Nowe przepisy zwalczające fałszywe połączenia już obowiązują
26.09.2024
Od 26 września 2024 roku przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą aktywnie przeciwdziałać oszustwom telefonicznym, znanym jako CLI spoofing. Jest to skutek ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która ma zmniejszyć liczbę fałszywych połączeń, SMS-ów oraz ograniczyć dostęp do oszukańczych stron internetowych i tym samym poprawić bezpieczeństwo obywatelek i obywateli.
– Wreszcie blokujemy cyberoszustów na poziomie całego kraju. Dzięki tym przepisom, wszyscy – a zwłaszcza dzieci i seniorzy – będą bezpieczniejsi. To nie tylko nowe prawo, ale realna ochrona dla każdego z nas – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Nowe obowiązki operatorów
Zgodnie z ustawą, przedsiębiorcy telekomunikacyjni mieli czas od 6 do 12 miesięcy na wdrożenie technologii umożliwiających skuteczne monitorowanie i blokowanie fałszywych połączeń. Teraz, od 26 września 2024 roku, są już zobowiązani do stałej analizy ruchu w sieciach telekomunikacyjnych, by wyłapywać podejrzane połączenia i chronić użytkowników przed oszustami.
CLI spoofing – co to jest?
CLI spoofing to metoda, w której przestępca dzwoni, podszywając się pod znany numer telefonu, np. bliskiej osoby lub urzędu. Ofiara myśli, że dzwoni ktoś zaufany i może zostać nakłoniona do przekazania swoich danych osobowych lub finansowych. W ten sposób dochodzi do wyłudzeń i strat finansowych.
Przykłady fałszywych połączeń:
- Połączenia przychodzące z zagranicy, gdy telefon znajduje się w Polsce.
- Numery niezgodne z polskimi standardami (za dużo lub za mało cyfr).
- Numery alarmowe – służby nigdy nie dzwonią z takich numerów do osób prywatnych.
Jeśli przedsiębiorca telekomunikacyjny uzna połączenie za podejrzane, może sprawić, że nie zostanie ono wywołane. W razie wątpliwości, numer pojawi się na telefonie jako „zastrzeżony”, co powinno wzbudzić ostrożność.
Czy fałszywe połączenia można całkowicie zablokować?
Niestety, ze względu na rozwój technologii i różne, ewoluujące modele oszustw, całkowita eliminacja fałszywych połączeń jest niemożliwa. Jednak nowe rozwiązania znacząco zmniejszają ryzyko. Kluczowa jest niezmiennie edukacja i ostrożność użytkowników.
Co robić w przypadku podejrzanego połączenia?
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, natychmiast przerwij rozmowę i oddzwoń na znany numer nadawcy.
Gdzie zgłaszać oszustwa?
Każde podejrzenie CLI spoofingu zgłaszaj natychmiast do policji lub prokuratury.
Silniejsza współpraca administracji i operatorów
W lutym 2024 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisał porozumienie z największymi operatorami sieci telefonii komórkowej w Polsce. Współpraca ta przyniesie wymierne efekty – operatorzy muszą monitorować połączenia i podejmować działania na rzecz ochrony obywateli przed oszustwami.
Dla mniejszych przedsiębiorców telekomunikacyjnych zostały opublikowane rekomendacje dot. zwalczania CLI spoofing.
Surowe kary dla przestępców
Oszuści prowadzący działalność w zakresie telekomunikacji, którzy dopuszczają się CLI spoofingu mogą zostać ukarani karą pieniężną do 3% swoich rocznych przychodów. Dla pozostałych osób dopuszczających się tego nadużycia przewidziano kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
Bądź czujny! Zgłaszaj każdą podejrzaną sytuację, by wspólnie walczyć z cyberoszustami.