W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ponad dwa miliony Polaków ma już e-dowód. A Ty kiedy złożysz wniosek o swój?

21.11.2019

We wtorek 19 listopada ktoś w Polsce odebrał dwumilionowy e-dowód. Czy wiesz, że są takie gminy, w których wszyscy pełnoletni mieszkańcy - odbierając nowy dokument - aktywowali jego warstwę elektroniczną?

Młodzi, uśmiechnięci ludzie stoją obok siebie. Nad głowami trzymają kolorowe "chmurki napisowe".

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Taki dokument odbierają wszyscy, którzy wniosek o dowód osobisty złożyli 4 marca tego roku i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej.

e-liderzy

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. zalogowanie się do ePUAP, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

- Aktywacja warstwy elektronicznej nie jest obowiązkowa. Jeśli przy odbiorze dokumentu nie zdecydujemy się na to, możemy do tego wrócić w dowolnym momencie i dowolnym urzędzie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Wielu Polaków, bo niemal 40%, robi to jednak od razu – dodaje szef MC.  

Co ciekawe, są takie gminy w Polsce, gdzie procent aktywacji wynosi 100. Jakie to gminy? Oto nasi liderzy:

  • Rejowiec Fabryczny (powiat chełmski, woj. lubelskie),
  • Wyryki (powiat włodawski, woj. lubelskie),
  • Bełchatów (powiat bełchatowski, woj. łódzkie),
  • Bystra – Sidzina (powiat suski, woj. małopolskie),
  • Ceranów (powiat sokołowski, woj. małopolskie),
  • Opatowiec (powiat kazimierski, woj. świętokrzyskie),
  • Łączna (powiat skarżyski, woj. świętokrzyskie),
  • Milejewo (powiat elbląski, woj. warmińsko-mazurskie),
  • Obrzycko (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie),
  • Kaźmierz (powiat szamotulski, woj. wielkopolskie),
  • Nowogródek Pomorski (powiat myśliborski, woj. zachodniopomorskie).

Mazowsze i Śląsk górą

Jak aktywować warstwę elektroniczną e-dowodu? Przede wszystkim trzeba wymyślić dwa kody PIN – cztero- i sześciocyfrowy. Kody PIN są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma.

Znamy już gminy, w których wszyscy mieszkańcy aktywują przy odbiorze e-dowodu jego warstwę elektroniczną. A jak to wygląda w skali wojewódzkiej?

Tutaj na pierwszym miejscu znajduje się województwo wielkopolskie – niemal 56% odebranych e-dowodów ma aktywowaną warstwę elektroniczną. Na kolejnych miejscach są: województwo dolnośląskie (54,81%), łódzkie (52,49%), świętokrzyskie (51,84%) i mazowieckie (50,02%).

A gdzie odebrano najwięcej e-dowodów? W tej kategorii na prowadzeniu jest województwo mazowieckie.

- Do 4 listopada swoje e-dowody odebrało 207 950 mieszkańców Mazowsza. Dowód z warstwą elektroniczną ma także ponad 153 tysiące Ślązaków i przeszło 120 tysięcy mieszkańców Małopolski – mówi minister Marek Zagórski. – Na kolejnych miejscach w tej kategorii znajdują się województwo wielkopolskie, gdzie odebrano niemal 119 tysięcy e-dowodów i województwo dolnośląskie z przeszło 110 tysiącami – dodaje szef MC.

Działaj online

Jeśli chcielibyście polepszyć te statystyki, złóżcie wniosek o nowy dowód. Zróbcie to online. Złożenie przez internet wniosku o dowód osobisty trwa kilka chwil.

Oto instrukcja:

Wejdźcie na www.gov.pl, profilem zaufanym zalogujcie się do konta Mój GOV i tam wybierzcie usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.

Kolejne kroki:

  • Wybierzcie powód ubiegania się o dowód.
  • Wybierzcie dowolny urząd, w którym odbierzecie gotowy dowód.
  • Zaznaczcie, czy chcecie mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możecie go też używać do załatwiania innych spraw  z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.
  • Dołączcie zdjęcie. (Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu)
  • Sprawdźcie, czy wpisaliście poprawne dane  znajdziecie je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  • Uzupełnijcie brakujące dane kontaktowe. Upewnijcie się, że macie w swoim wniosku poprawny e-mail. To na ten adres dostaniecie numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzecie dowód.
  • Po wypełnieniu formularza system przekieruje Was do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
  • Podpiszcie wniosek profilem zaufanym.

Gotowe!


O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji

{"register":{"columns":[]}}