Nie zagub dziecka w sieci – Rodzicu, pomożemy!
28.12.2020
W tym roku jeszcze więcej czasu niż dotychczas dzieci spędzają w internecie. Przerwa świąteczna, ferie – w związku z obostrzeniami wielu spędzi je online. Podpowiadamy, co może zrobić rodzic, by uchronić swoje dziecko przed internetowymi zagrożeniami.
Powtarzamy to od dawna, powtórzymy jeszcze raz – internet to morze możliwości. - Nie powinniśmy jednak zapominać, że – jak wszędzie – tam także może być niebezpiecznie. Podobnie jak w „normalnym” życiu - także online dzieci potrzebują przewodnika. Rodziców – przypomina minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.
Wstąp do Akademii Cyfrowego Rodzica
Nie każdy rodzic musi jednak wiedzieć jak mądrze i skutecznie towarzyszyć dziecku w sieci. Przychodzimy z pomocą!
Sharenting, sexting, FOMO, wpływ mediów społecznościowych i gier na dzieci – to tematy webinarów i filmów, które przygotowaliśmy w ramach naszego cyklu „Akademia Cyfrowego Rodzica”. Jeśli jeszcze ich nie widzieliście - to świetny moment, by nadrobić zaległości!
„Akademia Cyfrowego Rodzica” to cykl webinarów i filmów poświęconych popularnym (i często niebezpiecznym) zjawiskom dotyczącym bezpieczeństwa w sieci, z którymi dzieci, młodzież oraz rodzice i opiekunowie mogą się zetknąć korzystając z internetu.
Spotkania online odbywały się na profilach Facebook i Youtube kanału „Nauka. To Lubię”, prowadzonym przez popularnego dziennikarza i ambasadora naszej kampanii „Nie zagub dziecka w sieci” - Tomasza Rożka.
Do rozmowy zapraszaliśmy ekspertów, którzy tłumaczyli, czym są internetowe zagrożenia, ale i jak się przed nimi chronić lub radzić sobie z ich konsekwencjami.
I teraz najważniejsze: wszystkie materiały są na wyciągnięcie ręki. Znajdziecie je w internecie, a dostęp do nich jest w pełni bezpłatny.
Uważaj, co pokazujesz
Jednym z tematów, którym się zajęliśmy był sharenting. Aż 40% rodziców dzieli się w internecie zdjęciami i filmami, na których są ich dzieci. Rocznie, statystyczny rodzic, wrzuca do sieci średnio 72 zdjęcia i 24 filmy ze swoimi pociechami. Większość z nas myśli, że widzą je tylko nasi znajomi. A jak jest naprawdę?
Tomasz Rożek wraz z ekspertką NASK Martą Witkowską i dr Martą Majorczyk zastanawiali się jak mądrze dzielić się zdjęciami swoich dzieci w internecie, jakie zdjęcia są nieodpowiednie, aby udostępniać je w sieci oraz jakie konsekwencje mogą nas spotkać kiedy do sieci wrzucimy za dużo?
Jesteście ciekawi? Obejrzyjcie webinar i dowiedzcie się więcej o sharentingu.
Wideo
Wyznacz granicę
42% polskich nastolatków w wieku 15-18 lat otrzymało kiedyś od innej osoby intymne materiały, a 13% wysłało swoje nagie zdjęcia lub filmy innym – to wyniki badań NASK. Zastanawialiście się kiedyś, czy Waszych dzieci na pewno nie ma w tej grupie?
O przyczynach i konsekwencjach sextingu, czyli dzielenia się intymnymi materiałami w sieci - Tomasz Rożek rozmawiał z prof. Małgorzatą Janas-Kozik oraz Anną Kwaśnik z Dyżurnet.pl.
Wideo
Odłącz się
Dwa miesiące – tyle czasu w skali roku spędzają w sieci typowe nastolatki. Rekordziści są w niej nawet cztery miesiące. FOMO, czyli lęk przed odłączeniem, może dotknąć każdego, niezależnie od wieku. Jak sprawdzić, czy moje dziecko ma FOMO? A jeśli tak, to jak mu pomóc, by to zwalczyć? Tomasz Rożek zaprosił do rozmowy o tym zjawisku Justynę Jasiewicz z KPRM (wcześniej Ministerstwa Cyfryzacji) oraz ekspertkę Akademii NASK - Annę Borkowską.
Wideo
Cyfrowy kontakt
Czy tego chcemy, czy nie media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Dorosłym zastępują prasę i telewizję, dla nastolatków są platformą kontaktu z rówieśnikami i źródłem rozrywki.
Czy zastanawialiście się jak media społecznościowe wpływają na samopoczucie i zachowanie dziecka? Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić? Jak rozmawiać z dzieckiem o korzystaniu z social mediów? A może ich całkowicie zabronić? O tym Tomasz Rożek rozmawiał z ekspertką Akademii NASK Martą Witkowską oraz dr Maciejem Dębskim.
Obejrzyj webinar i dowiedz się więcej o wpływie mediów społecznościowych na dzieci i młodzież.
Wideo
Czy to jeszcze rozrywka?
Dostęp do gier komputerowych jest coraz łatwiejszy. Wystarczy smartfon lub komputer i w miarę dobre łącze internetowe.
Czy rodzice powinni kontrolować, w co, z kim i jak długo grają ich dzieci? Jak rozmawiać z dziećmi o bezpiecznym graniu? Jakie gry mogą negatywnie wpłynąć na zachowanie i rozwój naszych pociech? Jakie sygnały powinny zaniepokoić rodziców? I co zrobić, kiedy nie wiemy, co robić? Jak reagować, a czego unikać?
Na te i inne pytania Tomasz Rożek szukał odpowiedzi wraz z ekspertką Akademii NASK Martą Witkowską i dr Magdaleną Śniegulską.
Obejrzyj webinar i dowiedz się więcej o wpływie gier komputerowych na dzieci i młodzież.
Wideo
Zacznij od siebie
Akademia Cyfrowego Rodzica to jeden z elementów działań, które realizujemy w ramach szerokiej kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. Wyszliśmy z założenia, że im więcej wiemy o zagrożeniach cyfrowych, tym lepiej możemy chronić przed nimi nasze dzieci.
- Sam jestem ojcem dzieci, które korzystając z internetu mogą być narażone na obecne w sieci niebezpieczeństwa. Podobnie jak inni rodzice potrzebuję wskazówek w jaki sposób im towarzyszyć i jak nie zagubić ich w sieci – mówi Tomasz Rożek, ambasador naszej kampanii.
Rodzice i opiekunowie powinni zatem zacząć od siebie, aby potem wiedzieć, jak rozmawiać z dziećmi i jak reagować na kryzysowe sytuacje.
Mamy dla Was nie tylko webinary i filmy edukacyjne.
Przygotowaliśmy także serię poradników oraz wywiady z ekspertami.
A wszystko w przystępnej dla każdego rodzica formie.
Warto zajrzeć na stronę www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci i dowiedzieć się więcej.
Zapraszamy!
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.