Ponad 3,3 mld zł na walkę z białymi plamami, a to dopiero początek
03.11.2023
W latach 2014-2020 w ramach I osi POPC - Powszechny dostęp do szybkiego Internetu wspierane były działania umożliwiające jak najszerszy dostęp do sieci szerokopasmowych przy jak najwyższych parametrach technicznych na obszarach, gdzie stwierdzono niedoskonałość rynku lub istotne nierówności w tym zakresie. Dzięki umiejętnemu zainwestowaniu funduszy unijnych zbudowaliśmy sieć, która swoim zasięgiem docelowo obejmie ponad 2,1 mln gospodarstw domowych ówcześnie pozbawionych dostępu do szybkiego internetu. Rok 2023 przyniósł nam następne inwestycje, dzięki którym kolejne białe plamy znikną z mapy naszego kraju.
Rewolucja…
W poprzednich latach zainwestowaliśmy ponad 4 mld zł i w ramach czterech przeprowadzonych konkursów wyłoniliśmy najlepszych operatorów telekomunikacyjnych, którzy mieli działać na obszarach wykluczonych.
W ramach właśnie kończącego się programu Polska Cyfrowa, chcieliśmy objąć zasięgiem prawie 11 tysięcy placówek oświatowych i ponad 2,1 mln gospodarstw domowych. Ostatecznie 90% z tej puli to punkty już podłączone, a długość wybudowanej infrastruktury to ponad 97 tysięcy kilometrów.
…czy ewolucja?
Aktualne, w tym roku uruchomione, działania w ramach KPO i FERC to największa w historii inwestycja w budowę sieci telekomunikacyjnej podzielona na dwie części, dzięki której szybki internet o przepustowości co najmniej 300 MB/s dotrze do ponad 1,6 mln internetowych białych plam, czyli szacunkowo około 800 tysięcy gospodarstw domowych objętych zasięgiem w ramach każdej z części inwestycji.
Całość projektu szacowana jest na ponad 10 mld PLN – to niemal podwojenie kwoty, która od 2015 roku była przeznaczana na działania, których celem jest zwiększenie zasięgu sieci, co daje nam rekordową średnią kwotę dofinansowania na jedno gospodarstwo domowe - w ramach Programu Polska Cyfrowa, średnia kwota dofinansowania na jedno gospodarstwo domowe wynosiła 1 842 PLN, zaś w obecnym konkursie – aż 5 717 PLN.
Tworząc konkurs wiedzieliśmy, że potrzebujemy, by interwencja była najskuteczniejsza z dotychczasowych, dlatego przed startem konkursu dokonaliśmy kluczowych zmian w procesie wdrażania i rozliczania tego typu projektów na podstawie konsultacji z rynkiem telekomunikacyjnym: wprowadziliśmy rozliczanie na podstawie stawek jednostkowych, rozdzieliliśmy konkurs na większą liczbę mniejszych obszarów konkursowych, tym samym zwiększając przystępność aplikowania dla małych i średnich firm, a przedsiębiorcy telekomunikacyjni realizujący inwestycje, będą zobowiązani do objęcia zasięgiem 100% punktów adresowych. Wszystkie obszary projektowe dostosowaliśmy do potencjału wykonawczego rynku, co pozwoli na wykorzystanie go w pełni.
Doświadczenia i wnioski wyciągnięte z poprzedniego Programu niewątpliwie miały duży wpływ na kształt nowych inwestycji. Dotychczasowe działania, choć objęły ogromną ilość punktów adresowych, nie sprawiły, że cały obszar kraju został jednakowo objęty zasięgiem, wciąż były i są miejsca, gdzie interwencja jest nadal bardzo potrzebna. Obecnie pozostały nam najtrudniejsze obszary i najbardziej wymagające lokalizacje, co postawiło przed nami wyzwanie ulepszenia systemu wdrażania tego typu inwestycji, swoistej ewolucji dotychczasowego sposobu działania. Innowacyjny system inwestowania środków publicznych, który zastosowaliśmy w tym przedsięwzięciu, jest unikatowy na skalę europejską i wierzę, że może stać się on wzorem dla krajów całej Europy.
Dobry początek
Łącznie we wszystkich trzech naborach wpłynęło aż 607 wniosków od Operatorów, którzy objąć swoim zasięgiem mają 339 obszarów z ponad 1,3 mln punktów adresowych na swoich terenach.
Wyniki oceny przedsięwzięć dla I naboru KPO poznaliśmy już w piątek. Wpłynęło aż 307 wniosków, a Operatorzy zadeklarowali działanie na 185 obszarach i podłączenie 726 998 punktów adresowych. Kwota alokacji tylko dla ocenionego już naboru to ponad 3,3 mld PLN, czyli niewiele mniej niż w całym Programie Polska Cyfrowa. Jest to niewątpliwy sukces, który, biorąc pod uwagę, że przed nami ocena jeszcze dwóch naborów, w których w puli alokacji znajduje się ponad 4,4 mld PLN, zwiastuje bez wątpienia najlepszy rok i następne lata nie tylko dla branży telekomunikacyjnej, ale również dla mieszkańców terenów objętych projektami. Można też z całą stanowczością stwierdzić, że oznacza to również nową jakość wdrażania projektów infrastrukturalnych.
Wszystkie nabory cieszyły się historycznym zainteresowaniem i wywołały poruszenie wśród Operatorów, zarówno tych dużych, jak i mniejszych. Cieszy mnie tak duże zaufanie, którym branża telekomunikacyjna obdarzyła nowy, stworzony przez nas model wdrażania inwestycji szerokopasmowych. Marzenia o dużych inwestycjach i największych w historii naborach stały się dla nas rzeczywistością. Wierzę, że wkrótce to samo powiemy o ich zakładanych efektach.
Szybki internet? Brzmi dobrze!
Wykaz przedsięwzięć wybranych do objęcia wsparciem w ramach I naboru KPO został umieszczony na Ogólnopolskiej liście rankingowej, która znajduje się na stronie naboru, a wnioski, które wpłynęły w II naborze KPO i I naborze FERC, poddawane są ocenie i już wkrótce otrzymamy kolejne rekomendacje dla przesłanych wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. Cel jest prosty, a zarazem niezwykle istotny - dążymy do zapewnienia dostępu do superszybkiego internetu na obszarach wykluczonych, by wyrównać szanse wszystkich Polaków.