W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Netykieta, a… emocje 😊

18.09.2021

Emotikony pomagają w wyrażaniu nastroju i emocji w internecie. A z tymi w sieci bywa różnie... Dlatego z okazji obchodzonego jutro Dnia Emotikona postanowiliśmy przypomnieć kilka zasad, których warto przestrzegać w kontaktach online. Zbiór tych zasad to netykieta.

24 żółte emotikony na białym tle, każdy z nich przedstawia inną emocję.

Emotikony zna i lubi niemal każdy. To popularne buźki w różnych grymasach. Często lepiej niż słowa oddają nastrój i emocje, także te niekoniecznie pozytywne. Kiedy nie wypada z nich korzystać? Poznajcie zasady netykiety.

Niepisane, ale ważne

Choć netykieta jest zbiorem niepisanych zasad, to za nieprzestrzeganie jej reguł internautom mogą grozić pewne konsekwencje. Jakie? Na przykład zablokowanie dostępu do określonych stron czy usług. Dlatego warto ją znać, a przede wszystkim stosować.

Najważniejsza z reguł netykiety jest uniwersalna i bardzo prosta. To wzajemny szacunek. W internecie jest tak samo ważny, jak w bezpośrednich kontaktach.

Zasad, które pokrywają się w świecie realnym i wirtualnym jest w netykiecie więcej:

  • Bądź uprzejmy – pamiętaj o przedstawianiu się i stosowaniu form grzecznościowych,
  • Wyrażaj się jasno – nie pozostawiaj miejsca na niedomówienia, czy nieporozumienie,
  • Nie używaj wulgaryzmów, ani nie prowadź rozmowy w prowokacyjny sposób,
  • Nie bój się wyrażać swoich opinii, ale jeśli krytykujesz – rób to w rzeczowy i kulturalny sposób.

Inne? Zawsze i wszędzie dbaj o język swoich wypowiedzi. Stosuj zasady gramatyczne, stylistyczne, ortograficzne, interpunkcyjne. Pisz konkretnie, unikaj literówek, a jeśli lubisz emotikony… używaj ich tylko wtedy, kiedy jest to na miejscu, czyli w kontaktach nieformalnych i – nie w nadmiarze.

Tak samo jak w korespondencji prowadzonej offline, zwroty bezpośrednie – Ty, Tobie, Ciebie – pisz z dużej litery. Nie nadużywaj jednak CAPS LOCKA – wielkie litery są w internecie uznawane za krzyk. A to już niegrzeczne.

E-uprzejmość

Nie mniej ważne od tego, jak zwracamy się do innych jest to, jakie treści publikujemy i przesyłamy dalej. Tu również mamy dla Was kilka dobrych rad:

  • Szanuj nie tylko drugą osobę, ale też jej własność - również intelektualną. Jeśli cytujesz – podaj autora słów, jeśli wykorzystujesz czyjeś zdjęcie, np. na blogu lub stronie internetowej – poproś o zgodę.
  • Nie naruszaj prywatności innych – chcesz opublikować coś, co nie dotyczy tylko Ciebie, albo wrzucić np. wspólne zdjęcie? Najpierw upewnij się, że ta druga osoba nie ma nic przeciwko.
  • Nie spamuj – nie wysyłaj wiadomości, których odbiorca może sobie nie życzyć. Ty też pewnie nie lubisz takich dostawać.
  • Nie zapychaj skrzynek – jeśli wysyłasz duży załącznik, skompresuj plik.

I jeszcze jedno - dbaj o porządek. Sieć to miejsce, w którym każdy ma swoją przestrzeń – np. w konto na kanale społecznościowym - ale jako całość służy nam wszystkim. Dlatego:

  • Nie zaśmiecaj profili – swoich, ani innych,
  • Usuwaj – ze strony, czy bloga nieaktualne treści,
  • Nie siej dezinformacji. Zanim coś udostępnisz – sprawdź źródło i jego wiarygodność.

Tylko tyle i aż tyle możemy zrobić, żeby budować kulturę bezpiecznej sieci na co dzień.

Akcja ​​​​​​​ - reakcja

Tak samo ważne, jak przestrzeganie zasad, jest odpowiednie reagowanie na ich łamanie. Jeśli widzisz niewłaściwe zachowania w sieci, masz prawo to zgłosić. Nie wahaj się z niego skorzystać.

Najprostsze rozwiązanie, które powinno przynieść pożądany efekt, to zgłoszenie faktu naruszenia zasad – choćby tych niepisanych, do których zalicza się netykieta – administratorowi strony. To on wyciągnie konsekwencje z niestosownego zachowania, nakładając np. na zgłoszonego użytkownika określone ograniczenia.

- Jeśli to, co obserwujemy w sieci, nie tylko wykracza poza zasady, ale także stanowi realne zagrożenie – warto zareagować i to zgłosić – mówi minister Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Oto adresy, które mogą się przydać:

{"register":{"columns":[]}}