Nie chcesz tracić czasu na sprawy urzędowe? Wyślij pismo ogólne
15.04.2019
Nie musisz brać wolnego, czy zwalniać się wcześniej z pracy. Możesz wysłać online pismo ogólne do urzędu. Od początku 2019 roku Polacy skorzystali z tej usługi ponad 123 tysiące razy.
Pismo ogólne służy do komunikacji z administracją w sprawach, które możesz załatwić przez Internet i które nie mają oddzielnych formularzy. Za jego pomocą możesz zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, żądanie, podanie lub wniosek.
Jak to zrobić?
Wejdź na Obywatel.gov.pl lub gov.pl i wybierz kartę produktu „Wyślij pismo ogólne”.
Uzupełnij formularz na komputerze i wyślij na elektroniczną skrzynkę podawczą. Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia pisma (UPP). To potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.
Zanim wyślesz pismo sprawdź, czy nie ma formularza dla twojej sprawy - na przykład jeśli chcesz mieć dostęp do informacji publicznej, wyślij specjalny formularz do tego przeznaczony.
Załóż Profil Zaufany
Do skorzystania z usługi potrzebny jest Profil Zaufany, który pozwala potwierdzić Twoją tożsamość.
Do kogo można wysłać pismo ogólne?
Pismo ogólne możesz skierować do urzędu lub innego podmiotu publicznego, który ma elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP. Są to na przykład ministerstwa, urzędy gminy, urzędy centralne, urzędy skarbowe, szkoły publiczne, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, sanepid.
Za skorzystanie z pisma ogólnego nie zapłacisz nawet grosza.