W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nie taki Internet straszny jak go malują

25.06.2019

Czy Internet to samo zło? Ogłupia, uzależnia, szkodzi? Treści, które można tam znaleźć są bezużyteczne i niesprawdzone? A negatywny wpływ Internetu na młodych zmienia (na gorsze) ich całe życie? Kto choć raz usłyszał kiedyś takie ostrzeżenia – ręka w górę!

Dzieci przed komputerem

Z faktami nie dyskutujemy – nasze nastolatki są non-stop online. Czasy ciężkich komputerów to dla nich prehistoria. Życie bez portali społecznościowych – inna era. O wysyłaniu papierowych listów – nawet nie wspominają... Nie stawiają granic między światem online a offline. A jak jest z tym złem? Nie jest aż tak źle.

Oswoić potwora

Młodzi ludzie korzystają z sieci samodzielnie już od siódmego roku życia. Im młodsze pokolenie, tym ten kontakt następuje wcześniej – to jeden z głównych wniosków z badania NASK „Nastolatki 3.0”. Idąc dalej – prawie wszyscy respondenci, a było ich wielu – 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski, zadeklarowali codzienne kilkugodzinne korzystanie z sieci. Średnio – 4 godziny i 12 minut. Przyczyna? Coraz popularniejsze smartfony. Pierwszy nasuwający się wniosek – to bardzo źle. Jeśli jednak wczytamy się w kolejne wnioski badania powinniśmy być spokojniejsi.

– Internet jest dla nastolatków źródłem wielu korzyści – od poszerzania wiedzy w określonej dziedzinie, po możliwość kreowania swojego wizerunku, czy poszukiwania tożsamości – Mariola Kowalczyk, ekspertka z Pracowni Badań Społecznych NASK.

Chcąc uspokoić skołatane nerwy rodziców, skupimy się na poszerzaniu wiedzy. Najwięcej nastolatków, bo aż 65,4% najczęściej używa Internetu do słuchania muzyki. Jednak już na czwartym miejscu jest… odrabianie lekcji! Taką odpowiedź wskazało ponad 50% badanych. Ponad 20% nastolatków wykorzystując Internet przygotowuje się do klasówek i sprawdzianów. Niemal 19% – czyta wiadomości i artykuły, a ponad 15% – dzięki Internetowi poszerza wiedzę potrzebną do szkoły.

3,1% naszych badanych zadeklarowało, że przez Internet komunikuje się z nauczycielami, a 1,6% - korzysta z kursów e-learningowych.

Na szeroko

– Większość naszych badanych wskazała, że dzięki korzystaniu z sieci poszerza wiedzę w zakresie swoich zainteresowań. Muzyka, filmy seriale, teatr, ale i takie tematy jak sprawy społeczne, historia czy polityka – mówi Mariola Kowalczyk z Pracowni Badań Społecznych NASK. – Nastolatki nie ograniczają swoich poszukiwań do jednej płaszczyzny, ale rozwijają wiedzę na wielu polach jednocześnie – dodaje ekspertka.

O jakich dziedzinach i zjawiskach nasze nastolatki poszerzyły swoją wiedzę dzięki Internetowi? O muzyce – tak deklaruje 73,3% badanych. Na kolejnych miejscach znajdują się:

  • Film, serial, teatr – 56,4%
  • Dbanie o wygląd, ubiór, styl – 52,1%
  • Języki obce, inne kultury i kraje – 50,5%
  • Media – 48,4%
  • Zdrowie, zdrowy tryb życia, dieta – 46,8%
  • Sport, aktywność fizyczna – 46%
  • Społeczeństwo, polityka, historia – 44%
  • Technika, technologie – 34,3%
  • Matematyka, informatyka, fizyka – 32,9%
  • Psychologia, relacje międzyludzkie – 30,3%
  • Fotografia, sztuka, architektura – 29%
  • Biologia, chemia środowisko – 28,7%
  • Literatura, język polski, kultura – 26,7%
  • Rynek pracy, biznes, zarabianie pieniędzy – 22,8%
  • Religia, filozofia – 19,9%

– To co dostrzegliśmy w trakcie tych badań to zależności między preferencjami pozyskiwania wiedzy w obszarach swoich zainteresowań, a płcią badanych nastolatków. Chłopcy znacznie częściej niż dziewczęta deklarowali poszukiwania wiedzy o technice i technologiach, ale też polityce, historii, matematyce, czy informatyce – mówi Mariola Kowalczyk z Pracowni Badań Społecznych NASK. – Natomiast dziewczęta znacznie częściej niż chłopcy deklarowały, że chcą rozwijać swoją wiedzę w obszarach związanych z kulturą i sztuką, literaturą, czy fotografią – dodaje ekspertka.

Uczniowie zapytani o to, jaką rolę pełni dla nich szkoła w rozwoju kompetencji cyfrowych, wskazują, że to właśnie dzięki zadaniom szkolnym sięgają do internetowych zasobów. Przygotowując się do zajęć, sprawdzianów bądź odrabiając lekcje, zdecydowana większość z nich korzysta z Wikipedii (76,3%), czy wyszukiwarki Google (62,6%). Bardzo popularny jest też portal YouTube (47,5%).

Prawda i tylko prawda

Dowodem na to, że nasi respondenci byli uczciwi w swych deklaracjach jest to, że szczerze wyznali, że korzystają także z portali oferujących opracowania lub gotowe rozwiązania zadań szkolnych.

– Bez względu na cechy społeczno-demograficzne współczesne nastolatki powszechnie sięgają po treści edukacyjne dostępne w Internecie. Korzystają z wielu form, narzędzi i źródeł, efektywnie dostosowując je do swoich bieżących potrzeb i wymagań – mówi Mariola Kowalczyk, ekspertka z Pracowni Badań Społecznych NASK.

Co więcej, coraz popularniejsze są metody współpracy rówieśniczej. Oprócz korzystania z portali i innych narzędzi internetowych, nastolatki często poszukują wsparcia w przygotowywaniu się do lekcji wśród szkolnych kolegów i koleżanek. Wśród naszych badanych taka praktyka zdarza się najczęściej „kilka razy w tygodniu”. Ponad 15% respondentów współpracuje z kolegami i koleżankami codziennie, na ogół wykorzystując do tego komunikatory internetowe. Z możliwości pracy wieloosobowej nigdy nie korzystało jedynie 12,2% badanych. Zdecydowanie częściej z możliwości internetowej kooperacji korzystają dziewczęta i starsi uczniowie.

Nastolatki zdecydowanie rzadziej online komunikują się za to z nauczycielami. 60% nie robi tego wcale. W takim kontakcie z nauczycielami, za pomocą szkolnych systemów, pozostaje co czwarty uczeń.

Ostatni wniosek: nie taki Internet straszny jak go malują! Wnioski na to twierdzenie znajdziecie w raporcie z innego badania NASK – „Pozytywny Internet i jego młodzi twórcy”. Więcej o nim – już wkrótce.

Badanie „Nastolatki 3.0” było zrealizowane przez Państwowy Instytut Badawczy NASK od września do listopada 2018 r. To trzecia edycja badania – zapoczątkowanego w 2014 r. i odbywającego się co 2 lata. W badaniu wzięło udział 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski, w tym uczniowie: szkół podstawowych (531), gimnazjów (25), liceów (456) i techników (161).

Zobacz szczegółowy raport.

O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

{"register":{"columns":[]}}