Otwarte dane plus
Projekt jest kontynuacją i rozwinięciem działań realizowanych od 2017 r. w projekcie Otwarte dane – dostęp, standard, edukacja (OD-DSE), który ma na celu zwiększenie ponownego wykorzystywania danych publicznych w Polsce. Projekt jest dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach II osi POPC E administracja i otwarty rząd, poddziałanie 2.3.1 „Cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki”.
Główne działania w projekcie:
- otwarcie przez API baz partnerów projektu tj.: Dziedzinowych Baz Wiedzy (GUS), rejestrów publicznych w turystyce (MR) oraz Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa - TREZOR (MF);
- wypracowanie i wdrożenie w portalu dane.gov.pl narzędzi ułatwiających zarządzanie procesem otwierania danych i jego koordynację (m.in. monitorowanie błędów i pomysłów zgłaszanych przez użytkowników, analizę statystyk dot. udostępniania i wykorzystywania danych itp.);
- wypracowanie przez Laboratorium Otwartych Danych raportów z rekomendacjami dot. otwierania danych, mających na celu usystematyzowanie i eksperckie wsparcie procesu otwierania danych w urzędach centralnych. Laboratorium zapewni kompleksowe wsparcie w zakresie: analitycznym, prawnym, technicznym i bezpieczeństwa udostępniania danych oraz będzie prowadzić badania, które ułatwią otwieranie danych;
- podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników instytucji korzystających z produktów projektu w zakresie otwierania i wykorzystywania danych publicznych w pracy urzędniczej – rozwinięcie działań z projektu OD-DSE. Realizowane są kursy, szkolenia, warsztaty, w tym wymiana doświadczeń z innymi instytucjami.
- upowszechnianie informacji na temat potencjału i korzyści z danych otwieranych w ramach projektu, w portalu dane.gov.pl oraz możliwości ich ponownego wykorzystywania m.in. poprzez organizację międzynarodowych konferencji, kampanii i działań promocyjnych w internecie, datathon oraz materiały zamieszczane na profilu Otwartych danych na portalu Facebook.
Status projektu:
1. W ramach realizacji projektu Otwarte dane plus zostało wypracowanych 9 raportów dot.:
- otwierania danych będących w posiadaniu instytutów badawczych,
- stosowania znaków umownych w zbiorach danych udostępnianych na Dane.gov.pl,
- rejestrów działalności regulowanej w kontekście standardów otwartości danych oraz przepisów o ochronie danych osobowych,
- sposobów udostępniania danych przez API (interfejs programistyczny) na portalu dane.gov.pl,
- miejsca publikacji zbiorów danych regulowanych przepisami UE oraz opatrywania logotypami zbiorów danych publikowanych w portalu Dane.gov.pl,
- szczególnych kategorii informacji sektora publicznego wprowadzonych przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego,
- wyzwań i perspektyw w udostępnianiu danych sektora prywatnego wraz z rekomendacjami dla administracji rządowej,
- realizacji obowiązków informacyjnych art. 13 i 14 RODO przez dostawców danych oraz użytkowników tych danych w portalu danych (Dane.gov.pl),
- przygotowywania i publikowania dostępnych cyfrowo treści do ponownego wykorzystywania w portalu Dane.gov.pl.
oraz 2 raporty z badania dot.:
- wielkości i charakterystyki rynku ponownego wykorzystania danych publicznych w Polsce
- wykorzystywania danych w rozwoju inteligentnego rolnictwa (smart farming).
2. W ramach Akademii Otwartch danych:
- Zrealizowano Akademię Otwartych Danych – 8 trzymiesięcznych specjalistycznych kursów skierowanych do pracowników administracji centralnej oraz inne zaawansowane kursy z zakresu otwierania danych.
- Pełnomocnicy ds. otwartości danych uczestniczyli w wizycie szkoleniowo-studyjnej w irlandzkich instytucjach realizujących politykę otwierania danych ( październik 2019 r).
3. W ramach zadania Promocja:
- Przygotowano i zrealizowano dwie edycje międzynarodowej konferencji nt. otwartych danych: „The future is data. Przyszłość to dane”.
- Zrealizowano kampanię internetową: „Przygarnij API z dane.gov.pl”, zachęcającą do wykorzystywania otwartych danych w biznesie.
- Zorganizowano Datathon otwartych danych, czyli maraton programowania z wykorzystaniem API przygotowanych przez partnerów projektu.
- Zrealizowano działania promocyjne w Internecie, w tym m.in. na profilu Otwartych danych na portalu Facebook.
4. W ramach zadania Portal :
Wypracowano i wdrożono nowe funkcjonalności ułatwiające zarządzanie i koordynację procesu otwierania danych publicznych,m.in.:
- Mój pulpit” czyli przestrzeń dla użytkowników zalogowanych pozwalająca na zarządzanie swoim kontem, oraz w przypadku użytkowników o statusie pełnomocnik monitorowanie błędów i pomysłów zgłaszanych przez użytkowników, analizę statystyk dot. udostępniania i wykorzystywania danych;
- narzędzia sieciujące umożliwiające wymianę doświadczeń i wiedzy między pełnomocnikami ds. otwartości danych, które zapewnią rozpowszechnienie dobrych praktyk w zakresie podnoszenia jakości danych, jak również stałą współpracę wewnątrz- i między urzędową dot. przygotowywania danych do udostępnienia i całego procesu otwierania danych.
W toku prac projektowych dostosowano metadane w portalu dane.gov.pl do struktury zgodnej ze specyfikacją DCAT-AP.
W portalu dane.gov.pl podpięto API partnerów, które powstały w projekcie do baz/rejstrów, tj.: Dziedzinowych Baz Wiedzy (GUS), rejestrów publicznych w turystyce (MR) oraz Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa - TREZOR (MF).
Zaangażowani
Instytucja odpowiedzialna:
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji)
Współpracują:
- Główny Urząd Statystyczny (GUS) - współpraca przy modernizacji i otwieraniu przez API Dziedzinowych Baz Wiedzy;
- Ministerstwo Finansów (MF) - współpraca przy otwieraniu przez API Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa (TREZOR);
- Ministerstwo Sportu i Turystyki(wcześniej MR) - współpraca przy otwieraniu przez API rejestrów publicznych w turystyce.
Projekt a dokumenty strategiczne
Cele projektu wpisują się w następujące strategie, w których podkreśla się rolę otwartych danych:
- Strategia Sprawne Państwo 2020 - cel 1 - Otwarty Rząd, działanie 1. Otwarcie zasobów sektora publicznego.
- Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki „Dynamiczna Polska 2020” – cel 2 - Stymulowanie innowacyjności poprzez wzrost efektywności wiedzy i pracy, działanie 6.4. Otwarcie dostępu do informacji publicznej dla przedsiębiorstw i obywateli.
- Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa – kierunek interwencji Otwarty Rząd i wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, a w jego ramach: umożliwienie ponownego wykorzystywania publicznych zasobów informacyjnych.
- Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – obszar E-państwo, kierunki interwencji: Budowa i rozwój e-administracji - orientacja administracji państwa na usługi cyfrowe oraz Budowa społeczeństwa informacyjnego.
Cel projektu
Cel ogólny:
wzrost ilości i poprawa jakości otwartych danych publicznych oraz zwiększenie ich ponownego wykorzystywania.
Cele szczegółowe:
- zwiększenie ilości danych o wysokim potencjale dla ponownego wykorzystywania, dostępnych przez API;
- zwiększenie ilości i poprawa jakości danych udostępnianych przez instytucje, objęte działaniami Pełnomocników ds. otwartości danych;
- poprawa kompetencji pracowników instytucji korzystających z produktów projektu, zaangażowanych w udostępnianie danych
- promocja ponownego wykorzystywania danych i zwiększenie wykorzystania danych udostępnionych na portalu dane.gov.pl w ramach projektu.
Założone cele i rezultaty projektu w pełni wpisują się w cel szczegółowy 4 POPC: Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego. Zaplanowane w projekcie działania o charakterze systemowym będą mieć wpływ na jakość, zakres i poziom otwartości udostępnianych danych administracji.
Oczekiwane rezultaty:
- Realizacja projektu dostarczy wymiernych, konkretnych korzyści o charakterze społecznym i gospodarczym. Dane z rejestrów publicznych o dużym potencjale społeczno-ekonomicznym zostaną udostępnione w Internecie do ponownego wykorzystywania. Zapewniony zostanie łatwy, bezkosztowy, nie angażujący administracji publicznej, automatyczny dostęp do aktualnych danych publicznych dla każdego zainteresowanego. Udostępnienie danych przez API umożliwi ich dowolne wykorzystywanie w analizach, produktach, aplikacjach czy usługach.
- Dzięki działaniom Laboratorium Otwartych Danych kolejne zasoby danych instytucji współpracujących przy realizacji projekt zostaną udostępnione w sposób otwarty, uporządkowany, odpowiadający na potrzeby odbiorców i zgodny ze standardami otwartości danych, wypracowanymi w ramach projektu OD-DSE.
- Nowe funkcjonalności portalu dane.gov.pl usprawnią zarządzanie i monitorowanie procesu otwierania danych, ich jakości i wykorzystania. Działania te wpłyną na zwiększenie ilości otwartych danych udostępnianych na dane.gov.pl przez dysponentów, poprawę ich jakości i użyteczności, a także szybsze reagowanie na potrzeby odbiorców danych – użytkowników portalu.
- Dane publiczne w większym stopniu i bardziej efektywnie będą wykorzystywane w pracy przeszkolonych urzędników, wskutek czego analizy przygotowane w administracji publicznej na potrzeby Oceny Skutków Regulacji, strategii, ewaluacji, zyskają na jakości. Akademia Otwartych Danych oddolnie przyczyni się do opierania polityk publicznych i działań administracji publicznej na danych.
- Planowane w projekcie działania przełożą się w konsekwencji na wzrost świadomości obywateli i pracowników administracji na temat korzyści wynikających z otwartych danych i zwiększenie ich wykorzystania.
Harmonogram realizacji projektu
Zadanie |
Przewidywana data realizacji |
Wypracowanie raportów z rekomendacjami dla urzędów centralnych przez Laboratorium otwartych danych |
I kw 2019 – II kw 2022 |
Wypracowanie i wdrożenie na portalu dane.gov.pl nowych funkcjonalności |
IV kw 2019 – II kw 2022 |
Zamieszczenie API do 5 baz na dane.gov.pl |
I kw 2019 – II kw 2022 |
Działania szkoleniowe dla pracowników administracji |
I kw 2019 – II kw 2022 |
Promocja |
I kw 2019 – II kw 2022 |
Finanse
Źródła finansowania:
- Środki Unii Europejskiej: Program Operacyjny Polska Cyfrowa
- Budżet państwa
Wartość projektu: 35 263 885,00 zł brutto
Środki Unii Europejskiej: 29 843 825,88 zł brutto
Współfinansowanie z budżetu państwa: 5 420 059,12 zł brutto
Metodyka zarządzania i realizacji projektu
Zasady zarządzania projektami w Ministerstwie Cyfryzacji zostały określone w Zarządzeniu Nr 5 Ministra Cyfryzacji z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji.