W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

MIT 5 - Dostępnie cyfrowo, czyli „zgodnie z WCAG”

10.08.2022

Mit Dostępnie cyfrowo, czyli zgodnie z WCAG. Fakt Dostępnie cyfrowo oznacza zgodnie ze standardami, zgodnie z prawem i użytecznie dla każdego.

Wytyczne dla dostępności treści internetowych, czyli tzw. WCAG (od angielskiego Web Content Accessibility Guidelines) to najpopularniejszy i najczęściej stosowany zbiór zasad odnoszących się do dostępności cyfrowej. Ograniczanie jednak dostępności cyfrowej do tych wytycznych to błąd i kolejny mit.

Wytyczne WCAG są ważne, bo precyzyjnie określają pojęcia i zasady. Ich spełnienie nie oznacza jednak automatycznie dostępności cyfrowej, która jest dużo szersza niż zapisy tych wytycznych. Poza tym WCAG nie jest listą zamkniętą i zmienia się – co zdecydowanie podkreślają jego twórcy.

Kluczowe jest zatem postawienie w centrum człowieka, który dzięki dostępności cyfrowej może wygodnie i swobodnie korzystać np. ze stron internetowych czy aplikacji. Zrozumienie potrzeb użytkowników tych rozwiązań jest niezbędne dla zapewnienia dostępności cyfrowej.

Dlaczego?

WCAG mówi o obowiązku dodania tekstu alternatywnego do zdjęcia przekazującego wizualnie informacje. Osoby niewidome mogą odczytać taki tekst za pomocą czytników ekranu. Na stronach internetowych tekst alternatywny najczęściej dodawany jest w kodzie, w atrybucie <alt>. Jednak samo dodanie tego atrybutu i nawet wypełnienie go treścią, nie poprawi dostępności cyfrowej, jeśli treść ta nie będzie dopasowana do danego zdjęcia. Wymóg dodania tekstu alternatywnego będzie spełniony, ale użytkownik na tym nie skorzysta.

Podobnie bywa z przestrzeganiem przepisów prawa.

Zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej, podmiot publiczny ma obowiązek opublikowania deklaracji dostępności – oświadczenia o stanie dostępności cyfrowej każdej swojej strony i aplikacji. Dokument ten ma podpowiadać użytkownikom co zrobić, gdy trafią na problem z dostępnością. Jednak deklaracja zawierająca nawet wszystkie wymagane ustawą treści, może być napisana tak niezrozumiałym językiem, że będzie bezużyteczna. W tej sytuacji będzie ona wyłącznie spełniać wymóg prawny, ale nie będzie wspierać użytkowników.

Dopiero skupienie się na tym, dla kogo i po co dbamy o dostępność cyfrową nadaje sens wytycznym i przepisom prawa, a tym samym pozwala stosować je w sposób faktycznie zwiększający przyjazność, użyteczność i dostępność.

{"register":{"columns":[]}}