W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie 9 miesięcy naprawy Systemu Rejestrów Państwowych ze środowiskiem urzędników stanu cywilnego

16.11.2016

Naprawa i rozwój Systemu Rejestrów Państwowych prowadzona jest w ścisłej współpracy z jego użytkownikami, czyli pracownikami Urzędów Stanu Cywilnego. Kolejnym krokiem milowym będzie produkcyjne uruchomienie narzędzia do masowej migracji aktów stanu cywilnego do SRP. Dnia 14 listopada 2016 r. odbyło się spotkanie podsumowujące dotychczasowe wspólne prace z udziałem władz Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego, podsekretarzy stanu w MSWiA i MC oraz dyrektorów Centralnego Ośrodka Informatyki.

Ścisła współpraca między Ministerstwem Cyfryzacji a środowiskiem Urzędów Stanu Cywilnego trwa od lutego 2016 r. i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju SRP. Urzędnicy są informowani o planowanych zmianach i krokach naprawczych i aktywnie uczestniczą we wdrażaniu poprawek do Systemu - przedstawiają problemy, jakie napotykają w obsłudze aplikacji ŹRÓDŁO oraz w Bazie Usług Stanu Cywilnego, a także wskazują, jak przekładają się one na załatwianie spraw obywateli.

Przełom w komunikacji ze środowiskiem urzędników stanu cywilnego miał miejsce dziewięć miesięcy temu, podczas spotkania w siedzibie Ministerstwa Cyfryzacji z minister cyfryzacji Anną Streżyńską. Wzięła też w nim udział dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki, Monika Jakubiak.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego (SUSC) przedstawili wtedy, jak z ich punktu widzenia wygląda sposób wdrożenia SRP (którego jednym z modułów jest Baza Usług Stanu Cywilnego) oraz wskazali na problemy z migracją baz danych aktów SC zawierających dane o aktach wydanych przed 1 marca 2015 r.

Brak migracji wcześniej wydanych aktów do SRP oraz utrudnienia w działaniu aplikacji „ŹRÓDŁO” spowodowały, że w urzędach stanu cywilnego w wielu miastach Polski zaczęły narastać zaległości w obsłudze obywateli.

Urzędnicy przedstawili kierownictwu ministerstwa oraz COI uwagi i rekomendacje. Minister Streżyńska zadeklarowała analizę tych materiałów, jak również zapowiedziała konieczność kolejnych spotkań na temat szczegółów planu naprawczego.

Dziś takie spotkania odbywają się regularnie w ramach zespołu roboczego, w skład którego weszli przedstawicie SUSC. W czerwcu 2016 r. COI  zawarł z MC czteroletnią umowę na rozwój SRP. Głównym założeniem toczących się już prac jest ścisła współpraca z użytkownikami końcowymi Systemu w zakresie wszystkich jego komponentów (Baza Usług Stanu Cywilnego, PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, System Odznaczeń Państwowych, Centralny Rejestr Sprzeciwów). Użytkownicy są włączeni w cały proces produkcji oprogramowania – od analiz, aż po testy akceptacyjne. Dzięki temu mają realny wpływ na to, w jaki sposób SRP będzie rozwijany i jaki będzie jego przyszły sposób działania.

Całościowy nadzór nad rozwojem SRP sprawuje Piotr Gajewski, zastępca dyrektora Departamentu Utrzymania i Rozwoju Systemów MC, jednocześnie prezes SUSC, a w przeszłości kierownik USC w Ełku. Jego nominacja także miała przełomowe znaczenie dla komunikacji na linii MC – COI – pracownicy USC.

14 listopada 2016r. odbyło się spotkanie podsumowujące dotychczasowe wspólne prace. Wzięli w nim udział podsekretarz stanu w MSWiA Tomasz Zdzikot,  podsekretarz stanu w MC Piotr Woźny, przedstawiciele środowiska USC, a także kierownictwo Centralnego Ośrodka Informatyki. Wszyscy uczestnicy spotkania uznali, że ich współpraca i wymiana informacji może stanowić wzór do naśladowania. Przedstawiciele SUSC wskazali, że wspólne działania administracji rządowej – tak  legislacyjne za które odpowiada Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, jak i operacyjne związane z naprawą i rozwojem SRP za które odpowiadają Minister Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki – doprowadziły w efekcie do znaczącego zmniejszenia zaległości w obsłudze obywateli przez USC i napawają optymizmem co do kierunku i sposobu rozwoju aplikacji Źródło.

Uczestnicy spotkania omówili również wymierne efekty tej dziewięciomiesięcznej współpracy. W lutym 2016r. w systemie Atmosfera służącym do komunikacji z użytkownikami i zgłaszania błędów nowe władze Centralnego Ośrodka Informatyki zastały 1.229 dokonanych i nierozwiązanych zgłoszeń dotyczących sposobu funkcjonowania aplikacji Źródło. Po prowadzonych wspólnie ze środowiskiem urzędników stanu cywilnego pracach do 1 października tego roku udało zredukować aż 75% tych zgłoszeń. Według stanu na dzień 1 października 2016 r. w systemie Atmosfera jest już jedynie 332 zgłoszonych i nierozwiązanych błędów.

Piotr Gajewski podkreślił, że w spotkaniach, szkoleniach i warsztatach uczestniczą szefowie USC z całej Polski. Do tej pory w tego typu wydarzeniach udział wzięło ponad 30 proc. kierowników USC z kraju. A do zespołu roboczego docierają pozytywne sygnały od środowisk urzędniczych, które cenią sobie włączenie ich w prace nad naprawą systemu, a dokonywane zgłoszenia są rozwiązywane na bieżąco.

Kolejnym krokiem milowym w rozwoju SRP będzie uruchomienie narzędzia do masowej migracji aktów SC wytworzonych przed 1 marca 2015 r. Narzędzie to ułatwi migrację do BUSC danych o całej księdze stanu cywilnego przechowywanych w aplikacjach wspierających. Proces będzie możliwy wyłącznie dla aktów sporządzonych w księgach papierowych i przeniesionych do aplikacji wspierających przed uruchomieniem aplikacji ŹRÓDŁO oraz w okresie przejściowym (od 1 marca do 31 sierpnia 2015 r.). W tej chwili COI prowadzi testy integracyjne rozwiązania do masowej migracji ASC.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
20.11.2017 10:10 Joanna Marczak-Redecka
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:18 Joanna Marczak-Redecka
{"register":{"columns":[]}}