W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe przepisy zwalczające fałszywe połączenia już obowiązują

26.09.2024

Od 26 września 2024 roku przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą aktywnie przeciwdziałać oszustwom telefonicznym, znanym jako CLI spoofing. Jest to skutek ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która ma zmniejszyć liczbę fałszywych połączeń, SMS-ów oraz ograniczyć dostęp do oszukańczych stron internetowych i tym samym poprawić bezpieczeństwo obywatelek i obywateli.

Fałszywe połączenia - Nowe przepisy już obowiązują

– Wreszcie blokujemy cyberoszustów na poziomie całego kraju. Dzięki tym przepisom, wszyscy – a zwłaszcza dzieci i seniorzy – będą bezpieczniejsi. To nie tylko nowe prawo, ale realna ochrona dla każdego z nas – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Nowe obowiązki operatorów

Zgodnie z ustawą, przedsiębiorcy telekomunikacyjni mieli czas od 6 do 12 miesięcy na wdrożenie technologii umożliwiających skuteczne monitorowanie i blokowanie fałszywych połączeń. Teraz, od 26 września 2024 roku, są już zobowiązani do stałej analizy ruchu w sieciach telekomunikacyjnych, by wyłapywać podejrzane połączenia i chronić użytkowników przed oszustami.

CLI spoofing – co to jest?

CLI spoofing to metoda, w której przestępca dzwoni, podszywając się pod znany numer telefonu, np. bliskiej osoby lub urzędu. Ofiara myśli, że dzwoni ktoś zaufany i może zostać nakłoniona do przekazania swoich danych osobowych lub finansowych. W ten sposób dochodzi do wyłudzeń i strat finansowych.

Przykłady fałszywych połączeń:

  • Połączenia przychodzące z zagranicy, gdy telefon znajduje się w Polsce.
  • Numery niezgodne z polskimi standardami (za dużo lub za mało cyfr).
  • Numery alarmowe – służby nigdy nie dzwonią z takich numerów do osób prywatnych.

Jeśli przedsiębiorca telekomunikacyjny uzna połączenie za podejrzane, może sprawić, że nie zostanie ono wywołane. W razie wątpliwości, numer pojawi się na telefonie jako „zastrzeżony”, co powinno wzbudzić ostrożność.

Czy fałszywe połączenia można całkowicie zablokować?

Niestety, ze względu na rozwój technologii i różne, ewoluujące modele oszustw, całkowita eliminacja fałszywych połączeń jest niemożliwa. Jednak nowe rozwiązania znacząco zmniejszają ryzyko. Kluczowa jest niezmiennie edukacja i ostrożność użytkowników.

Co robić w przypadku podejrzanego połączenia?

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, natychmiast przerwij rozmowę i oddzwoń na znany numer nadawcy.

Gdzie zgłaszać oszustwa?

Każde podejrzenie CLI spoofingu zgłaszaj natychmiast do policji lub prokuratury.

Silniejsza współpraca administracji i operatorów

W lutym 2024 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisał porozumienie z największymi operatorami sieci telefonii komórkowej w Polsce. Współpraca ta przyniesie wymierne efekty – operatorzy muszą monitorować połączenia i podejmować działania na rzecz ochrony obywateli przed oszustwami.

Dla mniejszych przedsiębiorców telekomunikacyjnych zostały opublikowane rekomendacje dot. zwalczania CLI spoofing.

Surowe kary dla przestępców

Oszuści prowadzący działalność w zakresie telekomunikacji, którzy dopuszczają się CLI spoofingu mogą zostać ukarani karą pieniężną do 3% swoich rocznych przychodów. Dla pozostałych osób dopuszczających się tego nadużycia przewidziano kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Bądź czujny! Zgłaszaj każdą podejrzaną sytuację, by wspólnie walczyć z cyberoszustami.

{"register":{"columns":[]}}