W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy projekt Ministerstwa Cyfryzacji na rzecz dostępności cyfrowej

10.10.2024

Centrum Projektów Polska Cyfrowa zakończyło ocenę wniosku złożonego przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach naboru niekonkurencyjnego dla priorytetu „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” w Funduszach Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Dzięki temu projekt „AI DC - sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową” uzyskał dofinansowanie w wysokości ponad 10,4 mln zł.

Nowy projekt Ministerstwa Cyfryzacji na rzecz dostępności cyfrowej

Co to jest nabór niekonkurencyjny?

Nabór niekonkurencyjny to sposób wyboru projektów, w którym środki przyznaje się bez porównywania kilku propozycji. W takim trybie mogą być realizowane projekty, których celem są zadania publiczne jakie wynikają z przepisów prawa lub które mają strategiczne znaczenie dla rozwoju kraju.

Cel projektu: Wsparcie dostępności cyfrowej

Dzięki projektowi „AI DC” ma powstać wirtualny asystent oparty na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem będzie wspieranie twórców rozwiązań cyfrowych w Polsce w wdrażaniu dostępności cyfrowej zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej z 2019 roku.

Jak działa wirtualny asystent?

Wirtualny asystent będzie działał jako chatbot. Będzie korzystał z dostępnych narzędzi do sprawdzania dostępności stron internetowych (tzw. walidatorów), aby wykrywać problemy i proponować ich naprawę. Asystent pomoże usuwać błędy i wesprze twórców w poprawie dostępności stron.

Kto skorzysta z narzędzia?

Z wirtualnego asystenta będą mogli korzystać:

  • Twórcy rozwiązań cyfrowych: projektanci, webmasterzy, programiści, pracownicy firm tworzących strony internetowe i podmioty publiczne.
  • Instytucje monitorujące dostępność cyfrową w Polsce.

Zastosowania wirtualnego asystenta

Wirtualny asystent będzie:

  • Wskazywał i sugerował naprawę problemów z dostępnością cyfrową.
  • Wskazywał potencjalne problemy, które wymagają dokładniejszej analizy.
  • Pomagał w tworzeniu alternatywnych tekstów dla grafik i napisów do materiałów wideo.

Interakcja z asystentem

Użytkownicy będą mogli zadawać pytania o wykrytych problemach lub innych kwestii związanych z dostępnością.
Asystent zastąpi eksperta ds. dostępności w wielu aspektach, udzielając dokładnych odpowiedzi na pytania i sugerując kolejne kroki w procesie poprawy dostępności.

Trwałość projektu

Po zakończeniu realizacji projektu w 2028 roku, narzędzie będzie utrzymywane przez kolejne trzy lata.
Dzięki temu Ministerstwo Cyfryzacji planuje długoterminową poprawę dostępności cyfrowej w Polsce.

Wyniki naboru

O Centrum Projektów Polska Cyfrowa

CPPC pomaga organizacjom, instytucjom i firmom realizować projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Projekty te mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli, edukację Polaków w zakresie nowych technologii, digitalizację dorobku kulturalnego i naukowego, a także cyfryzację administracji publicznej, by można było załatwiać wiele spraw online, bez wychodzenia z domu.

{"register":{"columns":[]}}