność cyfrową.
Gra zespołowa
Szczególnie w bardziej złożonych zespołach i przy dużych projektach, jedna osoba niczego nie zrobi sama, nawet jeśli jest ekspertem ds. dostępności. Dostępność cyfrowa jest bowiem „grą zespołową” i każdy ma w niej określone zadanie:
- za jakość kodu odpowiada programista,
- za odpowiedni kontrast treści do tła, dobór czcionek i czytelność odpowiada projektant,
- za uwzględnienie użytkowników z niepełnosprawnościami w testach odpowiada badacz,
- za prosty, zrozumiały język treści odpowiada redaktor,
- za odpowiedni podział prac w zespole, także tych związanych z dostępnością cyfrową, odpowiada menadżer lub kierownik.
Dostępność cyfrowa wymaga współpracy. Jeśli zadbasz o nią w swoim zakresie, dużo łatwiej będzie ją zapewnić w całym rozwiązaniu cyfrowym.